fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindfors, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-24T07:01:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-24T07:01:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella nuorten temperamentin yhteyksi\u00e4 oppimismotivaatioon ja oppimismotivaatiossa yl\u00e4koulun aikana tapahtuviin muutoksiin. Selvitimme my\u00f6s, millainen rooli samoilla muuttujilla on toisella asteella ilmenevien koulutuksen keskeytt\u00e4misajatusten taustalla. Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksen TIKAPUU - Alakoulusta yl\u00e4kouluun ja Yl\u00e4koulusta toisen asteen opintoihin -tutkimushankkeita. Aineisto koostui 536 nuoresta, joita tutkittiin kuudennella ja yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla sek\u00e4 toisen asteen koulutuksen ensimm\u00e4isell\u00e4 vuosikurssilla. Nuoret arvioivat omaa temperamenttiaan (ulosp\u00e4insuuntautuneisuus, negatiivinen affektiivisuus, tahdonalainen itses\u00e4\u00e4tely, kiinnostus muita ihmisi\u00e4 kohtaan) kuudennella luokalla ja k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n oppimismotivaation suoritusstrategioita (onnistumisen ennakointi, suunnittelu, teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttely) kuudennella ja yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Nuorten koulupudokkuusriski arvioitiin toisen asteen ensimm\u00e4isen\u00e4 vuotena ilmenevien koulutuksen keskeytt\u00e4misajatusten perusteella. Tutkimme temperamentin yhteyksi\u00e4 oppimismotivaatioon ja sen muutoksiin yleisten lineaaristen mallien (GLM) avulla. Temperamentin, oppimismotivaation sek\u00e4 oppimismotivaatiossa tapahtuvien muutosten yhteyksi\u00e4 koulunkeskeytt\u00e4misajatuksiin tutkimme kutakin erikseen lineaarisella regressioanalyysilla ja oppimismotivaation v\u00e4litt\u00e4v\u00e4\u00e4 roolia temperamentin ja koulunkeskeytysajatusten v\u00e4lill\u00e4 mediaattorimallin avulla. \n\tTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 ulosp\u00e4insuuntautuneempia nuoret olivat, sit\u00e4 paremmin he ennakoivat onnistuvansa ja suunnittelevansa teht\u00e4vi\u00e4 kuudennella luokalla. Lis\u00e4ksi mit\u00e4 vahvempi tahdonalainen itses\u00e4\u00e4telykyky nuorilla oli, sit\u00e4 paremmin he ennakoivat onnistuvansa ja suunnittelevansa, ja sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n he v\u00e4ltteliv\u00e4t teht\u00e4vi\u00e4. Runsas negatiivinen affektiivisuus ja kiinnostus muita ihmisi\u00e4 kohtaan olivat yhteydess\u00e4 suurempaan suunnittelun m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n kuudennella luokalla. Ulosp\u00e4insuuntautuneiden nuorten onnistumisen ennakointi ja suunnittelu v\u00e4heniv\u00e4t sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttely lis\u00e4\u00e4ntyi yl\u00e4koulun aikana. Lis\u00e4ksi havaitsimme teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttelyn lis\u00e4\u00e4ntymisen yl\u00e4koulussa toimivan ulosp\u00e4insuuntautuneisuuden ja koulupudokkuusriskin v\u00e4litt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Havaitsimme my\u00f6s tahdonalaisen itses\u00e4\u00e4telyn suoran yhteyden koulupudokkuusriskiin, ja ett\u00e4 onnistumisen ennakointi v\u00e4litti kaikkien temperamenttiulottuvuuksien ja koulunkeskeytysajatusten v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Onnistumisen ennakointi ennusti lis\u00e4ksi itsen\u00e4isesti pienemp\u00e4\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttelyn lis\u00e4\u00e4ntyminen suurempaa koulupudokkuusriski\u00e4 toisella asteella. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 temperamentti ja oppimismotivaatio ovat t\u00e4rkeit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 koulupudokkuusriskin taustalla, ja niihin on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota jo alakoulun aikana. Erilaiset temperamenttityypit ja oppimismotivaation suoritusstrategiat olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa mahdollisimman varhain, jotta nuoria ja heid\u00e4n koulupolkujensa jatkuvuutta voitaisiin tukea ajoissa ennen todellista koulupudokkuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-24T07:01:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-24T07:01:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusstrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupudokkuusriski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuoren temperamentti ja oppimismotivaatio peruskoulun j\u00e4lkeisen koulupudokkuusriskin taustalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008245624", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|