Vihreä IT ja digitaalinen mainonta vihreän tietoisuuden edistäjänä

Tässä tutkimuksessa tutkitaan, miten vihreää IT:tä käytetään vihreän tietoisuuden edistämisessä digitaalisessa mainonnassa. Tutkimuksessa avataan vihreän IT:n ja digitaalisen mainonnan käsitteet. Lisäksi määritellään niihin läheisesti liittyvät käsitteet; informaatioteknologia, markkinointi, markkin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kalliomaa, Anna
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71466
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkitaan, miten vihreää IT:tä käytetään vihreän tietoisuuden edistämisessä digitaalisessa mainonnassa. Tutkimuksessa avataan vihreän IT:n ja digitaalisen mainonnan käsitteet. Lisäksi määritellään niihin läheisesti liittyvät käsitteet; informaatioteknologia, markkinointi, markkinointiviestintä sekä digitaalinen mainonta. Tutkimuksessa esitetään teoreettinen viitekehys, joka muodostetaan keskeisten käsitteiden avulla. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yrityksestä Neste Oyj. Yrityksen verkkosivuista tehtiin aineistolähtöinen sisällön analyysi yritysasiakkaiden näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena vihreän IT:n ja digitaalisen mainonnan käsitteille löydettiin yhteinen rajapinta. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissa kerättiin verkkosivuilta aineisto tutkimustehtävän mukaisesti. Kerätty aineisto luokiteltiin ja tulkinta tehtiin analyysin perusteella. Verkkosivuilla käytettiin seitsemää erilaista digitaalisen mainonnan keinoa, jotka ovat referenssit, projektit, tuotteiden hyödyt, laadun tunnustukset, viestintä, arvot sekä visuaalisuus. Tutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa ja hyödynnettävissä myös muiden organisaatioiden digitaalisessa mainonnassa.