Työntekijäkokemus toimistomuutossa kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita työntekijöiden kertomusten kautta työntekijäkokemusta muutoksessa, jossa organisaatio muuttaa uuteen toimistoon. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: ”Minkälaisena työntekijäkokemus toimistomuutossa ilmenee haastateltavien kertomuksissa?”. Alatutkimuskysymykse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hurme-Tikkanen, Satu
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71464
_version_ 1828193074904301568
author Hurme-Tikkanen, Satu
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hurme-Tikkanen, Satu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hurme-Tikkanen, Satu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hurme-Tikkanen, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita työntekijöiden kertomusten kautta työntekijäkokemusta muutoksessa, jossa organisaatio muuttaa uuteen toimistoon. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: ”Minkälaisena työntekijäkokemus toimistomuutossa ilmenee haastateltavien kertomuksissa?”. Alatutkimuskysymyksenä esitetään: ”Millaisia tulkintoja haastateltujen kertomuksista nousee esiin muutoksen johtamisesta ja mahdollisuudesta olla osallisena muutoksessa?”. Tutkimuksen kohteena on 14 työntekijää kolmesta eri suomalaisesta yrityksestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja teoreettiseksi viitekehykseksi valikoitui organisaatioestetiikka. Aineiston analyysi perustuu kolmeen keskeiseen teemaan: muutosjohtaminen, henkilöstön osallisuus muutoksessa ja empatia organisaatiokontekstissa. Aineisto tuotettiin teemahaastatteluin ja analysoitiin narratiivimuotoanalyysiä hyödyntäen. Keskeinen tulos on, että yksilöiden kertomuksista voi tulkita täysin uniikkeja kokemuksia, mutta kertomusten juonimuodoista löytyy myös yhtäläisyyksiä. Neljä löydettyä juonimuotoa ovat: stabiili, regressiivinen, progressiivinen ja komedia-romanssi. Juonikäyrien muotoon vaikuttaa aistein saatu ja tulkittu tieto, kokemus ympäristöstä. Työntekijäkokemuksia organisaation vuorovaikutusympäristössä tuodaan tuloksissa esiin osallisuuden ja empatian teemojen alla. Johtopäätöksinä esitetään, että muutossa työntekijäkokemukseen vaikuttavat monet seikat ja koko organisaatioympäristö on työntekijän esteettisen arvioinnin kohteena. Erot ja yhtäläisyydet muutoksen johtamisen kokemuksesta liittyivät kokijan rooliin, ammatti-identiteettiin, sosiaalisten suhteiden merkityksellisyyteen, tiedon määrään ja laatuun, henkilökohtaisiin turvallisuuden tarpeisiin ja kykyyn hyödyntää organisaation tarjoamia ja omia resursseja. Tulosten perusteella esitetään, että vahvistamalla organisaation empatiaprosessia, muutoksesta on mahdollista tehdä kokemus, joka lisää työtekijöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja halua tehdä muutoksesta yhdessä hyvä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riivari, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hurme-Tikkanen, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-19T09:41:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-19T09:41:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71464", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tulkita ty\u00f6ntekij\u00f6iden kertomusten kautta ty\u00f6ntekij\u00e4kokemusta muutoksessa, jossa organisaatio muuttaa uuteen toimistoon. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4tutkimuskysymys on: \u201dMink\u00e4laisena ty\u00f6ntekij\u00e4kokemus toimistomuutossa ilmenee haastateltavien kertomuksissa?\u201d. Alatutkimuskysymyksen\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n: \u201dMillaisia tulkintoja haastateltujen kertomuksista nousee esiin muutoksen johtamisesta ja mahdollisuudesta olla osallisena muutoksessa?\u201d. Tutkimuksen kohteena on 14 ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4 kolmesta eri suomalaisesta yrityksest\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja teoreettiseksi viitekehykseksi valikoitui organisaatioestetiikka. Aineiston analyysi perustuu kolmeen keskeiseen teemaan: muutosjohtaminen, henkil\u00f6st\u00f6n osallisuus muutoksessa ja empatia organisaatiokontekstissa. Aineisto tuotettiin teemahaastatteluin ja analysoitiin narratiivimuotoanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Keskeinen tulos on, ett\u00e4 yksil\u00f6iden kertomuksista voi tulkita t\u00e4ysin uniikkeja kokemuksia, mutta kertomusten juonimuodoista l\u00f6ytyy my\u00f6s yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4. Nelj\u00e4 l\u00f6ydetty\u00e4 juonimuotoa ovat: stabiili, regressiivinen, progressiivinen ja komedia-romanssi. Juonik\u00e4yrien muotoon vaikuttaa aistein saatu ja tulkittu tieto, kokemus ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4. Ty\u00f6ntekij\u00e4kokemuksia organisaation vuorovaikutusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tuodaan tuloksissa esiin osallisuuden ja empatian teemojen alla. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 muutossa ty\u00f6ntekij\u00e4kokemukseen vaikuttavat monet seikat ja koko organisaatioymp\u00e4rist\u00f6 on ty\u00f6ntekij\u00e4n esteettisen arvioinnin kohteena. Erot ja yht\u00e4l\u00e4isyydet muutoksen johtamisen kokemuksesta liittyiv\u00e4t kokijan rooliin, ammatti-identiteettiin, sosiaalisten suhteiden merkityksellisyyteen, tiedon m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja laatuun, henkil\u00f6kohtaisiin turvallisuuden tarpeisiin ja kykyyn hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 organisaation tarjoamia ja omia resursseja. Tulosten perusteella esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 vahvistamalla organisaation empatiaprosessia, muutoksesta on mahdollista tehd\u00e4 kokemus, joka lis\u00e4\u00e4 ty\u00f6tekij\u00f6iden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja halua tehd\u00e4 muutoksesta yhdess\u00e4 hyv\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-19T09:41:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-19T09:41:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatioestetiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ntekij\u00e4kokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008195597", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "empatia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutosjohtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71464
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3297919c-8686-4fbd-b650-f849e146aa45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008195597.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hurme-Tikkanen, Satu Työntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta organisaatioestetiikka työntekijäkokemus Johtaminen Management and Leadership 20424 empatia narratiivisuus osallisuus kokemukset muutosjohtaminen muutos
title Työntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta
title_full Työntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta
title_fullStr Työntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta Työntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta
title_full_unstemmed Työntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta Työntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta
title_short Työntekijäkokemus toimistomuutossa
title_sort työntekijäkokemus toimistomuutossa kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta
title_sub kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta
title_txtP Työntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta
topic organisaatioestetiikka työntekijäkokemus Johtaminen Management and Leadership 20424 empatia narratiivisuus osallisuus kokemukset muutosjohtaminen muutos
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership empatia kokemukset muutos muutosjohtaminen narratiivisuus organisaatioestetiikka osallisuus työntekijäkokemus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71464 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008195597
work_keys_str_mv AT hurmetikkanensatu työntekijäkokemustoimistomuutossakertomuksiaorganisaatioestetiikannäkökulmasta