Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä

Tutkimukseni käsittelee vuorovaikutusta, kommunikaatiota ja musiikillista kommunikointia erilaisten oppijoiden opetustilanteessa. Vuorovaikutusta musiikissa ja musiikinopetuksessa on tutkittu kohtuullisen paljon, mutta erilaisiin oppijoihin liittyvä tutkimus on keskittynyt lähinnä musiikkiterapiaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luoma, Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71459
_version_ 1826225712445521920
author Luoma, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luoma, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luoma, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luoma, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni käsittelee vuorovaikutusta, kommunikaatiota ja musiikillista kommunikointia erilaisten oppijoiden opetustilanteessa. Vuorovaikutusta musiikissa ja musiikinopetuksessa on tutkittu kohtuullisen paljon, mutta erilaisiin oppijoihin liittyvä tutkimus on keskittynyt lähinnä musiikkiterapiaan musiikkiharrastuksen sijaan. Tässä tutkimuksessa halusin selvittää, minkälaista vuorovaikutusta erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä voi tapahtua ja millaisilla keinoilla opettaja voi vaikuttaa vuorovaikutukseen ja tukea sitä. Tavoitteena oli myös selvittää, millaista musiikillista vuorovaikutusta ryhmässä tapahtuu. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja toteutin sen tapaustutkimuksena. Keräsin aineistoni musiikkikoulu Resonaarista, joka on musiikkikoulu erilaisille oppijoille. Havainnoin kahdesti erilaisten oppijoiden musiikkiryhmää ja haastattelin ryhmän opettajaa. Pienen otannan avulla pystyin tarkastelemaan ilmiötä yksityiskohtaisesti. Tutkielmassa käytettiin grounded theory -menetelmää, eli en tarkastellut aineistoa minkään tietyn teorian pohjalta vaan mahdollisimman aineistolähtöisesti. Aineistosta nousi esiin monia keinoja, joilla opettaja pyrki tukemaan ryhmän vuorovaikutusta. Opettaja käytti muun muassa huumoria, kehumista ja kannustamista. Ryhmässä tapahtunut musiikillinen vuorovaikutus oli kiinteä osa muuta vuorovaikutusta. Aineistosta ilmeni myös musiikkiharrastuksen kokonaisvaltaiset hyödyt oppilaille. Tuloksista voidaan päätellä, että opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa musiikkiryhmän vuorovaikutukseen. Tuloksista selvisi myös, että musiikkiharrastus on hyvin kokonaisvaltaista, sillä se kehittää muun muassa sosiaalisia taitoja ja itsenäisyyttä.
first_indexed 2020-08-19T20:03:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luoma, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-19T07:56:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-19T07:56:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71459", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni k\u00e4sittelee vuorovaikutusta, kommunikaatiota ja musiikillista kommunikointia erilaisten oppijoiden opetustilanteessa. Vuorovaikutusta musiikissa ja musiikinopetuksessa on tutkittu kohtuullisen paljon, mutta erilaisiin oppijoihin liittyv\u00e4 tutkimus on keskittynyt l\u00e4hinn\u00e4 musiikkiterapiaan musiikkiharrastuksen sijaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa halusin selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista vuorovaikutusta erilaisten oppijoiden musiikkiryhm\u00e4ss\u00e4 voi tapahtua ja millaisilla keinoilla opettaja voi vaikuttaa vuorovaikutukseen ja tukea sit\u00e4. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, millaista musiikillista vuorovaikutusta ryhm\u00e4ss\u00e4 tapahtuu.\nTutkimukseni on laadullinen tutkimus ja toteutin sen tapaustutkimuksena. Ker\u00e4sin aineistoni musiikkikoulu Resonaarista, joka on musiikkikoulu erilaisille oppijoille. Havainnoin kahdesti erilaisten oppijoiden musiikkiryhm\u00e4\u00e4 ja haastattelin ryhm\u00e4n opettajaa. Pienen otannan avulla pystyin tarkastelemaan ilmi\u00f6t\u00e4 yksityiskohtaisesti. Tutkielmassa k\u00e4ytettiin grounded theory -menetelm\u00e4\u00e4, eli en tarkastellut aineistoa mink\u00e4\u00e4n tietyn teorian pohjalta vaan mahdollisimman aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\nAineistosta nousi esiin monia keinoja, joilla opettaja pyrki tukemaan ryhm\u00e4n vuorovaikutusta. Opettaja k\u00e4ytti muun muassa huumoria, kehumista ja kannustamista. Ryhm\u00e4ss\u00e4 tapahtunut musiikillinen vuorovaikutus oli kiinte\u00e4 osa muuta vuorovaikutusta. Aineistosta ilmeni my\u00f6s musiikkiharrastuksen kokonaisvaltaiset hy\u00f6dyt oppilaille. Tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa musiikkiryhm\u00e4n vuorovaikutukseen. Tuloksista selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 musiikkiharrastus on hyvin kokonaisvaltaista, sill\u00e4 se kehitt\u00e4\u00e4 muun muassa sosiaalisia taitoja ja itsen\u00e4isyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-19T07:56:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-19T07:56:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008195592", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaiset oppijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteismusisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71459
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f30f6d0d-cd51-474a-8b30-eba535157033\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008195592.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luoma, Kaisa Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä Musiikkikasvatus Music Education 3052 erilaiset oppijat viestintä vuorovaikutus musiikki musiikkikasvatus yhteismusisointi
title Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä
title_full Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä
title_fullStr Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä
title_full_unstemmed Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä
title_short Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä
title_sort vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä
title_txtP Vuorovaikutus ja sen tukeminen erilaisten oppijoiden musiikkiryhmässä
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 erilaiset oppijat viestintä vuorovaikutus musiikki musiikkikasvatus yhteismusisointi
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus erilaiset oppijat musiikki musiikkikasvatus viestintä vuorovaikutus yhteismusisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71459 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008195592
work_keys_str_mv AT luomakaisa vuorovaikutusjasentukeminenerilaistenoppijoidenmusiikkiryhmässä