A comparative study of teaching methods in first language and second language teaching

Äidinkielen ja vieraan kielen oppitunnit ovat tuntuneet keskenään hyvin erilaisilta, vaikka molemmat ovat kielen oppitunteja: täten herää kysymys, mikä tekee oppitunneista niin erituntuisia. Tämä on vertaileva tutkimus, jossa tarkastellaan opetusmetodeja, joita äidinkielen ja vieraan kielen opettaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ålander, Nina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71451
Description
Summary:Äidinkielen ja vieraan kielen oppitunnit ovat tuntuneet keskenään hyvin erilaisilta, vaikka molemmat ovat kielen oppitunteja: täten herää kysymys, mikä tekee oppitunneista niin erituntuisia. Tämä on vertaileva tutkimus, jossa tarkastellaan opetusmetodeja, joita äidinkielen ja vieraan kielen opettajat käyttävät oppitunneillaan. Tarkoituksena on tarkastella samanlaisuuksia ja eroavaisuuksia opetusmetodeissa ja tavoissa opettaa. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineisto tutkimukseen kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin julkisena linkkinä äidinkielen ja englannin kielen opettajien facebook-ryhmiin. Kyselyyn opettajat listasivat lyhyesti käyttämiänsä opetusmetodeja. Tutkimuksen tulokset osoittivat opetusmetodien olevan kielestä riippumatta samanlaisia.