Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ei-ylioppilastaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia heidän koulutuspolkunsa vaiheista sekä yliopisto-opintoihin johtaneista päätöksentekoprosesseista. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii careership-teoria, jonka avulla analysoidaan ei-ylioppilaiden koulutuspolkuihin vaikuttaneita yksilöllisiä, sosiaalisia sekä rakenteellisia tekijöitä.
Tutkimus on otteeltaan laadullinen ja aineisto koostuu ei-ylioppilastaustaisten yliopisto-opiskelijoiden teemahaastatteluista (N = 22). Aineiston analyysi toteutettiin teoriasidonnaisesti tyypittelemällä, jonka avulla haettiin variaatiota siinä, millaiset polut ovat johtaneet ammatillisen koulutuksen kautta yliopistoon. Tyyppikuvausten muodostamisessa sekä tulkinnassa hyödynnettiin careership-teorian tarjoamaa viitekehystä.
Analyysin tuloksena syntyi kuusi erilaista ei-ylioppilastaustaisten opiskelijoiden koulutuspolkuja kuvaavaa tyyppiä. Tyyppikuvaukset paljastavat, että yliopistoon hakeutuminen ammatillisella taustalla ei ole kaikille ei-ylioppilaille samanlainen kokemus. Jokainen tyyppi ilmentää moniulotteisesti ja toisistaan eroten niitä yksilöllisiä, sosiaalisia sekä rakenteellisia tekijöitä, jotka ovat olleet vaikuttamassa tutkimukseen osallistuneiden ei-ylioppilaiden matkaan ammatillisesta koulutuksesta yliopistoon. Tämän tutkimuksen valossa ei-ylioppilaiden koulutusvalinnat kietoutuvat kiinteäksi osaksi heidän elämänkulkujaan sekä -historioitaan, eikä ammatillinen pohjakoulutus suinkaan ole ainoa heidän päätöksentekoprosessejaan määrittävä tekijä. Ei-ylioppilaiden voidaan todeta tehneen koulutuspoluillaan valintoja hyvin erilaisista toimintahorisonteista käsin, jotka ovat ohjanneet heidän polkujaan yliopistoon erilaisia reittejä pitkin.
|