Työnantajakuvan merkitys työntekijöiden kokemalle houkuttelevuudelle ja organisaatioon identifioitumiselle case X Henkilöstöpalvelut Oy

Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita taustatekijöiden mahdollisesta vaikutuksesta tutkittaville...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jalasaho, Laura
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71377
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita taustatekijöiden mahdollisesta vaikutuksesta tutkittaville muuttujille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin keväällä 2019 valtakunnallisesti toimivan henkilöstöpalveluyrityksen vuokrahenkilöstöltä, joka työskentelee pääasiassa rakennusalan työtehtävissä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin aiemman työnantajakuvaa, työnantajan houkuttelevuutta ja organisaatioidentiteettiä käsittelevän tutkimuksen pohjalta pyrkien yhdistämään näiden tutkimussuuntausten keskeisimpiä teorioita. Työnantajakuvan ja työnantajan houkuttelevuuden tutkimiseen hyödynnettiin pääosin Lievens ja Highhousen (2003) instrumentaalisiin ja symbolisiin tekijöihin pohjautuvaa teoriaa. Työntekijöiden identifioitumista tarkasteltiin Mael ja Ashforthin (1995) OID- teorian avulla. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa tutkimuskirjallisuutta työnantajakuvan merkityksestä työnantajan houkuttelevuudelle ja kyvylle säilyttää työntekijöitä yrityksessä. Työnantajakuvan symbolisten seikkojen, etenkin koetun työnantajan arvostuksen merkitys korostui tutkimuksessa huomattavasti. Taustamuuttujista iän ja kansalaisuuden havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevimpiä tekijöitä suhteessa tutkittuihin muuttujiin. Selityksiksi voitaneen löytää muun muassa eri sukupolvien ja eri kansalaisuuksien asettamat erilaiset odotukset työnantajaa ja työelämää kohtaan, jolloin ne heijastelevat vastauksissa koskien työnantajan ominaisuuksia.