Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet

Nykyaikaiset näytönohjaimet kykenevät renderöimään kolmiulotteisia näkymiä reaaliajassa tehokkaasti. Monimutkaisen, päällekkäisen ja monitasoisen läpinäkyvyyden tehokas primitiivipohjainen renderöiminen näytönohjaimilla on kuitenkin osoittautunut haasteelliseksi ongelmaksi suorituskyvyn näkökulmasta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vallius, Valtteri
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71306
_version_ 1828193208920702976
author Vallius, Valtteri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vallius, Valtteri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vallius, Valtteri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vallius, Valtteri
datasource_str_mv jyx
description Nykyaikaiset näytönohjaimet kykenevät renderöimään kolmiulotteisia näkymiä reaaliajassa tehokkaasti. Monimutkaisen, päällekkäisen ja monitasoisen läpinäkyvyyden tehokas primitiivipohjainen renderöiminen näytönohjaimilla on kuitenkin osoittautunut haasteelliseksi ongelmaksi suorituskyvyn näkökulmasta. Tässä kandidaatintutkielmassa tehdään katsaus läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteisiin. Lisäksi tarkastellaan muutamia menetelmiä, joiden avulla voidaan renderöidä tehokkaasti myös vaativampia läpinäkyvyyttä sisältäviä skenaarioita videopeleissä tai vastaavissa reaaliaikaisissa grafiikkasovelluksissa. Modern graphics processing units are capable of rendering three-dimensional scenes in real-time efficiently. However, complex and overlapping primitive-based real-time transparency remains problematic when it comes to overall performance. This bachelor’s thesis governs the basics of rendering primitive-based transparency and takes a peek at various transparency rendering techniques that are suited for real-time applications such as video games or similar computer graphics applications.
first_indexed 2020-08-03T20:00:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tiihonen, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vallius, Valtteri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-03T05:33:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-03T05:33:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyaikaiset n\u00e4yt\u00f6nohjaimet kykenev\u00e4t render\u00f6im\u00e4\u00e4n kolmiulotteisia n\u00e4kymi\u00e4 reaaliajassa tehokkaasti. Monimutkaisen, p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isen ja monitasoisen l\u00e4pin\u00e4kyvyyden tehokas primitiivipohjainen render\u00f6iminen n\u00e4yt\u00f6nohjaimilla on kuitenkin osoittautunut haasteelliseksi ongelmaksi suorituskyvyn n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tehd\u00e4\u00e4n katsaus l\u00e4pin\u00e4kyvyyden reaaliaikaisen render\u00f6imisen perusteisiin. Lis\u00e4ksi tarkastellaan muutamia menetelmi\u00e4, joiden avulla voidaan render\u00f6id\u00e4 tehokkaasti my\u00f6s vaativampia l\u00e4pin\u00e4kyvyytt\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 skenaarioita videopeleiss\u00e4 tai vastaavissa reaaliaikaisissa grafiikkasovelluksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Modern graphics processing units are capable of rendering three-dimensional scenes in real-time efficiently. However, complex and overlapping primitive-based real-time transparency remains problematic when it comes to overall performance. This bachelor\u2019s thesis governs the basics of rendering primitive-based transparency and takes a peek at various transparency rendering techniques that are suited for real-time applications such as video games or similar computer graphics applications.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-03T05:33:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-03T05:33:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "OpenGL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reaaliaikainen render\u00f6iminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "j\u00e4rjestysriippumaton l\u00e4pin\u00e4kyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4pin\u00e4kyvyyden reaaliaikaisen render\u00f6imisen perusteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008035454", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4pin\u00e4kyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonegrafiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71306
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d01ba7a4-054a-4838-9974-f7e4df5ab633\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008035454.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vallius, Valtteri Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet OpenGL reaaliaikainen renderöiminen järjestysriippumaton läpinäkyvyys Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 läpinäkyvyys tietokonegrafiikka
title Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
title_full Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
title_fullStr Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
title_full_unstemmed Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
title_short Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
title_sort läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
title_txtP Läpinäkyvyyden reaaliaikaisen renderöimisen perusteet
topic OpenGL reaaliaikainen renderöiminen järjestysriippumaton läpinäkyvyys Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 läpinäkyvyys tietokonegrafiikka
topic_facet 602 Mathematical Information Technology OpenGL Tietotekniikka järjestysriippumaton läpinäkyvyys läpinäkyvyys reaaliaikainen renderöiminen tietokonegrafiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71306 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008035454
work_keys_str_mv AT valliusvaltteri läpinäkyvyydenreaaliaikaisenrenderöimisenperusteet