Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin

Kulutustottumusten tulee muuttua koko väestön tasolla, jotta pystymme vastaamaan tuotteiden tuotannon ja kulutuksen aiheuttamiin ympäristöongelmiin. Muutoksen aikaansaaminen vaatii ympäristötietoisuuden lisäämistä ja useat tutkimukset ovatkin yhdistäneet korkean koulutuksen ympäristöystävällisempiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Joanna
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71305
_version_ 1826225785899319296
author Hämäläinen, Joanna
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Joanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Joanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Joanna
datasource_str_mv jyx
description Kulutustottumusten tulee muuttua koko väestön tasolla, jotta pystymme vastaamaan tuotteiden tuotannon ja kulutuksen aiheuttamiin ympäristöongelmiin. Muutoksen aikaansaaminen vaatii ympäristötietoisuuden lisäämistä ja useat tutkimukset ovatkin yhdistäneet korkean koulutuksen ympäristöystävällisempiin asenteisiin ja käytökseen. Nautintoaineiden käyttämisen osalta tutkimustieto on kuitenkin vajavaista, eikä suoranaista näyttöä ympäristötietoisuuden vaikuttavuudesta nautintoaineisiin liittyviin asenteisiin ole. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ympäristövaikutuksia nautintoaineilla on ja vaikuttaako niiden oppiminen opiskelijoiden asenteisiin ja käyttäytymiseen nautintoaineita kohtaan. Tutkimuskohteena oli viiteen eri teemakokonaisuuteen jaetut Jyväskylän yliopiston Ihminen ja ympäristö -kurssin opiskelijat. Teemakokonaisuuksista yksi keskittyi nautintoaineiden (kahvin, tupakan, alkoholin, kannabiksen, kokaiinin ja ekstaasin) ympäristövaikutuksiin. Kurssin aikana opiskelijat vastasivat neljään Webropol-kyselyyn, jossa mitattiin viisiportaisella Likert-asteikolla heidän sen hetkistä tietouttaan nautintoaineiden ympäristövaikutuksista sekä asennetta niiden käyttöä kohtaan. Nautintoaineiden ympäristövaikutuksiin tutustuneiden opiskelijoiden vastauksia verrattiin muiden kurssilaisten vastauksiin. Koko kurssin kontrolliryhmänä toimi satunnaiset kurssin ulkopuoliset opiskelijat, jotka vastasivat kyselyyn, joka sisälsi alkukyselyn, tietopaketin kyseisten nautintoaineiden ympäristövaikutuksista sekä loppukyselyn. Tulosten perusteella oppimisella ei ollut vaikutusta asenteisiin, vaikka nautintoaineiden ympäristövaikutuksiin tutustuneiden opiskelijoiden ympäristötietoisuus kasvoi merkittävästi. Kurssin ulkopuolisille tehty lyhyt altistus lisäsi tietoisuutta merkittävästi kaikilla opiskelijaryhmillä, mutta merkittävää vaikutusta asenteisiin ei ollut. Lähtötilanteesta kertovien kyselyiden vastauksista nähtiin, että kurssilaiset sekä muut opiskelijat olivat jo valmiiksi hyvin ympäristömyönteisiä. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että yliopisto-opiskelijat ovat valmiita omaksumaan ympäristöön liittyvää tietoa nopeasti. Kuitenkaan pelkkä tiedon lisääminen ei ole riittävä keino vaikuttaa opiskelijoiden asenteisiin. The habits of consumption must be changed so that we can face the environmental problems caused by production. The improvement of environmental knowledge is required, and researches have shown that high education has a positive effect on pro-environmental attitudes. When it comes to using stimulants, it is unknown how people’s attitudes change due to education of the environmental problems these stimulants have. This thesis investigated what kind of environmental problems do these substances have and how learning them affects the knowledge, attitudes, and behavior of students. The research was implemented in Ihminen ja ympäristö (Human and environment) -course where the students were divided into five thematic groups. One thematic group studied the environmental impacts of stimulants (coffee, tobacco, alcohol, cannabis, cocaine, ecstasy). During the course, students answered four Webropol-questionnaires that measured with a five-step Likert-scale their knowledge, attitudes and behavior towards stimulants at the moment. The thematic group that studied the environmental impacts of stimulants was compared to other students in the course and the whole course was compared to the control group. The control group answered to one three-phase questionnaire that had information about each stimulant. According to results learning didn’t affect attitudes or behavior even though the knowledge changed significantly. The thematic group that studied the environmental impacts showed higher knowledge compared to others and their knowledge was more permanent. The control group’s knowledge also increased significantly due to quick learning. It can be concluded that university students are capable of learning about environmental issues but only knowledge is not enough to change their attitudes
first_indexed 2024-09-11T08:51:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vallius, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Joanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-03T05:31:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-03T05:31:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71305", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kulutustottumusten tulee muuttua koko v\u00e4est\u00f6n tasolla, jotta pystymme vastaamaan tuotteiden tuotannon ja kulutuksen aiheuttamiin ymp\u00e4rist\u00f6ongelmiin. Muutoksen aikaansaaminen vaatii ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuuden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 ja useat tutkimukset ovatkin yhdist\u00e4neet korkean koulutuksen ymp\u00e4rist\u00f6yst\u00e4v\u00e4llisempiin asenteisiin ja k\u00e4yt\u00f6kseen. Nautintoaineiden k\u00e4ytt\u00e4misen osalta tutkimustieto on kuitenkin vajavaista, eik\u00e4 suoranaista n\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuuden vaikuttavuudesta nautintoaineisiin liittyviin asenteisiin ole. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksia nautintoaineilla on ja vaikuttaako niiden oppiminen opiskelijoiden asenteisiin ja k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen nautintoaineita kohtaan. Tutkimuskohteena oli viiteen eri teemakokonaisuuteen jaetut Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Ihminen ja ymp\u00e4rist\u00f6 -kurssin opiskelijat. Teemakokonaisuuksista yksi keskittyi nautintoaineiden (kahvin, tupakan, alkoholin, kannabiksen, kokaiinin ja ekstaasin) ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksiin. Kurssin aikana opiskelijat vastasivat nelj\u00e4\u00e4n Webropol-kyselyyn, jossa mitattiin viisiportaisella Likert-asteikolla heid\u00e4n sen hetkist\u00e4 tietouttaan nautintoaineiden ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksista sek\u00e4 asennetta niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kohtaan. Nautintoaineiden ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksiin tutustuneiden opiskelijoiden vastauksia verrattiin muiden kurssilaisten vastauksiin. Koko kurssin kontrolliryhm\u00e4n\u00e4 toimi satunnaiset kurssin ulkopuoliset opiskelijat, jotka vastasivat kyselyyn, joka sis\u00e4lsi alkukyselyn, tietopaketin kyseisten nautintoaineiden ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksista sek\u00e4 loppukyselyn. Tulosten perusteella oppimisella ei ollut vaikutusta asenteisiin, vaikka nautintoaineiden ymp\u00e4rist\u00f6vaikutuksiin tutustuneiden opiskelijoiden ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus kasvoi merkitt\u00e4v\u00e4sti. Kurssin ulkopuolisille tehty lyhyt altistus lis\u00e4si tietoisuutta merkitt\u00e4v\u00e4sti kaikilla opiskelijaryhmill\u00e4, mutta merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta asenteisiin ei ollut. L\u00e4ht\u00f6tilanteesta kertovien kyselyiden vastauksista n\u00e4htiin, ett\u00e4 kurssilaiset sek\u00e4 muut opiskelijat olivat jo valmiiksi hyvin ymp\u00e4rist\u00f6my\u00f6nteisi\u00e4. Tulosten perusteella voidaan olettaa, ett\u00e4 yliopisto-opiskelijat ovat valmiita omaksumaan ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 tietoa nopeasti. Kuitenkaan pelkk\u00e4 tiedon lis\u00e4\u00e4minen ei ole riitt\u00e4v\u00e4 keino vaikuttaa opiskelijoiden asenteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The habits of consumption must be changed so that we can face the environmental problems caused by production. The improvement of environmental knowledge is required, and researches have shown that high education has a positive effect on pro-environmental attitudes. When it comes to using stimulants, it is unknown how people\u2019s attitudes change due to education of the environmental problems these stimulants have. This thesis investigated what kind of environmental problems do these substances have and how learning them affects the knowledge, attitudes, and behavior of students. The research was implemented in Ihminen ja ymp\u00e4rist\u00f6 (Human and environment) -course where the students were divided into five thematic groups. One thematic group studied the environmental impacts of stimulants (coffee, tobacco, alcohol, cannabis, cocaine, ecstasy). During the course, students answered four Webropol-questionnaires that measured with a five-step Likert-scale their knowledge, attitudes and behavior towards stimulants at the moment. The thematic group that studied the environmental impacts of stimulants was compared to other students in the course and the whole course was compared to the control group. The control group answered to one three-phase questionnaire that had information about each stimulant. According to results learning didn\u2019t affect attitudes or behavior even though the knowledge changed significantly. The thematic group that studied the environmental impacts showed higher knowledge compared to others and their knowledge was more permanent. The control group\u2019s knowledge also increased significantly due to quick learning. It can be concluded that university students are capable of learning about environmental issues but only knowledge is not enough to change their attitudes", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-03T05:31:39Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-03T05:31:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "120", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6my\u00f6nteisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nautintoaineiden ymp\u00e4rist\u00f6vaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008035453", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Environmental science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "40151", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutustottumukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71305
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6ee8159e-6d76-47fb-ae44-874e5a39c29d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008035453.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Joanna Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin ympäristömyönteisyys Ympäristötiede Environmental science 40151 ympäristötietoisuus kulutustottumukset koulutus käyttäytyminen asenteet kulutus
title Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin
title_full Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin
title_fullStr Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin
title_full_unstemmed Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin
title_short Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin
title_sort nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin
title_txtP Nautintoaineiden ympäristövaikutukset ja niiden opiskelun vaikutus opiskelijoiden tietoon ja asenteisiin
topic ympäristömyönteisyys Ympäristötiede Environmental science 40151 ympäristötietoisuus kulutustottumukset koulutus käyttäytyminen asenteet kulutus
topic_facet 40151 Environmental science Ympäristötiede asenteet koulutus kulutus kulutustottumukset käyttäytyminen ympäristömyönteisyys ympäristötietoisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71305 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008035453
work_keys_str_mv AT hämäläinenjoanna nautintoaineidenympäristövaikutuksetjaniidenopiskelunvaikutusopiskelijoidentiet