Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki

Kandidaatintutkimuksessani tarkastelen viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitystä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työtehtäviä on mahdollista saada ilman kyseessä olevan alan tutkintoa ja esimerkiksi siivoojan työn olen kuullut usein mainittavan ty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varjonen, Jessica
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71259
_version_ 1826225810795659264
author Varjonen, Jessica
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Varjonen, Jessica Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Varjonen, Jessica Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Varjonen, Jessica
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkimuksessani tarkastelen viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitystä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työtehtäviä on mahdollista saada ilman kyseessä olevan alan tutkintoa ja esimerkiksi siivoojan työn olen kuullut usein mainittavan työaksi, jota kuka tahansa voi tehdä. Tämän vuoksi on mielenkiintoista tarkastella viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä ei-akateemisen alan työtehtävien kannalta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Kuinka hyvin äidinkielen ammatillisen tutkinnon pakolliset äidinkielen osat -eli viestintä- ja vuorovaikutusosaa- minen- tukevat puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatteihin opiskelua? 2. Millä tavalla vaativaa erityistä tukea tarvitsevien alan opiskelijoiden opettaja ja ohjaaja näkevät tämän oppiaineen merkityksen? Tutkimukseni fokuksessa on vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, ja oppiaineen merkitystä tarkastellaan tutkimuksessani heidän kannaltaan. Vastaavasta kohderyhmästä oli vaikeaa löytää aikaisempaa tutkimusta, ja minulle tarjoutui mahdollisuus haastatella tutkimukseeni opettajaa sekä ohjaajaa, joilla oli pitkä työkokemus vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden parissa työskentelystä. Tutkimukseni aineisto muodostuu siis kahden edellä mainitun henkilön haastattelusta ja tutkimukseni taustalla on ammatillisen koulutuksen viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen pakolliset osaamistavoitteet. Aineiston purkamiseen käytin teemoittelua löytääkseni haastatteluaineistosta tutkimuskysymyksieni kannalta olennaisimmat asiat. Aineiston analysoimiseen hyödynsin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessani selvisi konkreettisien esimerkkien kautta, että viestintä- ja vuorovaikutustaidot ovat olennaisia taitoja myös puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Erityisesti asiakaspalvelutaidot, alalle tyypillisien tekstien ymmärtäminen ja digitaaliset taidot näyttäytyivät alan opetushenkilökunnan silmissä tärkeinä taitoina. Samalla tutkimukseni tarjoaa myös näkökulmia siihen, mitkä alan sisällöistä näyttäytyvät erityisen haastavina vaativaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille heitä opettavien henkilöiden näkökulmasta.
first_indexed 2020-07-28T20:04:54Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Varjonen, Jessica", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-28T07:03:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-28T07:03:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71259", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkimuksessani tarkastelen viestint\u00e4- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkityst\u00e4 puhtaus- ja kiinteist\u00f6palvelualalla. Puhtaus- ja kiinteist\u00f6palvelualan ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 on mahdollista saada ilman kyseess\u00e4 olevan alan tutkintoa ja esimerkiksi siivoojan ty\u00f6n olen kuullut usein mainittavan ty\u00f6aksi, jota kuka tahansa voi tehd\u00e4. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on mielenkiintoista tarkastella viestint\u00e4- ja vuorovaikutustaitojen merkityst\u00e4 ei-akateemisen alan ty\u00f6teht\u00e4vien kannalta.\n\nTutkimuskysymykseni ovat:\n\n1. Kuinka hyvin \u00e4idinkielen ammatillisen tutkinnon pakolliset \u00e4idinkielen osat -eli viestint\u00e4- ja vuorovaikutusosaa-\nminen- tukevat puhtaus- ja kiinteist\u00f6palvelualan ammatteihin opiskelua?\n\n2. Mill\u00e4 tavalla vaativaa erityist\u00e4 tukea tarvitsevien alan opiskelijoiden opettaja ja ohjaaja n\u00e4kev\u00e4t t\u00e4m\u00e4n oppiaineen merkityksen?\n\nTutkimukseni fokuksessa on vaativaa erityist\u00e4 tukea tarvitsevat opiskelijat, ja oppiaineen merkityst\u00e4 tarkastellaan tutkimuksessani heid\u00e4n kannaltaan. Vastaavasta kohderyhm\u00e4st\u00e4 oli vaikeaa l\u00f6yt\u00e4\u00e4 aikaisempaa tutkimusta, ja minulle tarjoutui mahdollisuus haastatella tutkimukseeni opettajaa sek\u00e4 ohjaajaa, joilla oli pitk\u00e4 ty\u00f6kokemus vaativaa erityist\u00e4 tukea tarvitsevien opiskelijoiden parissa ty\u00f6skentelyst\u00e4. Tutkimukseni aineisto muodostuu siis kahden edell\u00e4 mainitun henkil\u00f6n haastattelusta ja tutkimukseni taustalla on ammatillisen koulutuksen viestint\u00e4- ja vuorovaikutusosaamisen pakolliset osaamistavoitteet.\n\nAineiston purkamiseen k\u00e4ytin teemoittelua l\u00f6yt\u00e4\u00e4kseni haastatteluaineistosta tutkimuskysymyksieni kannalta olennaisimmat asiat. Aineiston analysoimiseen hy\u00f6dynsin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimuksessani selvisi konkreettisien esimerkkien kautta, ett\u00e4 viestint\u00e4- ja vuorovaikutustaidot ovat olennaisia taitoja my\u00f6s puhtaus- ja kiinteist\u00f6palvelualalla. Erityisesti asiakaspalvelutaidot, alalle tyypillisien tekstien ymm\u00e4rt\u00e4minen ja digitaaliset taidot n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t alan opetushenkil\u00f6kunnan silmiss\u00e4 t\u00e4rkein\u00e4 taitoina. Samalla tutkimukseni tarjoaa my\u00f6s n\u00e4k\u00f6kulmia siihen, mitk\u00e4 alan sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t erityisen haastavina vaativaa erityist\u00e4 tukea tarvitseville opiskelijoille heit\u00e4 opettavien henkil\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-07-28T07:03:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-28T07:03:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viestint\u00e4- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteist\u00f6palvelualalla : tutkinto, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 ja vaativa erityinen tuki", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007285408", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiinteist\u00f6ala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siivousala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71259
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c5284c9a-2c4f-498a-8910-2c590a609288\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007285408.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varjonen, Jessica Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki Suomen kieli Finnish 309 sosiaaliset taidot kiinteistöala äidinkieli oppimiskäsitykset ammatillinen koulutus erityinen tuki viestintä siivousala
title Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki
title_full Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki
title_fullStr Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki
title_full_unstemmed Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki
title_short Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
title_sort viestintä ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus ja kiinteistöpalvelualalla tutkinto työelämä ja vaativa erityinen tuki
title_sub tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki
title_txtP Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki
topic Suomen kieli Finnish 309 sosiaaliset taidot kiinteistöala äidinkieli oppimiskäsitykset ammatillinen koulutus erityinen tuki viestintä siivousala
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammatillinen koulutus erityinen tuki kiinteistöala oppimiskäsitykset siivousala sosiaaliset taidot viestintä äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71259 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007285408
work_keys_str_mv AT varjonenjessica viestintäjavuorovaikutustaitojenosaamisenmerkityspuhtausjakiinteistöpalvelualall