Yhteenveto: | Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, millaisia vaikutuksia markkinoistumisella on ollut lastensuojelupalveluiden laatuun Suomessa. Markkinoistuminen ajatellaan tässä tutkielmassa sekä muuttuneina julkisten palveluiden tuotantotapoina että muuttuneina käytäntöinä ja periaatteina julkisella sektorilla. Aihe on perusteltu, koska yksityiset palveluntuottajat ovat merkittävästi lisääntyneet julkisten palvelujen tuottajina ja etenkin lastensuojelun toimintaympäristössä.
Laadukkaasta palvelusta ja asiakkaan oikeudesta siihen sosiaali- ja terveyspalveluissa puhutaan yleisellä tasolla ja päättäjien puheissa, mutta palvelun laatu ei ole kuitenkaan yksiselitteisesti määriteltävissä. Tässä tutkielmassa palvelun laatua määritellään palvelun laatuun liitettävien neljän peruskäsitteen kautta: saatavuus, hyväksyttävyys, vaikuttavuus ja avoimuus.
Tutkielmani perusteella markkinoistumisen vaikutukset palvelun laatuun ovat jakautuneet. Osaltaan markkinoistuminen on vaikuttanut palvelun laatuun myönteisesti, mutta myös kielteisiä vaikutuksia nousee esiin. Palvelun laadun käsitteiden kautta tarkasteluna vaikutukset ovat jakautuneet myös jokaisen osa-alueen kohdalla sekä myönteisiin että kielteisiin.
Markkinoistumisen myötä uusi julkisjohtamisen oppi on muokannut julkisen sektorin käytäntöjä ja periaatteita. Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta nämä muokkaukset näyttäytyvät kuitenkin lähinnä kielteisiltä. Sosiaalityöntekijöiden mahdollisuudet tehdä laadukasta ja eettisesti kestävää työtä näyttäisivät heikentyneen.
|