La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"

Tutkimus käsittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten tehtävien (les activités participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana käsitellään varhaista kielenopettamista (l’enseignement précoce) pääosin lapsen eli oppilaan näkökulmasta sekä toiminnallisuutta kielenopetuksessa mää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Välkki, Iida
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71202
_version_ 1828193208519098368
author Välkki, Iida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Välkki, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Välkki, Iida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Välkki, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten tehtävien (les activités participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana käsitellään varhaista kielenopettamista (l’enseignement précoce) pääosin lapsen eli oppilaan näkökulmasta sekä toiminnallisuutta kielenopetuksessa määritellen sen merkitys tämän tutkimuksen kannalta. Tutkimusmateriaalina on SanomaPro:n ranskankielen oppikirja Vas-y ! (Heikkinen et al. 2018). Laadullinen sisällönanalyysi keskittyy tehtäviin kolmesta määritellystä toiminnallisuuden tyypistä, jotka ovat pelit ja leikit, liikettä vaativat tehtävät sekä keskustelutehtävät. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko oppikirjassa Vas-y ! yhtä paljon erilaisia toiminnallisia tehtäviä kuin kirjan lupaus antaa ymmärtää. Selitämme myös millä tavoin tehtävät tukevat nimenomaan lasten oppimista. Tutkimuksesta selviää, että puolet kirjan tehtävistä ovat toiminnallisia ja tehtävät ovat yhtä monipuolisia kuin kirjantekijät ovat luvanneet. Suurin osa toiminnallisista tehtävistä ovat pelejä ja leikkejä, mikä erityisesti tukee lasten luonnollista tapaa oppia kokemalla ja tekemällä.
first_indexed 2020-07-20T20:00:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4lkki, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-20T05:13:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-20T05:13:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71202", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten teht\u00e4vien (les activit\u00e9s participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n varhaista kielenopettamista (l\u2019enseignement pr\u00e9coce) p\u00e4\u00e4osin lapsen eli oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 toiminnallisuutta kielenopetuksessa m\u00e4\u00e4ritellen sen merkitys t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kannalta. Tutkimusmateriaalina on SanomaPro:n ranskankielen oppikirja Vas-y ! (Heikkinen et al. 2018). Laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi keskittyy teht\u00e4viin kolmesta m\u00e4\u00e4ritellyst\u00e4 toiminnallisuuden tyypist\u00e4, jotka ovat pelit ja leikit, liikett\u00e4 vaativat teht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 keskusteluteht\u00e4v\u00e4t.\n\nTutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, onko oppikirjassa Vas-y ! yht\u00e4 paljon erilaisia toiminnallisia teht\u00e4vi\u00e4 kuin kirjan lupaus antaa ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4. Selit\u00e4mme my\u00f6s mill\u00e4 tavoin teht\u00e4v\u00e4t tukevat nimenomaan lasten oppimista.\n\nTutkimuksesta selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 puolet kirjan teht\u00e4vist\u00e4 ovat toiminnallisia ja teht\u00e4v\u00e4t ovat yht\u00e4 monipuolisia kuin kirjantekij\u00e4t ovat luvanneet. Suurin osa toiminnallisista teht\u00e4vist\u00e4 ovat pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4, mik\u00e4 erityisesti tukee lasten luonnollista tapaa oppia kokemalla ja tekem\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-07-20T05:13:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-20T05:13:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu kielenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Vas-y !", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "les activit\u00e9s participatives", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u2019enseignement pr\u00e9coce", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La participation active des enfants dans l'enseignement pr\u00e9coce du fran\u00e7ais du manuel \"Vas-y !\"", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007205357", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71202
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:02:02Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/513431ac-c749-4e00-af8a-fbf62261e805\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007205357.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Välkki, Iida La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !" varhennettu kielenopetus Vas-y ! les activités participatives l’enseignement précoce Romaaninen filologia Romance Philology 307 toiminnallisuus kieltenopetus ranskan kieli
title La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
title_full La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
title_fullStr La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !" La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
title_full_unstemmed La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !" La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
title_short La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
title_sort la participation active des enfants dans l enseignement précoce du français du manuel vas y
title_txtP La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
topic varhennettu kielenopetus Vas-y ! les activités participatives l’enseignement précoce Romaaninen filologia Romance Philology 307 toiminnallisuus kieltenopetus ranskan kieli
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology Vas-y ! kieltenopetus les activités participatives l’enseignement précoce ranskan kieli toiminnallisuus varhennettu kielenopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71202 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007205357
work_keys_str_mv AT välkkiiida laparticipationactivedesenfantsdanslenseignementprecocedufrancaisdumanuelvasy