Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vanhempien sosiaalisen tuen yhteyttä 5.- ja 7.-luokkalaisten lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää näiden muuttujien välistä yhteyttä matalan, keskitason, ja korkean sosioekonomisen aseman o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Halme, Anna
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71201
_version_ 1826225783115350016
author Halme, Anna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Halme, Anna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Halme, Anna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Halme, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vanhempien sosiaalisen tuen yhteyttä 5.- ja 7.-luokkalaisten lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää näiden muuttujien välistä yhteyttä matalan, keskitason, ja korkean sosioekonomisen aseman omaavien perheiden osalta. Tavoitteena oli myös tarkastella näitä muuttujia luokka-asteittain sekä sukupuolittain (tytöt/pojat). Vanhempien tuen muutoksia tutkimalla pyrittiin selvittämään luokka-asteiden välisiä eroja vanhempien tuessa. Tämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin ja siinä käytettiin osaa vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta (n=1126). Kohderyhmää tarkasteltiin yksinkertaisilla ja kaksiulotteisilla frekvenssijakaumilla. Varianssianalyysejä käytettiin selvittämään sekä koetun liikunta-aktiivisuuden että vanhempien sosiaalisen tuen jakautumista eri sosioekonomisissa ryhmissä. Riippumattomien ryhmien testejä käytettiin selvittämään eroja liikunta-aktiivisuudessa luokka-asteittain ja sukupuolittain. Lisäksi näitä testejä käytettiin äidin ja isän kokonaisen sekä osittaisen tuen muutoksien selvittämiseen luokka-asteiden välillä. Vanhempien tuen ja lasten ja nuorten koetun liikunta-aktiivisuuden sekä sosioekonomisen aseman välisten yhteyksien korrelaatioita testattiin. Vanhempien sosiaalisen tuen sekä lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden välillä löydettiin vähäinen, mutta positiivinen yhteys. Vanhempien tuki kasvoi korkeamman sosioekonomisen aseman myötä. Korkean sosioekonomisen aseman ryhmässä liikunta-aktiivisuus oli muita ryhmiä korkeampaa. Vanhempien tuki väheni luokka-asteiden välillä, ja pojat nauttivat isän tuesta tyttöjä useammin. Isän tuki oli voimakkaimmin yhteydessä rasittavaan liikkumiseen. Löydösten perusteella näyttää siltä, että vanhempien matalaan sosioekonomiseen asemaan liittyvä vähäisempi tuki on jossain määrin yhteydessä nuorten liikunta-aktiivisuuden vähenemiseen siirryttäessä 5. luokalta 7. luokalle. Vaikka tutkimus antoi tietoa vanhempien sosiaalisen tuen ja lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden yhteyksistä, ei vanhempien sosiaalisen tuen tarkastelulla onnistuttu kartoittamaan sosioekonomisten liikunta-aktiivisuuserojen taustatekijöitä, joita tulisi tutkia lisää tästä näkökulmasta. The purpose of this Master’s thesis was to study parental social support’s relation to the perceived physical activity of 5th and 7th grade children and adolescents. The aim was to find out the relations between these variables in low, medium, and high SES families. The aim was also to investigate these variables by grades and sexes (girls/boys). The examination of the parental support was conducted to find out differences in the parental support between the two grades. This study was conducted by using quantitative methods, and part of the data of LIITU 2016 study was used in it (n=1126). The target group was examined by simple and two-dimensional frequency distributions. Analyses of variance were used to find out the distribution of perceived physical activity and parental social support through different SES groups. Independent samples tests were used to investigate the differences in physical activity between grades and sexes. These tests were also used to find out the changes in both overall and partial parental support between the two grades. The correlation between parental social support and perceived physical activity of children and adolescents, and SES was tested. A scarce, but positive relation was found between parental social support and the perceived physical activity of children and adolescents. Parental support increased in accordance with higher SES. Physical activity levels were highest in the high SES group. Parental support was found to decrease between the two grades, and boys received paternal support more often than girls. Paternal support had the strongest connection to moderate-to-vigorous physical activity. According to the findings, it appears that the decreasing amount of parental social support associated with low SES may have some level significance in the decreasing physical activity when moving from the 5th grade to the 7th. Although the study yielded information on the correlation between parental social support and physical activity of children and adolescents, not enough information on the backgrounds of socioeconomic differences in physical activity were gained, which should be researched more from this perspective.
first_indexed 2020-07-17T20:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halme, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-17T07:31:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-17T07:31:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71201", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vanhempien sosiaalisen tuen yhteytt\u00e4\n5.- ja 7.-luokkalaisten lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena\noli selvitt\u00e4\u00e4 n\u00e4iden muuttujien v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 matalan, keskitason, ja korkean sosioekonomisen\naseman omaavien perheiden osalta. Tavoitteena oli my\u00f6s tarkastella n\u00e4it\u00e4 muuttujia\nluokka-asteittain sek\u00e4 sukupuolittain (tyt\u00f6t/pojat). Vanhempien tuen muutoksia tutkimalla pyrittiin\nselvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n luokka-asteiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja vanhempien tuessa.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin ja siin\u00e4 k\u00e4ytettiin osaa vuoden\n2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta (n=1126). Kohderyhm\u00e4\u00e4 tarkasteltiin yksinkertaisilla ja\nkaksiulotteisilla frekvenssijakaumilla. Varianssianalyysej\u00e4 k\u00e4ytettiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 koetun\nliikunta-aktiivisuuden ett\u00e4 vanhempien sosiaalisen tuen jakautumista eri sosioekonomisissa\nryhmiss\u00e4. Riippumattomien ryhmien testej\u00e4 k\u00e4ytettiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n eroja liikunta-aktiivisuudessa\nluokka-asteittain ja sukupuolittain. Lis\u00e4ksi n\u00e4it\u00e4 testej\u00e4 k\u00e4ytettiin \u00e4idin ja is\u00e4n kokonaisen\nsek\u00e4 osittaisen tuen muutoksien selvitt\u00e4miseen luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4. Vanhempien tuen ja lasten\nja nuorten koetun liikunta-aktiivisuuden sek\u00e4 sosioekonomisen aseman v\u00e4listen yhteyksien\nkorrelaatioita testattiin.\nVanhempien sosiaalisen tuen sek\u00e4 lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ydettiin v\u00e4h\u00e4inen,\nmutta positiivinen yhteys. Vanhempien tuki kasvoi korkeamman sosioekonomisen aseman\nmy\u00f6t\u00e4. Korkean sosioekonomisen aseman ryhm\u00e4ss\u00e4 liikunta-aktiivisuus oli muita ryhmi\u00e4\nkorkeampaa. Vanhempien tuki v\u00e4heni luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4, ja pojat nauttivat is\u00e4n tuesta tytt\u00f6j\u00e4\nuseammin. Is\u00e4n tuki oli voimakkaimmin yhteydess\u00e4 rasittavaan liikkumiseen.\nL\u00f6yd\u00f6sten perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 vanhempien matalaan sosioekonomiseen asemaan liittyv\u00e4\nv\u00e4h\u00e4isempi tuki on jossain m\u00e4\u00e4rin yhteydess\u00e4 nuorten liikunta-aktiivisuuden v\u00e4henemiseen\nsiirrytt\u00e4ess\u00e4 5. luokalta 7. luokalle. Vaikka tutkimus antoi tietoa vanhempien sosiaalisen\ntuen ja lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden yhteyksist\u00e4, ei vanhempien sosiaalisen tuen tarkastelulla\nonnistuttu kartoittamaan sosioekonomisten liikunta-aktiivisuuserojen taustatekij\u00f6it\u00e4,\njoita tulisi tutkia lis\u00e4\u00e4 t\u00e4st\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this Master\u2019s thesis was to study parental social support\u2019s relation to the perceived\nphysical activity of 5th and 7th grade children and adolescents. The aim was to find out\nthe relations between these variables in low, medium, and high SES families. The aim was also\nto investigate these variables by grades and sexes (girls/boys). The examination of the parental\nsupport was conducted to find out differences in the parental support between the two grades.\nThis study was conducted by using quantitative methods, and part of the data of LIITU 2016\nstudy was used in it (n=1126). The target group was examined by simple and two-dimensional\nfrequency distributions. Analyses of variance were used to find out the distribution of perceived\nphysical activity and parental social support through different SES groups. Independent samples\ntests were used to investigate the differences in physical activity between grades and sexes.\nThese tests were also used to find out the changes in both overall and partial parental support\nbetween the two grades. The correlation between parental social support and perceived physical\nactivity of children and adolescents, and SES was tested.\nA scarce, but positive relation was found between parental social support and the perceived\nphysical activity of children and adolescents. Parental support increased in accordance with\nhigher SES. Physical activity levels were highest in the high SES group. Parental support was\nfound to decrease between the two grades, and boys received paternal support more often than\ngirls. Paternal support had the strongest connection to moderate-to-vigorous physical activity.\nAccording to the findings, it appears that the decreasing amount of parental social support associated\nwith low SES may have some level significance in the decreasing physical activity\nwhen moving from the 5th grade to the 7th. Although the study yielded information on the\ncorrelation between parental social support and physical activity of children and adolescents,\nnot enough information on the backgrounds of socioeconomic differences in physical activity\nwere gained, which should be researched more from this perspective.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-07-17T07:31:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-17T07:31:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta-aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien sosiaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydess\u00e4 lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007175356", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioekonominen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71201
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/52a7af2a-d355-462e-b660-80dee42c1e3f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007175356.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halme, Anna Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta liikunta-aktiivisuus vanhempien sosiaalinen tuki Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaalinen tuki nuoret fyysinen aktiivisuus liikunta lapset (ikäryhmät) sosioekonominen asema
title Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta
title_full Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta
title_fullStr Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta
title_full_unstemmed Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta
title_short Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen
title_sort vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta aktiivisuuteen sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 liitu tutkimuksen aineistosta
title_sub sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta
title_txtP Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta
topic liikunta-aktiivisuus vanhempien sosiaalinen tuki Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaalinen tuki nuoret fyysinen aktiivisuus liikunta lapset (ikäryhmät) sosioekonominen asema
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät) liikunta liikunta-aktiivisuus nuoret sosiaalinen tuki sosioekonominen asema vanhempien sosiaalinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71201 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007175356
work_keys_str_mv AT halmeanna vanhempiensosiaalinentukiyhteydessälastenjanuortenkoettuunliikuntaaktiivisuuteensosioe