The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks

Kielet ja kulttuurit nivoutuvat läheisesti yhteen, joten myös kulttuuriin liittyvät sisällöt ovat osa kielten opetusta, ja sitä kautta ne ovat osa myös opetuksessa käytettäviä oppikirjoja ja muita materiaaleja. Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää englannin kielen oppikirjaa kiinnittäen huomiot...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Männistö, Marjo
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71127
_version_ 1828193073934368768
author Männistö, Marjo
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Männistö, Marjo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Männistö, Marjo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Männistö, Marjo
datasource_str_mv jyx
description Kielet ja kulttuurit nivoutuvat läheisesti yhteen, joten myös kulttuuriin liittyvät sisällöt ovat osa kielten opetusta, ja sitä kautta ne ovat osa myös opetuksessa käytettäviä oppikirjoja ja muita materiaaleja. Tässä tutkielmassa tarkastellaan neljää englannin kielen oppikirjaa kiinnittäen huomiota erityisesti kulttuuriaiheisiin tekstiin ja kuviin tavoitteena saada selville, ovatko erilaiset etniset vähemmistöryhmät edustettuina oppikirjojen kulttuuriaiheisissa teksteissä ja kuvissa, ja jos ovat, mitä nämä vähemmistöryhmät ovat. Tutkimukseni metodi on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimukseni osoitti, että etniset vähemmistöryhmät ovat edustettuina kuvissa sekä alakoulun että yläkoulun englannin tekstikirjoissa, mutta vähemmän kuin enemmistöryhmät, joten tasapuolisesta esiintymisestä ei voida puhua. Lisäksi selvisi, että vähemmistöryhmiä tai heidän kulttuuria koskevia tekstejä on vain vähän, ja oppikirjoissa voisi olla enemmän johdattelua sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseen esimerkiksi johdattelemalla sellaisiin aiheisiin kuten rasismi ja syrjintä. Tällaisen kriittisen näkökulman puuttuessa opettajalle jää vastuu siitä, että kulttuuriaiheita käsiteltäessä otettaisiin huomioon pintaa syvemmältä löytyviä aiheita, ja tuotaisiin myös kulttuurien erilaisuutta ja dynaamista luonnetta enemmän esille.
first_indexed 2020-07-13T20:01:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4nnist\u00f6, Marjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-13T05:21:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-13T05:21:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71127", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielet ja kulttuurit nivoutuvat l\u00e4heisesti yhteen, joten my\u00f6s kulttuuriin liittyv\u00e4t sis\u00e4ll\u00f6t ovat osa kielten opetusta, ja sit\u00e4 kautta ne ovat osa my\u00f6s opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 oppikirjoja ja muita materiaaleja. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan nelj\u00e4\u00e4 englannin kielen oppikirjaa kiinnitt\u00e4en huomiota erityisesti kulttuuriaiheisiin tekstiin ja kuviin tavoitteena saada selville, ovatko erilaiset etniset v\u00e4hemmist\u00f6ryhm\u00e4t edustettuina oppikirjojen kulttuuriaiheisissa teksteiss\u00e4 ja kuvissa, ja jos ovat, mit\u00e4 n\u00e4m\u00e4 v\u00e4hemmist\u00f6ryhm\u00e4t ovat. Tutkimukseni metodi on laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. \n\nTutkimukseni osoitti, ett\u00e4 etniset v\u00e4hemmist\u00f6ryhm\u00e4t ovat edustettuina kuvissa sek\u00e4 alakoulun ett\u00e4 yl\u00e4koulun englannin tekstikirjoissa, mutta v\u00e4hemm\u00e4n kuin enemmist\u00f6ryhm\u00e4t, joten tasapuolisesta esiintymisest\u00e4 ei voida puhua. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 v\u00e4hemmist\u00f6ryhmi\u00e4 tai heid\u00e4n kulttuuria koskevia tekstej\u00e4 on vain v\u00e4h\u00e4n, ja oppikirjoissa voisi olla enemm\u00e4n johdattelua sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edist\u00e4miseen esimerkiksi johdattelemalla sellaisiin aiheisiin kuten rasismi ja syrjint\u00e4. \n\nT\u00e4llaisen kriittisen n\u00e4k\u00f6kulman puuttuessa opettajalle j\u00e4\u00e4 vastuu siit\u00e4, ett\u00e4 kulttuuriaiheita k\u00e4sitelt\u00e4ess\u00e4 otettaisiin huomioon pintaa syvemm\u00e4lt\u00e4 l\u00f6ytyvi\u00e4 aiheita, ja tuotaisiin my\u00f6s kulttuurien erilaisuutta ja dynaamista luonnetta enemm\u00e4n esille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-07-13T05:21:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-13T05:21:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007135294", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "culture", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "minorities", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71127
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/433a7aeb-dd1d-4d1b-98e3-a10567c6521d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007135294.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Männistö, Marjo The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks EFL Englannin kieli English 301 sisällönanalyysi representaatio oppikirjat englannin kieli kulttuuri kieli ja kielet vähemmistöt content analysis representation (mental objects) textbooks English language culture languages minorities
title The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
title_full The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
title_fullStr The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
title_full_unstemmed The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
title_short The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
title_sort presentation of minoritized group s cultures in efl textbooks
title_txtP The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
topic EFL Englannin kieli English 301 sisällönanalyysi representaatio oppikirjat englannin kieli kulttuuri kieli ja kielet vähemmistöt content analysis representation (mental objects) textbooks English language culture languages minorities
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language content analysis culture englannin kieli kieli ja kielet kulttuuri languages minorities oppikirjat representaatio representation (mental objects) sisällönanalyysi textbooks vähemmistöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71127 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007135294
work_keys_str_mv AT männistömarjo presentationofminoritizedgroupsculturesinefltextbooks AT männistömarjo thepresentationofminoritizedgroupsculturesinefltextbooks