Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning views and experiences of English majors who play videogames regularly

Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, jotka pohjautuvat pelaajan vuorovaikutukseen pelin maailman ja juonen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksanen, Jere
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71124
_version_ 1826225818541490176
author Oksanen, Jere
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Oksanen, Jere Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Oksanen, Jere Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Oksanen, Jere
datasource_str_mv jyx
description Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, jotka pohjautuvat pelaajan vuorovaikutukseen pelin maailman ja juonen välillä, kuten The Witcher 3, Life is Strange. Näissä peleissä pelaaja tekee päähenkilönä suuria ja pieniä valintoja, jotka muokkaavat pelin tarinaa pelaajan tekemien valintojen mukaisesti. Tätä aspektia ei ole tutkittu tarkasti aiemmin kielenoppimisen näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa tutkin interaktiivisten yksinpeli-videopelien vaikutusta englannin kielen omaksumiseen ja millä keinoin juoni valinnat edistävät englannin kielen oppimista. Tutkimuksessani hyödynnän Reindersin (2012) kertomaa kielen omaksumisteoriaa, jossa vierasta kieltä opitaan olemalla sen ympäröimänä. Hyödynsin tutkimuksessani kyselyä, jonka lähetin Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoille, jotka pelaavat säännöllisesti videopelejä. Tutkimuksen analyysissä hyödynsin temaattista analyysiä, jossa jaoin löytöni teemoittain. Analysoin löytöjäni myös aiemmilla tutkimuksilla aiheesta. Sain selville tutkimuksessani, että interaktiivisilla yksinpeli-videopeleillä sekä juoni valinnoilla oli suuri positiivinen yhteys vastaajien englanninkielen omaksumisen kanssa pelatessaan videopelejä. Tärkeimpiä löytöjä oli, että interaktiiviset yksinpeli-videopelit pohjautuvat paljon rikkaaseen englannin kielen käyttöön, jonka ymmärtämisen apuna videopelit hyödyntävät paljon auditiivista ja visuaalista apukeinoja, jotka edistivät videopelien kielellisten kontekstien käsittämistä pelaajalle. Yksi tärkeä päätelmä oli myös juonipohjaisten valintojen luoma immersio. Immersio sai vastaajat motivoituneemmaksi pelata kyseisiä videopelejä, koska he kokivat vahvasti olevansa osa videopeliä itseään. Korkea motivaatio sai aikaan vastaajien pelaavan videopeliä paljon säännöllisemmin ja täten omaksuen englannin kieltä passiivisesti olemalla englannin kielen ympäröimänä pelatessa. Toinen tärkeä löytö interaktiivisten yksinpelien ja juoni valinnoilla oli niiden luoma tarve oppia englantia, jotta pelaaja voi jatkaa pelaamista. Pelin tekemät valinnat vaativat pelaajaa tarkasti lukemaan ja kuuntelemaan englannin kieltä sekä ymmärtää valinnat mitä hän aikoo tehdä. Kielen tarkka seuraaminen tuo paljon englannin kielen omaksumista, koska pelaajan tarvitsee keskittyä puhuttuihin konteksteihin, jotta hän pystyy edetä pelissä.
first_indexed 2020-07-10T20:00:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtaluoto, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Jere", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-10T08:56:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-10T08:56:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71124", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynytt\u00e4 yksinpeli-videopeli\u00e4, jotka pohjautuvat pelaajan vuorovaikutukseen pelin maailman ja juonen v\u00e4lill\u00e4, kuten The Witcher 3, Life is Strange. N\u00e4iss\u00e4 peleiss\u00e4 pelaaja tekee p\u00e4\u00e4henkil\u00f6n\u00e4 suuria ja pieni\u00e4 valintoja, jotka muokkaavat pelin tarinaa pelaajan tekemien valintojen mukaisesti. T\u00e4t\u00e4 aspektia ei ole tutkittu tarkasti aiemmin kielenoppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkin interaktiivisten yksinpeli-videopelien vaikutusta englannin kielen omaksumiseen ja mill\u00e4 keinoin juoni valinnat edist\u00e4v\u00e4t englannin kielen oppimista. Tutkimuksessani hy\u00f6dynn\u00e4n Reindersin (2012) kertomaa kielen omaksumisteoriaa, jossa vierasta kielt\u00e4 opitaan olemalla sen ymp\u00e4r\u00f6im\u00e4n\u00e4. Hy\u00f6dynsin tutkimuksessani kysely\u00e4, jonka l\u00e4hetin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston englannin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoille, jotka pelaavat s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti videopelej\u00e4. Tutkimuksen analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynsin temaattista analyysi\u00e4, jossa jaoin l\u00f6yt\u00f6ni teemoittain. Analysoin l\u00f6yt\u00f6j\u00e4ni my\u00f6s aiemmilla tutkimuksilla aiheesta. \nSain selville tutkimuksessani, ett\u00e4 interaktiivisilla yksinpeli-videopeleill\u00e4 sek\u00e4 juoni valinnoilla oli suuri positiivinen yhteys vastaajien englanninkielen omaksumisen kanssa pelatessaan videopelej\u00e4. T\u00e4rkeimpi\u00e4 l\u00f6yt\u00f6j\u00e4 oli, ett\u00e4 interaktiiviset yksinpeli-videopelit pohjautuvat paljon rikkaaseen englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, jonka ymm\u00e4rt\u00e4misen apuna videopelit hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t paljon auditiivista ja visuaalista apukeinoja, jotka edistiv\u00e4t videopelien kielellisten kontekstien k\u00e4sitt\u00e4mist\u00e4 pelaajalle. Yksi t\u00e4rke\u00e4 p\u00e4\u00e4telm\u00e4 oli my\u00f6s juonipohjaisten valintojen luoma immersio. Immersio sai vastaajat motivoituneemmaksi pelata kyseisi\u00e4 videopelej\u00e4, koska he kokivat vahvasti olevansa osa videopeli\u00e4 itse\u00e4\u00e4n. Korkea motivaatio sai aikaan vastaajien pelaavan videopeli\u00e4 paljon s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisemmin ja t\u00e4ten omaksuen englannin kielt\u00e4 passiivisesti olemalla englannin kielen ymp\u00e4r\u00f6im\u00e4n\u00e4 pelatessa. \nToinen t\u00e4rke\u00e4 l\u00f6yt\u00f6 interaktiivisten yksinpelien ja juoni valinnoilla oli niiden luoma tarve oppia englantia, jotta pelaaja voi jatkaa pelaamista. Pelin tekem\u00e4t valinnat vaativat pelaajaa tarkasti lukemaan ja kuuntelemaan englannin kielt\u00e4 sek\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 valinnat mit\u00e4 h\u00e4n aikoo tehd\u00e4. Kielen tarkka seuraaminen tuo paljon englannin kielen omaksumista, koska pelaajan tarvitsee keskitty\u00e4 puhuttuihin konteksteihin, jotta h\u00e4n pystyy edet\u00e4 peliss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-07-10T08:56:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-10T08:56:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Single-player interactive story videogames and narrative decision making\u2019s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007105288", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narrativity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "playing (games and sports)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "game research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "online games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71124
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9660fd45-530f-4e1c-9a7c-1db5af193c52\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007105288.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksanen, Jere Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly Englannin kieli English 301 oppiminen digitaaliset pelit videopelit narratiivisuus kielen oppiminen englannin kieli pelaaminen pelitutkimus pelit verkkopelit learning digital games video games narrativity language learning English language playing (games and sports) game research games online games
title Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
title_full Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
title_fullStr Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
title_full_unstemmed Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
title_short Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning
title_sort single player interactive story videogames and narrative decision making s correlation to english language learning views and experiences of english majors who play videogames regularly
title_sub views and experiences of English majors who play videogames regularly
title_txtP Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
topic Englannin kieli English 301 oppiminen digitaaliset pelit videopelit narratiivisuus kielen oppiminen englannin kieli pelaaminen pelitutkimus pelit verkkopelit learning digital games video games narrativity language learning English language playing (games and sports) game research games online games
topic_facet 301 Englannin kieli English English language digitaaliset pelit digital games englannin kieli game research games kielen oppiminen language learning learning narratiivisuus narrativity online games oppiminen pelaaminen pelit pelitutkimus playing (games and sports) verkkopelit video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71124 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007105288
work_keys_str_mv AT oksanenjere singleplayerinteractivestoryvideogamesandnarrativedecisionmakingscorrelationtoenglis