Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan

Tässä tutkimuksessa kerättiin tietoa ihmisten käsityksistä omasta soittokokemuksestaan ja siitä, miten erilaiset fyysiset ja mielen aistimukset ja tuntemukset näkyvät tutkittavien käsityksissä omasta soittokokemuksestaan. Soittokokemus on yksilöllinen moniaistillinen tapahtuma, joka on yhtäältä fyys...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kopo, Sakari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71072
_version_ 1828193073922834432
author Kopo, Sakari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kopo, Sakari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kopo, Sakari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kopo, Sakari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa kerättiin tietoa ihmisten käsityksistä omasta soittokokemuksestaan ja siitä, miten erilaiset fyysiset ja mielen aistimukset ja tuntemukset näkyvät tutkittavien käsityksissä omasta soittokokemuksestaan. Soittokokemus on yksilöllinen moniaistillinen tapahtuma, joka on yhtäältä fyysistä suorittamista ja toisaalta luovaa ilmaisullista ajattelua. Ihminen luo itselleen mielikuvia soittimen äänestä ja sen materiaaleista kosketuksen ja näön kautta. Soitossa ihminen ja musiikillinen instrumentti luovat kognitiivisen silmukan, jossa molemmat ovat viestejä antavia ja vastaanottavia osapuolia. Ihminen antaa soittimelle palautteen liikkein ja musiikillisin tyylikeinoin. Soittaessa ihminen saa palautteita soittimelta sen materiaaleja koskiessaan, sen ääntä kuullessaan ja soittimen ulkomuotoa katsellessaan. Soitin voidaan nähdä ihmisen mielen ja luovuuden luonnollisena jatkeena. Tutkielman aineisto kerättiin neljässä teemahaastattelussa haastattelemalla vapaamuotoisena keskusteluna kahta musiikillisesti aktiivista ja kahta musiikillisesti ei-aktiivista henkilöä. Musiikillisen instrumentin soittaminen oli merkittävä osa haastatteluita ja soittimena käytettiin zimbabwelaista sormipianoa eli kalimbaa. Haastattelujen äänitallenteet litteroitiin ja ne analysoitiin fenomenografisen analyysitavan mukaisesti. Tutkimuksessa selvisi, että mitä enemmän haastateltavat tutustuivat soittimeen, sitä lähempänä he kokivat soittimen ja soittamisen itseään. Kun tutkittavat kehittivät kukin omanlaisia musiikillisia tuotoksia, he eivät kokeneet enää keskittyvänsä yksittäisiin säveliin, vaan mielikuvaan, jonka he olivat luoneet soittimen materiaaleista, äänestä ja ulkomuodosta yhdistettynä omaan musiikilliseen tuotokseensa. Haastateltavien oma musiikillinen tausta loi kullekin omanlaisen lähestymistavan soittamiseen ja valmiuden oppia soittamaan kalimbaa. Tutkimus selventää tutkittavien luomien mielikuvien ja soittimen herättämien tuntemusten osaa käsityksissään omasta soittokokemuksesta.
first_indexed 2020-07-06T20:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Thompson, Marc", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kopo, Sakari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-06T06:53:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-06T06:53:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71072", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ker\u00e4ttiin tietoa ihmisten k\u00e4sityksist\u00e4 omasta soittokokemuksestaan ja siit\u00e4, miten erilaiset fyysiset ja mielen aistimukset ja tuntemukset n\u00e4kyv\u00e4t tutkittavien k\u00e4sityksiss\u00e4 omasta soittokokemuksestaan. Soittokokemus on yksil\u00f6llinen moniaistillinen tapahtuma, joka on yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 fyysist\u00e4 suorittamista ja toisaalta luovaa ilmaisullista ajattelua. Ihminen luo itselleen mielikuvia soittimen \u00e4\u00e4nest\u00e4 ja sen materiaaleista kosketuksen ja n\u00e4\u00f6n kautta. Soitossa ihminen ja musiikillinen instrumentti luovat kognitiivisen silmukan, jossa molemmat ovat viestej\u00e4 antavia ja vastaanottavia osapuolia. Ihminen antaa soittimelle palautteen liikkein ja musiikillisin tyylikeinoin. Soittaessa ihminen saa palautteita soittimelta sen materiaaleja koskiessaan, sen \u00e4\u00e4nt\u00e4 kuullessaan ja soittimen ulkomuotoa katsellessaan. Soitin voidaan n\u00e4hd\u00e4 ihmisen mielen ja luovuuden luonnollisena jatkeena.\nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin nelj\u00e4ss\u00e4 teemahaastattelussa haastattelemalla vapaamuotoisena keskusteluna kahta musiikillisesti aktiivista ja kahta musiikillisesti ei-aktiivista henkil\u00f6\u00e4. Musiikillisen instrumentin soittaminen oli merkitt\u00e4v\u00e4 osa haastatteluita ja soittimena k\u00e4ytettiin zimbabwelaista sormipianoa eli kalimbaa. Haastattelujen \u00e4\u00e4nitallenteet litteroitiin ja ne analysoitiin fenomenografisen analyysitavan mukaisesti.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n haastateltavat tutustuivat soittimeen, sit\u00e4 l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 he kokivat soittimen ja soittamisen itse\u00e4\u00e4n. Kun tutkittavat kehittiv\u00e4t kukin omanlaisia musiikillisia tuotoksia, he eiv\u00e4t kokeneet en\u00e4\u00e4 keskittyv\u00e4ns\u00e4 yksitt\u00e4isiin s\u00e4veliin, vaan mielikuvaan, jonka he olivat luoneet soittimen materiaaleista, \u00e4\u00e4nest\u00e4 ja ulkomuodosta yhdistettyn\u00e4 omaan musiikilliseen tuotokseensa. Haastateltavien oma musiikillinen tausta loi kullekin omanlaisen l\u00e4hestymistavan soittamiseen ja valmiuden oppia soittamaan kalimbaa. Tutkimus selvent\u00e4\u00e4 tutkittavien luomien mielikuvien ja soittimen her\u00e4tt\u00e4mien tuntemusten osaa k\u00e4sityksiss\u00e4\u00e4n omasta soittokokemuksesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-07-06T06:53:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-06T06:53:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soittokokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemahaastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien k\u00e4sityksi\u00e4 omasta soittokokemuksestaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007065245", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71072
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:52Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a86f8ec4-2e85-4b00-9632-0710273f04ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007065245.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kopo, Sakari Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan soittokokemus fenomenografia teemahaastattelu Musiikkitiede Musicology 3051 kokemukset musiikki soittaminen soittimet
title Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan
title_full Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan
title_fullStr Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan
title_full_unstemmed Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan
title_short Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa
title_sort mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan
title_sub soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan
title_txtP Mielikuvat ja aistimukset soittokokemuksessa : soittajien käsityksiä omasta soittokokemuksestaan
topic soittokokemus fenomenografia teemahaastattelu Musiikkitiede Musicology 3051 kokemukset musiikki soittaminen soittimet
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede fenomenografia kokemukset musiikki soittaminen soittimet soittokokemus teemahaastattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71072 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007065245
work_keys_str_mv AT koposakari mielikuvatjaaistimuksetsoittokokemuksessasoittajienkäsityksiäomastasoittokokemuksesta