Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan

Suomessa voimassa oleva perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilaat ovat aktiivisia toimijoita. Opetussuunnitelmassa korostetaan muun muassa kokemuksellisuutta ja tutkivaa otetta opiskelussa. Tiedekasvatus on tärkeää kaiken ikäisille oppila...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Järvenpää, Anni
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71017
_version_ 1826225786519027712
author Järvenpää, Anni
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Järvenpää, Anni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Järvenpää, Anni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Järvenpää, Anni
datasource_str_mv jyx
description Suomessa voimassa oleva perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilaat ovat aktiivisia toimijoita. Opetussuunnitelmassa korostetaan muun muassa kokemuksellisuutta ja tutkivaa otetta opiskelussa. Tiedekasvatus on tärkeää kaiken ikäisille oppilaille, jotta he oppisivat ymmärtämään tiedettä ja sen kehitystä. Koulun ulkopuoliset kohteet, kuten museot, ovat merkittäviä ja usein motivoivia oppimisympäristöjä koulun ohella. Museot tarjoavat elämyksellisyyttä ja tiedekasvatusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Luontomuseovierailun vaikutusta ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan sekä vierailun onnistumista oppilaiden mielestä. Oppilaat vastasivat kahteen kyselyyn, ennen ja jälkeen vierailun, ja heitä tarkkailtiin museovierailun aikana. Lisäksi oppilaiden opettajat vastasivat kyselyyn. Tulosten mukaan ympäristöoppi, luonto ja tutkiminen kiinnostivat oppilaita paljon jo ennen vierailua museolla eikä vierailulla ollut vaikutusta kiinnostuksen tasoon. Oppilaiden mielestä Luontomuseovierailu oli onnistunut, sillä 88 % oppilaista piti vierailua kivana ja 80 % kiinnostavana, ja 80 % oppilaista haluaisi vierailla museossa uudelleen. Luokkien opettajien mielestä vierailu oli oppilaille mukava ja motivoiva sekä toimiva kokonaisuus. Tutkimuksen mukaan vierailuja Luontomuseossa kannattaa tehdä, sillä ne tukevat opetussuunnitelman tavoitteita ja tarjoavat oppilaille elämyksellistä oppimista. The national core curriculum for basic education in Finland is based on constructivist concept of learning. According to that, pupils are active actors. The core curriculum underlines for example experiences and inquiry-based learning in studies. Science education is very important for pupils at all levels to their learning of the process of science. In addition to schools, out-of-school environments, like museums, are important and often motivating learning environments. Museums offer experiences and science education. The aim of this study was to investigate the effect of first-grade pupils’ visit to the Natural History Museum on the interest of environmental learning, nature, and exploration. Pupils’ view on visit’s success was also examined. The pupils answered to two different surveys, one before and another after the visit to the museum. Pupils were also observed during their visit. In addition, there was a survey for the teachers. According to the results pupils were interested in environmental learning, nature, and exploration. Visit to the Natural History Museum did not affect their interest. Pupils’ opinion of the visit was positive: 88 % of the pupils liked the visit, 80 % of them thought it was interesting, and 80 % would like to visit the museum again. The teachers considered the visit functional, pleasant, and motivating for the pupils. According to the results of this study, visits to the Natural History Museum is worth doing since they support the core curriculum’s aims and offer experiential learning for pupils.
first_indexed 2024-09-11T08:52:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Timonen, Jonna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvenp\u00e4\u00e4, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-02T06:45:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-02T06:45:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa voimassa oleva perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu konstruktivistiseen oppimisk\u00e4sitykseen, jonka mukaan oppilaat ovat aktiivisia toimijoita. Opetussuunnitelmassa korostetaan muun muassa kokemuksellisuutta ja tutkivaa otetta opiskelussa. Tiedekasvatus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kaiken ik\u00e4isille oppilaille, jotta he oppisivat ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n tiedett\u00e4 ja sen kehityst\u00e4. Koulun ulkopuoliset kohteet, kuten museot, ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 ja usein motivoivia oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 koulun ohella. Museot tarjoavat el\u00e4myksellisyytt\u00e4 ja tiedekasvatusta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Luontomuseovierailun vaikutusta ensimm\u00e4isen luokan oppilaiden kiinnostukseen ymp\u00e4rist\u00f6oppia, luontoa ja tutkimista kohtaan sek\u00e4 vierailun onnistumista oppilaiden mielest\u00e4. Oppilaat vastasivat kahteen kyselyyn, ennen ja j\u00e4lkeen vierailun, ja heit\u00e4 tarkkailtiin museovierailun aikana. Lis\u00e4ksi oppilaiden opettajat vastasivat kyselyyn. Tulosten mukaan ymp\u00e4rist\u00f6oppi, luonto ja tutkiminen kiinnostivat oppilaita paljon jo ennen vierailua museolla eik\u00e4 vierailulla ollut vaikutusta kiinnostuksen tasoon. Oppilaiden mielest\u00e4 Luontomuseovierailu oli onnistunut, sill\u00e4 88 % oppilaista piti vierailua kivana ja 80 % kiinnostavana, ja 80 % oppilaista haluaisi vierailla museossa uudelleen. Luokkien opettajien mielest\u00e4 vierailu oli oppilaille mukava ja motivoiva sek\u00e4 toimiva kokonaisuus. Tutkimuksen mukaan vierailuja Luontomuseossa kannattaa tehd\u00e4, sill\u00e4 ne tukevat opetussuunnitelman tavoitteita ja tarjoavat oppilaille el\u00e4myksellist\u00e4 oppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The national core curriculum for basic education in Finland is based on constructivist concept of learning. According to that, pupils are active actors. The core curriculum underlines for example experiences and inquiry-based learning in studies. Science education is very important for pupils at all levels to their learning of the process of science. In addition to schools, out-of-school environments, like museums, are important and often motivating learning environments. Museums offer experiences and science education. The aim of this study was to investigate the effect of first-grade pupils\u2019 visit to the Natural History Museum on the interest of environmental learning, nature, and exploration. Pupils\u2019 view on visit\u2019s success was also examined. The pupils answered to two different surveys, one before and another after the visit to the museum. Pupils were also observed during their visit. In addition, there was a survey for the teachers. According to the results pupils were interested in environmental learning, nature, and exploration. Visit to the Natural History Museum did not affect their interest. Pupils\u2019 opinion of the visit was positive: 88 % of the pupils liked the visit, 80 % of them thought it was interesting, and 80 % would like to visit the museum again. The teachers considered the visit functional, pleasant, and motivating for the pupils. According to the results of this study, visits to the Natural History Museum is worth doing since they support the core curriculum\u2019s aims and offer experiential learning for pupils.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-07-02T06:45:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-02T06:45:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Luontomuseo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luontomuseovierailun vaikutus ensimm\u00e4isen luokan oppilaiden kiinnostukseen ymp\u00e4rist\u00f6oppia, luontoa ja tutkimista kohtaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007025199", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6oppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "museot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71017
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54fb34e6-cbb1-4ffb-b792-cb8923f5c3aa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007025199.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvenpää, Anni Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan Luontomuseo Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 tiedekasvatus oppimisympäristö opetussuunnitelmat oppilaat ympäristöoppi museot koululaiset
title Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan
title_full Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan
title_fullStr Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan
title_full_unstemmed Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan
title_short Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan
title_sort luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia luontoa ja tutkimista kohtaan
title_txtP Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan
topic Luontomuseo Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 tiedekasvatus oppimisympäristö opetussuunnitelmat oppilaat ympäristöoppi museot koululaiset
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Luontomuseo Teacher education programme in Biology koululaiset museot opetussuunnitelmat oppilaat oppimisympäristö tiedekasvatus ympäristöoppi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71017 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007025199
work_keys_str_mv AT järvenpääanni luontomuseovierailunvaikutusensimmäisenluokanoppilaidenkiinnostukseenympäristöoppi