Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi asiakirjoihin on kirjattu. Tutkimusaineisto koostui oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71015
_version_ 1826225711452520448
author Mattila, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mattila, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mattila, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mattila, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi asiakirjoihin on kirjattu. Tutkimusaineisto koostui oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-asiakirjoista (N=105), jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimus osoitti, että asiakirjat rakensivat moninaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle. Näitä ihanteita olivat ystävällisyys ja sovinnollisuus, sosiaalisuus ja aktiivisuus, kaverisuosio, tunteiden ja käyttäytymisen säätely sekä ryhmässä toimimisen taidot. Vertaissuhteiden tukemisen keinot jakautuivat puolestaan viiteen pääasialliseen tukitoimeen, joita olivat vertaissuhdetaitojen harjoit-telun mahdollistaminen, aikuisen ohjaus vertaisvuorovaikutustilanteissa, interventio-ohjelmat, yleisluontoiset tukitoimet sekä puuttuvat tukitoimet. Tutkimuksessa havaittiin, että asiakirjoissa esiintyvät tukitoimet keskittyivät enemmän lapsen yksilölliseen tukemiseen kuin koko lapsiryhmää koskevien menetelmien käyttämiseen. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakirjojen tukitoimikuvaukset vaihtelivat yksityiskohtaisesta tuen sisältöjen erittelystä kokonaan puuttuviin tukitoimikirjauksiin saakka. Tutkimus vahvisti myös käsitystä siitä, että suunnitelma-asiakirjoilla ja niiden kirjauksilla on vahva vallankäytöllinen asema, sillä ne loivat kuvaa siitä, että tietyt luonteenpiirteet, ominaisuudet ja käyttäytymismallit ovat toivottavampia kuin toiset. Huomionarvoista onkin pohtia, miten lasten vertaistoimijuuteen liittyvät ihanteet vastaavat ajatusta jokaisen lapsen arvostamisesta omana ainutlaatuisena yksilönään.
first_indexed 2020-07-02T20:01:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mattila, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-02T06:18:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-02T06:18:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi asiakirjoihin on kirjattu. Tutkimusaineisto koostui oppimissuunnitelmista sek\u00e4 HOJKS-asiakirjoista (N=105), jotka analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 asiakirjat rakensivat moninaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle. N\u00e4it\u00e4 ihanteita olivat yst\u00e4v\u00e4llisyys ja sovinnollisuus, sosiaalisuus ja aktiivisuus, kaverisuosio, tunteiden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen s\u00e4\u00e4tely sek\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 toimimisen taidot. Vertaissuhteiden tukemisen keinot jakautuivat puolestaan viiteen p\u00e4\u00e4asialliseen tukitoimeen, joita olivat vertaissuhdetaitojen harjoit-telun mahdollistaminen, aikuisen ohjaus vertaisvuorovaikutustilanteissa, interventio-ohjelmat, yleisluontoiset tukitoimet sek\u00e4 puuttuvat tukitoimet. \n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 asiakirjoissa esiintyv\u00e4t tukitoimet keskittyiv\u00e4t enemm\u00e4n lapsen yksil\u00f6lliseen tukemiseen kuin koko lapsiryhm\u00e4\u00e4 koskevien menetelmien k\u00e4ytt\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi tutkimus osoitti, ett\u00e4 asiakirjojen tukitoimikuvaukset vaihtelivat yksityiskohtaisesta tuen sis\u00e4lt\u00f6jen erittelyst\u00e4 kokonaan puuttuviin tukitoimikirjauksiin saakka. Tutkimus vahvisti my\u00f6s k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 suunnitelma-asiakirjoilla ja niiden kirjauksilla on vahva vallank\u00e4yt\u00f6llinen asema, sill\u00e4 ne loivat kuvaa siit\u00e4, ett\u00e4 tietyt luonteenpiirteet, ominaisuudet ja k\u00e4ytt\u00e4ytymismallit ovat toivottavampia kuin toiset. Huomionarvoista onkin pohtia, miten lasten vertaistoimijuuteen liittyv\u00e4t ihanteet vastaavat ajatusta jokaisen lapsen arvostamisesta omana ainutlaatuisena yksil\u00f6n\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-07-02T06:18:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-02T06:18:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimissuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dokumentaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007025198", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dokumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "HOJKS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71015
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/93784919-2892-45ce-bd7f-9e106415db68\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007025198.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mattila, Katariina Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa oppimissuunnitelma dokumentaatio Erityispedagogiikka Special Education 101 dokumentointi lapset (ikäryhmät) vertaissuhteet kolmiportainen tuki HOJKS
title Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_fullStr Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_full_unstemmed Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_short Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_sort lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
title_txtP Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
topic oppimissuunnitelma dokumentaatio Erityispedagogiikka Special Education 101 dokumentointi lapset (ikäryhmät) vertaissuhteet kolmiportainen tuki HOJKS
topic_facet 101 Erityispedagogiikka HOJKS Special Education dokumentaatio dokumentointi kolmiportainen tuki lapset (ikäryhmät) oppimissuunnitelma vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71015 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007025198
work_keys_str_mv AT mattilakatariina lastenvertaissuhteistakirjoittaminenesijaalkuopetuksessalaadituissakolmiportais