Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi asiakirjoihin on kirjattu. Tutkimusaineisto koostui oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mattila, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71015
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi asiakirjoihin on kirjattu. Tutkimusaineisto koostui oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-asiakirjoista (N=105), jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimus osoitti, että asiakirjat rakensivat moninaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle. Näitä ihanteita olivat ystävällisyys ja sovinnollisuus, sosiaalisuus ja aktiivisuus, kaverisuosio, tunteiden ja käyttäytymisen säätely sekä ryhmässä toimimisen taidot. Vertaissuhteiden tukemisen keinot jakautuivat puolestaan viiteen pääasialliseen tukitoimeen, joita olivat vertaissuhdetaitojen harjoit-telun mahdollistaminen, aikuisen ohjaus vertaisvuorovaikutustilanteissa, interventio-ohjelmat, yleisluontoiset tukitoimet sekä puuttuvat tukitoimet. Tutkimuksessa havaittiin, että asiakirjoissa esiintyvät tukitoimet keskittyivät enemmän lapsen yksilölliseen tukemiseen kuin koko lapsiryhmää koskevien menetelmien käyttämiseen. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakirjojen tukitoimikuvaukset vaihtelivat yksityiskohtaisesta tuen sisältöjen erittelystä kokonaan puuttuviin tukitoimikirjauksiin saakka. Tutkimus vahvisti myös käsitystä siitä, että suunnitelma-asiakirjoilla ja niiden kirjauksilla on vahva vallankäytöllinen asema, sillä ne loivat kuvaa siitä, että tietyt luonteenpiirteet, ominaisuudet ja käyttäytymismallit ovat toivottavampia kuin toiset. Huomionarvoista onkin pohtia, miten lasten vertaistoimijuuteen liittyvät ihanteet vastaavat ajatusta jokaisen lapsen arvostamisesta omana ainutlaatuisena yksilönään.