Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929

Itsenäistymisen jälkeen suomalainen yhteiskunta koki muutoksia elinkeino- ja väestörakenteiden sekä lainsäädännön muuttuessa. Itsenäinen Suomi vakiinnutti hallinnollisia organisaatioitaan, johon myös kansakoululaitos kuului. Oppivelvollisuus astui voimaan 1.8.1921 ja oppivelvollisuuden nähtiin oleva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kupiainen, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70999
_version_ 1826225749715058688
author Kupiainen, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kupiainen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kupiainen, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kupiainen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Itsenäistymisen jälkeen suomalainen yhteiskunta koki muutoksia elinkeino- ja väestörakenteiden sekä lainsäädännön muuttuessa. Itsenäinen Suomi vakiinnutti hallinnollisia organisaatioitaan, johon myös kansakoululaitos kuului. Oppivelvollisuus astui voimaan 1.8.1921 ja oppivelvollisuuden nähtiin olevan yksi ratkaisu kansan eheyttämiseksi sisällissodan jälkeen. Tarve kansakoulunopettajille kasvoi merkittävästi ja kansakoulunopettajat olivat päässeet massakoulutuksen kautta yhteen harvoista professioammateista. Jyväskylän kansakoulunopettajaseminaarista valmistui kesällä 1922 26 naiskansakoulunopettajaa valmiina kohtaamaan kansakoulunopettajaelämän haasteet. Naiset kirjoittivat toisilleen kiertokirjekirjoja kertoen omasta työstään ja arjestaan seminaariajan ystävilleen. Naisen asemaan liittyen oli 1900-luvun alussa tullut monia lainsäädännöllisiä muutoksia. Tutkimuksessa tarkastelen professionaalisen identiteetin rakentumista uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien kiertokirjekirjojen perusteella vuosina 1922–1929. Tutkimustehtävänä selvitän, miten Jyväskylän kansakouluseminaarista vuonna 1922 valmistuneiden naiskansakoulunopettajien professionaalinen identiteetti muotoutui uran alkuvaiheilla vuosina 1922–1929 ja miten 1920-luvun modernisaatio, yhteiskunnalliset muutokset ja muuttuva käsitys naisopettajasta vaikuttivat kansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin kehitykseen. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu identiteetin osa-alueista, professionaalisen identiteetin osa-alueista sekä mallikansalaisuuden vaatimuksista. Tutkimuksessa selviää, että uran alkuvaiheilla tutkimukseni naiskansakoulunopettajien professionaaliseen identiteettiin vaikuttivat yhteiskunnallinen ja lainsäädännöllinen muutos, sekä heidän elämäänsä liittyvät yhteisöt paikallisyhteisö, opettajayhteisö, perhe ja kristillinen yhteisö. Professionaalinen identiteetti muotoutui erilaiseksi riippuen kansakoulunopettajien asuinpaikasta, virasta sekä perhetilanteesta. Uran alkuvaiheilla seminaariajan yhteisö oli naisille tärkeä tuki. Elinkeino- ja väestörakenteen muutos vaikutti maantieteellisesti opettajien työllistymiseen. Tutkimus osoittaa, että tutkimukseni naiskansakoulunopettajat elivät kansakoulunopettajiin liitettyjen mallikansalaisuuden vaatimusten mukaisesti. Yleiset arvot eivät kuitenkaan aina vastanneet muuttunutta lainsäädäntöä, ja naiset joutuivat kamppailemaan perinteisten arvojen parissa. Poliittisesti naiset toimivat valkoisen Suomen mentaliteetin mukaisesti ja kristillisen kirkon sisäinen kontrolli näkyi opettajien elämässä työssä sekä vapaa-ajalla.
first_indexed 2020-07-01T20:03:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Einonen, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valtonen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kupiainen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-01T05:19:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-01T05:19:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70999", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Itsen\u00e4istymisen j\u00e4lkeen suomalainen yhteiskunta koki muutoksia elinkeino- ja v\u00e4est\u00f6rakenteiden sek\u00e4 lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n muuttuessa. Itsen\u00e4inen Suomi vakiinnutti hallinnollisia organisaatioitaan, johon my\u00f6s kansakoululaitos kuului. Oppivelvollisuus astui voimaan 1.8.1921 ja oppivelvollisuuden n\u00e4htiin olevan yksi ratkaisu kansan eheytt\u00e4miseksi sis\u00e4llissodan j\u00e4lkeen. Tarve kansakoulunopettajille kasvoi merkitt\u00e4v\u00e4sti ja kansakoulunopettajat olivat p\u00e4\u00e4sseet massakoulutuksen kautta yhteen harvoista professioammateista. Jyv\u00e4skyl\u00e4n kansakoulunopettajaseminaarista valmistui kes\u00e4ll\u00e4 1922 26 naiskansakoulunopettajaa valmiina kohtaamaan kansakoulunopettajael\u00e4m\u00e4n haasteet. Naiset kirjoittivat toisilleen kiertokirjekirjoja kertoen omasta ty\u00f6st\u00e4\u00e4n ja arjestaan seminaariajan yst\u00e4villeen. Naisen asemaan liittyen oli 1900-luvun alussa tullut monia lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 muutoksia. \nTutkimuksessa tarkastelen professionaalisen identiteetin rakentumista uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien kiertokirjekirjojen perusteella vuosina 1922\u20131929. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 selvit\u00e4n, miten Jyv\u00e4skyl\u00e4n kansakouluseminaarista vuonna 1922 valmistuneiden naiskansakoulunopettajien professionaalinen identiteetti muotoutui uran alkuvaiheilla vuosina 1922\u20131929 ja miten 1920-luvun modernisaatio, yhteiskunnalliset muutokset ja muuttuva k\u00e4sitys naisopettajasta vaikuttivat kansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin kehitykseen. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu identiteetin osa-alueista, professionaalisen identiteetin osa-alueista sek\u00e4 mallikansalaisuuden vaatimuksista. \nTutkimuksessa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 uran alkuvaiheilla tutkimukseni naiskansakoulunopettajien professionaaliseen identiteettiin vaikuttivat yhteiskunnallinen ja lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6llinen muutos, sek\u00e4 heid\u00e4n el\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 liittyv\u00e4t yhteis\u00f6t paikallisyhteis\u00f6, opettajayhteis\u00f6, perhe ja kristillinen yhteis\u00f6. Professionaalinen identiteetti muotoutui erilaiseksi riippuen kansakoulunopettajien asuinpaikasta, virasta sek\u00e4 perhetilanteesta. Uran alkuvaiheilla seminaariajan yhteis\u00f6 oli naisille t\u00e4rke\u00e4 tuki. Elinkeino- ja v\u00e4est\u00f6rakenteen muutos vaikutti maantieteellisesti opettajien ty\u00f6llistymiseen. \nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 tutkimukseni naiskansakoulunopettajat eliv\u00e4t kansakoulunopettajiin liitettyjen mallikansalaisuuden vaatimusten mukaisesti. Yleiset arvot eiv\u00e4t kuitenkaan aina vastanneet muuttunutta lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6\u00e4, ja naiset joutuivat kamppailemaan perinteisten arvojen parissa. Poliittisesti naiset toimivat valkoisen Suomen mentaliteetin mukaisesti ja kristillisen kirkon sis\u00e4inen kontrolli n\u00e4kyi opettajien el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 vapaa-ajalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-07-01T05:19:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-01T05:19:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "professionaalinen identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mallikansalaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ihanteet karisevat ja tuleva arkip\u00e4iv\u00e4isyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922\u20131929", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007015181", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntakehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansakoulunopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatushistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutuslaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70999
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/97f618c0-47e9-4106-a1d8-60461201f198\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007015181.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kupiainen, Sanni Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929 professionaalinen identiteetti mallikansalaisuus Suomen historia Finnish History 3031 ammatti-identiteetti yhteiskuntakehitys naiset opettajat historia kansakoulunopettajat kansakoulu kasvatushistoria opettajankoulutuslaitokset identiteetti sukupuoli opiskelijat
title Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929
title_full Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929
title_fullStr Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929 Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929
title_full_unstemmed Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929 Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929
title_short Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa
title_sort ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922 1929
title_sub uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929
title_txtP Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929
topic professionaalinen identiteetti mallikansalaisuus Suomen historia Finnish History 3031 ammatti-identiteetti yhteiskuntakehitys naiset opettajat historia kansakoulunopettajat kansakoulu kasvatushistoria opettajankoulutuslaitokset identiteetti sukupuoli opiskelijat
topic_facet 3031 Finnish History Suomen historia ammatti-identiteetti historia identiteetti kansakoulu kansakoulunopettajat kasvatushistoria mallikansalaisuus naiset opettajankoulutuslaitokset opettajat opiskelijat professionaalinen identiteetti sukupuoli yhteiskuntakehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70999 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007015181
work_keys_str_mv AT kupiainensanni ihanteetkarisevatjatulevaarkipäiväisyyssaasijaauranalkuvaiheissaolleidennaiskansa