Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys kymmenen draamakasvatukseen pohjautuvaa liikuntatuntia sisältävällä ObLoMoV-menetelmällä oli 5.luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn. Lisäksi tarkasteltiin, miten fyysinen aktiivisuus ja tunteiden säät...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koivumäki, Viivi, Konttinen, Lotta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70996
_version_ 1826225780307263488
author Koivumäki, Viivi Konttinen, Lotta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivumäki, Viivi Konttinen, Lotta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivumäki, Viivi Konttinen, Lotta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivumäki, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys kymmenen draamakasvatukseen pohjautuvaa liikuntatuntia sisältävällä ObLoMoV-menetelmällä oli 5.luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn. Lisäksi tarkasteltiin, miten fyysinen aktiivisuus ja tunteiden säätely olivat yhteydessä toisiinsa. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä uutta pedagogista ObLoMoV-menetelmää, jossa yhdistettiin teatteri-ilmaisullisia harjoituksia ja High Intensity Interval Training (HIIT) harjoitusmenetelmää. Menetelmää sovellettiin liikuntatunneilla, joissa tarinallinen juoni rakennettiin Harry Potter -teeman ympärille. Opettajat toteuttivat menetelmää kymmenen 45120 minuutin oppitunnin ajan. Tutkimuksen kohdejoukkona oli neljä keski-suomalaista 5.luokkaa, joihin kuului yhteensä 77 oppilasta (43 tyttöä ja 34 poikaa). Luokista yksi toimi verrokkiryhmänä (N=14). Oppilaiden fyysistä aktiivisuutta ja tunteiden säätelyä mitattiin kyselylomakkeilla Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) (Kowalski, Crocker & Donen 2004) ja Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Child Short Form (TeiQUE-CSF) (Petrides 2009). Kyselyt teetettiin oppilailla ennen ohjelman alkua, heti sen jälkeen sekä noin puoli vuotta ohjelman päättymisestä. Tuloksia analysoitiin toistettujen mittausten ANOVA:lla, jolla selvitettiin menetelmän yhteyttä oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja tunteiden säätelyn keskiarvojen muutokseen alku-, loppu- ja seurantamittauksissa. Verrokkiryhmän pienelle aineistolle valittiin Wilcoxon signed rank -testi. Lisäksi fyysisen aktiivisuuden ja tunteiden säätelyn yhteyttä tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla. ObLoMoV-menetelmään perustuvalla ohjelmalla ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä oppilaiden vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuuteen, mutta kouluajan fyysiseen aktiivisuuteen sillä oli tilastollisesti merkitsevä myönteinen yhteys liikunta-, väli- ja ruokatunneilla. Tunteiden säätelyn ja ObLoMoV-menetelmän välillä ei havaittu yhteyttä. Tunteiden säätelyn neljän summamuuttujan sekä fyysisen aktiivisuuden välillä havaittiin tilastollisesti merkitsevä myönteinen korrelaatio, eli koetun tunteiden säätelyn voidaan nähdä olevan yhteydessä fyysiseen aktiivisuuden tasoon tässä tutkielmassa. Tämän lyhyen opetusjakson ja tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pelkkä ObLoMoV-menetelmän käyttö ei lisää lasten fyysistä aktiivisuutta, mutta sillä voidaan lisätä ohjelman aikana lasten kouluajan aikaista liikkumisen määrää. Opettamalla koulussa tunteiden säätelyä ja niiden arviointia, voidaan lisätä oppilaiden kriittisyyttä omaa tunteiden säätelyä kohtaan. Jatkossa tarvitaan kuitenkin pitkäkestoisempia ohjelmia ja tutkimuksia näiden tulosten vahvistamiseksi. Lisäksi oppilaiden ja opettajien kokemuksia ObLoMoV-menetelmän käytöstä tulisi tutkia myös laadullisin menetelmin. The purpose of this study was to find out what connection the program based on the ObLoMoV method had on the physical activity and emotion regulation of Finnish 5th grade students. The method included ten drama-based physical education classes. In addition, it was examined how physical activity and emotion regulation were related. The research was carried out using a new pedagogical drama education method combining theater and High Intensity Interval Training (HIIT). The method was executed during physical education classes, which built a storyline around the Harry Potter theme, and was followed by teachers for ten 45–120 minute lessons. The target group of the study was four 5th grade students from Central Finland, comprising a total of 77 students (43 girls and 34 boys). One of the classes (N = 14) served as a control group. Pupils' physical activity and emotion regulation were measured using questionnaires, Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQC) (Kowalski, Crocker & Donen 2004) and Trait Emotional Intelligence Questionnaire – Child Short Form (TeiQUE-CSF) (Petrides 2009). Questionnaires commissioned by students before and immediately after, and approximately six months after the end of the study. The results were quantified mainly by ANOVA of repeated measures, which investigated ObLoMoV's association with the change in the means of physical activity and emotion regulation in the initial, final and follow-up measurements. Wilcoxon signed rank test was selected for small control group data. In addition, the relationship between physical activity and emotion regulation was examined using Pearson's correlation coefficient. The program based on the ObLoMoV method showed no statistically significant association with leisure time physical activity, but had a statistically significant association with pupils’ school-based physical activity during physical education classes, breaks, and meals. No statistical significance was found between emotion regulation and ObLoMoV method. A statistically significant positive correlation was found between the four sum variables of emotion regulation and physical activity. From this short teaching period and research, it can be concluded that the mere use of the ObLoMoV drama education method does not increase the physical activity of the children, but it can increase the amount of movement of children during school hours during the program. By teaching emotion regulation and their evaluation in school, students can become more critical of their own emotion regulation. In the future, however, longer-term programs and studies are needed to confirm these results. In addition, students ’and teachers’ experiences of using the ObLoMoV method should be studied using qualitative research methods.
first_indexed 2020-07-01T20:03:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lauritsalo, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivum\u00e4ki, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Konttinen, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-07-01T05:05:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-07-01T05:05:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70996", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen yhteys kymmenen draamakasvatukseen pohjautuvaa liikuntatuntia sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ObLoMoV-menetelm\u00e4ll\u00e4 oli 5.luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyyn. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, miten fyysinen aktiivisuus ja tunteiden s\u00e4\u00e4tely olivat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Tutkimus toteutettiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 uutta pedagogista ObLoMoV-menetelm\u00e4\u00e4, jossa yhdistettiin teatteri-ilmaisullisia harjoituksia ja High Intensity Interval Training (HIIT) harjoitusmenetelm\u00e4\u00e4. Menetelm\u00e4\u00e4 sovellettiin liikuntatunneilla, joissa tarinallinen juoni rakennettiin Harry Potter -teeman ymp\u00e4rille. Opettajat toteuttivat menetelm\u00e4\u00e4 kymmenen 45120 minuutin oppitunnin ajan. Tutkimuksen kohdejoukkona oli nelj\u00e4 keski-suomalaista 5.luokkaa, joihin kuului yhteens\u00e4 77 oppilasta (43 tytt\u00f6\u00e4 ja 34 poikaa). Luokista yksi toimi verrokkiryhm\u00e4n\u00e4 (N=14). Oppilaiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 mitattiin kyselylomakkeilla Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C) (Kowalski, Crocker & Donen 2004) ja Trait Emotional Intelligence Questionnaire \u2013 Child Short Form (TeiQUE-CSF) (Petrides 2009). Kyselyt teetettiin oppilailla ennen ohjelman alkua, heti sen j\u00e4lkeen sek\u00e4 noin puoli vuotta ohjelman p\u00e4\u00e4ttymisest\u00e4. Tuloksia analysoitiin toistettujen mittausten ANOVA:lla, jolla selvitettiin menetelm\u00e4n yhteytt\u00e4 oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyn keskiarvojen muutokseen alku-, loppu- ja seurantamittauksissa. Verrokkiryhm\u00e4n pienelle aineistolle valittiin Wilcoxon signed rank -testi. Lis\u00e4ksi fyysisen aktiivisuuden ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyn yhteytt\u00e4 tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla. ObLoMoV-menetelm\u00e4\u00e4n perustuvalla ohjelmalla ei havaittu tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 oppilaiden vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuuteen, mutta kouluajan fyysiseen aktiivisuuteen sill\u00e4 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 my\u00f6nteinen yhteys liikunta-, v\u00e4li- ja ruokatunneilla. Tunteiden s\u00e4\u00e4telyn ja ObLoMoV-menetelm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu yhteytt\u00e4. Tunteiden s\u00e4\u00e4telyn nelj\u00e4n summamuuttujan sek\u00e4 fyysisen aktiivisuuden v\u00e4lill\u00e4 havaittiin tilastollisesti merkitsev\u00e4 my\u00f6nteinen korrelaatio, eli koetun tunteiden s\u00e4\u00e4telyn voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan yhteydess\u00e4 fyysiseen aktiivisuuden tasoon t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa. T\u00e4m\u00e4n lyhyen opetusjakson ja tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 pelkk\u00e4 ObLoMoV-menetelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6 ei lis\u00e4\u00e4 lasten fyysist\u00e4 aktiivisuutta, mutta sill\u00e4 voidaan lis\u00e4t\u00e4 ohjelman aikana lasten kouluajan aikaista liikkumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Opettamalla koulussa tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 ja niiden arviointia, voidaan lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden kriittisyytt\u00e4 omaa tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 kohtaan. Jatkossa tarvitaan kuitenkin pitk\u00e4kestoisempia ohjelmia ja tutkimuksia n\u00e4iden tulosten vahvistamiseksi. Lis\u00e4ksi oppilaiden ja opettajien kokemuksia ObLoMoV-menetelm\u00e4n k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 tulisi tutkia my\u00f6s laadullisin menetelmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to find out what connection the program based on the ObLoMoV method had on the physical activity and emotion regulation of Finnish 5th grade students. The method included ten drama-based physical education classes. In addition, it was examined how physical activity and emotion regulation were related. \n \nThe research was carried out using a new pedagogical drama education method combining theater and High Intensity Interval Training (HIIT). The method was executed during physical education classes, which built a storyline around the Harry Potter theme, and was followed by teachers for ten 45\u2013120 minute lessons. The target group of the study was four 5th grade students from Central Finland, comprising a total of 77 students (43 girls and 34 boys). One of the classes (N = 14) served as a control group. Pupils' physical activity and emotion regulation were measured using questionnaires, Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQC) (Kowalski, Crocker & Donen 2004) and Trait Emotional Intelligence Questionnaire \u2013 Child Short Form (TeiQUE-CSF) (Petrides 2009). Questionnaires commissioned by students before and immediately after, and approximately six months after the end of the study. The results were quantified mainly by ANOVA of repeated measures, which investigated ObLoMoV's association with the change in the means of physical activity and emotion regulation in the initial, final and follow-up measurements. Wilcoxon signed rank test was selected for small control group data. In addition, the relationship between physical activity and emotion regulation was examined using Pearson's correlation coefficient. \n \nThe program based on the ObLoMoV method showed no statistically significant association with leisure time physical activity, but had a statistically significant association with pupils\u2019 school-based physical activity during physical education classes, breaks, and meals. No statistical significance was found between emotion regulation and ObLoMoV method. A statistically significant positive correlation was found between the four sum variables of emotion regulation and physical activity. \n \nFrom this short teaching period and research, it can be concluded that the mere use of the ObLoMoV drama education method does not increase the physical activity of the children, but it can increase the amount of movement of children during school hours during the program. By teaching emotion regulation and their evaluation in school, students can become more critical of their own emotion regulation. In the future, however, longer-term programs and studies are needed to confirm these results. In addition, students \u2019and teachers\u2019 experiences of using the ObLoMoV method should be studied using qualitative research methods.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-07-01T05:05:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-07-01T05:05:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden s\u00e4\u00e4tely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Oblomov-menetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oblomov-menetelm\u00e4n yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden s\u00e4\u00e4telyyn", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202007015178", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70996
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ef00ae2-3c10-41ef-985d-e0be558eb69c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202007015178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivumäki, Viivi Konttinen, Lotta Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn tunteiden säätely Oblomov-menetelmä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus tunteet säätely
title Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn
title_full Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn
title_fullStr Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn
title_full_unstemmed Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn
title_short Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn
title_sort oblomov menetelmän yhteys 5 luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn
title_txtP Oblomov-menetelmän yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen ja tunteiden säätelyyn
topic tunteiden säätely Oblomov-menetelmä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus tunteet säätely
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Oblomov-menetelmä Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus säätely tunteet tunteiden säätely
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70996 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007015178
work_keys_str_mv AT koivumäkiviivi oblomovmenetelmänyhteys5luokkalaistenoppilaidenfyysiseenaktiivisuuteenjatunteiden