Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia odotuksia tilintarkastusasiakkailla on tilintarkastusta kohtaan. Tarkoituksena on myös selvittää, miten tilintarkastajat kokevat odotuskuilun omassa työssään ja onko odotuskuilua tarpeen tai mahdollista kaventaa. Tutkielman teoriaosas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korko, Helena
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70983
_version_ 1826225684063715328
author Korko, Helena
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korko, Helena Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korko, Helena Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korko, Helena
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia odotuksia tilintarkastusasiakkailla on tilintarkastusta kohtaan. Tarkoituksena on myös selvittää, miten tilintarkastajat kokevat odotuskuilun omassa työssään ja onko odotuskuilua tarpeen tai mahdollista kaventaa. Tutkielman teoriaosassa tarkastellaan tilintarkastusta ja tilintarkastuksen odotuskuilua käsitteinä. Teoriaosassa perehdytään myös aikaisempiin tutkimuksiin, joihin palataan tutkielman loppuosan tuloksissa ja johtopäätelmissä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea Big Four -tilintarkastusyhteisössä toimivaa KHT-tilintarkastajaa, joilla on kokemusta pk-yritysten tilintarkastuksesta sekä kolmea pk-yrityksen talous- tai toimitusjohtajaa, joilla on kokemusta yhteistyöstä tilintarkastajien kanssa. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että tilintarkastajat kokivat heidän työhönsä kohdistuvan liiallisia odotuksia. He myös kokivat, että odotuskuilu vaikuttaa jossain määrin heidän työhönsä ja työskentelytapoihinsa. Sekä tilintarkastajat että tilintarkastusasiakkaat kokivat tärkeäksi sen, että odotuskuiluun tulisi kiinnittää huomiota ja sitä tulisi pyrkiä aktiivisesti kaventamaan, vaikkakaan sitä ei koettu täysin mahdolliseksi poistaa kokonaan. Odotuskuilun kaventamisen yhtenä keinona nähtiin muun muassa olevan kommunikaation ja viestinnän kehittäminen yhä avoimemmaksi, suoremmaksi ja selkeämmäksi. Myös tilintarkastajien henkilökohtaiset asiakasmäärät koettiin tärkeäksi pitää riittävän matalina, jotta aikaa jäisi myös asiakkaiden henkilökohtaiseen tapaamiseen ja kasvotusten käytäviin palaute- tai kehityskeskusteluihin.
first_indexed 2020-06-30T20:05:55Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Aila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korko, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-30T05:25:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-30T05:25:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70983", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia odotuksia tilintarkastusasiakkailla on tilintarkastusta kohtaan. Tarkoituksena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten tilintarkastajat kokevat odotuskuilun omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja onko odotuskuilua tarpeen tai mahdollista kaventaa. Tutkielman teoriaosassa tarkastellaan tilintarkastusta ja tilintarkastuksen odotuskuilua k\u00e4sittein\u00e4. Teoriaosassa perehdyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s aikaisempiin tutkimuksiin, joihin palataan tutkielman loppuosan tuloksissa ja johtop\u00e4\u00e4telmiss\u00e4.\n\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea Big Four -tilintarkastusyhteis\u00f6ss\u00e4 toimivaa KHT-tilintarkastajaa, joilla on kokemusta pk-yritysten tilintarkastuksesta sek\u00e4 kolmea pk-yrityksen talous- tai toimitusjohtajaa, joilla on kokemusta yhteisty\u00f6st\u00e4 tilintarkastajien kanssa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 tilintarkastajat kokivat heid\u00e4n ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 kohdistuvan liiallisia odotuksia. He my\u00f6s kokivat, ett\u00e4 odotuskuilu vaikuttaa jossain m\u00e4\u00e4rin heid\u00e4n ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 ja ty\u00f6skentelytapoihinsa. Sek\u00e4 tilintarkastajat ett\u00e4 tilintarkastusasiakkaat kokivat t\u00e4rke\u00e4ksi sen, ett\u00e4 odotuskuiluun tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ja sit\u00e4 tulisi pyrki\u00e4 aktiivisesti kaventamaan, vaikkakaan sit\u00e4 ei koettu t\u00e4ysin mahdolliseksi poistaa kokonaan. \n\nOdotuskuilun kaventamisen yhten\u00e4 keinona n\u00e4htiin muun muassa olevan kommunikaation ja viestinn\u00e4n kehitt\u00e4minen yh\u00e4 avoimemmaksi, suoremmaksi ja selke\u00e4mm\u00e4ksi. My\u00f6s tilintarkastajien henkil\u00f6kohtaiset asiakasm\u00e4\u00e4r\u00e4t koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi pit\u00e4\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4n matalina, jotta aikaa j\u00e4isi my\u00f6s asiakkaiden henkil\u00f6kohtaiseen tapaamiseen ja kasvotusten k\u00e4yt\u00e4viin palaute- tai kehityskeskusteluihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-30T05:25:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-30T05:25:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "odotuskuilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan ty\u00f6h\u00f6n", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006305167", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Laskentatoimi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Accounting", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20421", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tilintarkastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tilintarkastajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70983
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korko, Helena Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön odotuskuilu Laskentatoimi Accounting 20421 tilintarkastus tilintarkastajat asiakkaat odotukset
title Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
title_full Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
title_fullStr Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
title_full_unstemmed Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
title_short Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
title_sort tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
title_txtP Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
topic odotuskuilu Laskentatoimi Accounting 20421 tilintarkastus tilintarkastajat asiakkaat odotukset
topic_facet 20421 Accounting Laskentatoimi asiakkaat odotukset odotuskuilu tilintarkastajat tilintarkastus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70983 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006305167
work_keys_str_mv AT korkohelena tilintarkastuksenodotuskuiluasiakkaannäkökulmastajasenvaikutuksettilintarkastajantyö