Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa

Teknologian, kuten tietokoneiden ja tablettien hyödyntäminen on vahvistanut asemansa lasten koulutuksessa, mutta viime vuosina on ehdotettu, että myös sosiaaliset robotit voisivat tarjota lähestymistavan oppimiseen. Tämä tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, ja sen tarkoituksena on, selvittää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Maria
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70981
_version_ 1826225810235719680
author Korhonen, Maria
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korhonen, Maria Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korhonen, Maria Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korhonen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Teknologian, kuten tietokoneiden ja tablettien hyödyntäminen on vahvistanut asemansa lasten koulutuksessa, mutta viime vuosina on ehdotettu, että myös sosiaaliset robotit voisivat tarjota lähestymistavan oppimiseen. Tämä tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, ja sen tarkoituksena on, selvittää mitä vaikutuksia sosiaalisilla roboteilla on varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten lasten opetuksessa. Opetuskäytön robottien ei ole tarkoitus korvata ihmistoimijoita, vaan lähinnä helpottaa ja täydentää koulutusta. Sosiaaliset robotit voivat toimia opettajan, oppikaverin tai opetettavan roolissa lapsen kanssa kahden kesken tai ryhmissä. Kun robotti on opetettavan roolissa, lapsesta muodostuu tiedon lähde, mikä mahdollistaa tutoroinnista oppimisen. Myös oppikaverina oleminen rikkoo perinteisen opetuksen sääntöjä, jolloin robotti ja lapsi ovat molemmat oppijan rooleissa ja ratkovat yhdessä tehtäviä. Sosiaalisia robotteja on tällä hetkellä hyödynnetty kielten opintojen lisäksi muun muassa sosiaalisuutta, motoriikkaa ja mielikuvitusta kehittävissä tehtävissä sekä matematiikan, maantiedon, ohjelmoinnin, kirjoituksen, musiikin ja terveystiedon opinnoissa. Tutkimustulosten mukaan lapset ovat halukkaita oppimaan robotin kanssa ja pitävät myös tästä oppimistavasta eniten, verrattuna normaaliin opetusmuotoon tai muihin koulutusteknologioihin. Robotit ovat mielenkiintoa herättäviä ja motivoivat lasta parempiin oppituloksiin. Robotin kanssa oppimisessa on kuitenkin yksilöllisiä eroavaisuuksia, jotka selittyvät lapsen aiemmalla oppiaineen tietämyksellä, robotin ja lapsen vuorovaikutuksen määrällä sekä muilla yksittäisillä tilannetekijöillä. Opetuskäytössä robotit sitouttavat lasta leikkisyydellä ja pelillisiä ominaisuuksia hyödyntämällä. Sitoutuminen robottiin on niin vahvaa, että useat lapset mieltävät robotin ystäväksi ja uskovat molemminpuoliseen kanssakäymiseen. Robotit ovat personoitavissa lapsen kyvykkyyksien mukaan, antavat asianmukaista palautetta, tarjoavat ohjeistusta ja auttavat oppituntien tavoitteiden saavuttamisessa. Ajoittaiset tekniset ongelmat eivät vaikuta oppikokemukseen, varsinkaan nuoremmilla käyttäjillä.
first_indexed 2020-06-30T20:05:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-30T04:42:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-30T04:42:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70981", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian, kuten tietokoneiden ja tablettien hy\u00f6dynt\u00e4minen on vahvistanut asemansa lasten koulutuksessa, mutta viime vuosina on ehdotettu, ett\u00e4 my\u00f6s sosiaaliset robotit voisivat tarjota l\u00e4hestymistavan oppimiseen. T\u00e4m\u00e4 tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, ja sen tarkoituksena on, selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 vaikutuksia sosiaalisilla roboteilla on varhaiskasvatus- ja alakouluik\u00e4isten lasten opetuksessa. Opetusk\u00e4yt\u00f6n robottien ei ole tarkoitus korvata ihmistoimijoita, vaan l\u00e4hinn\u00e4 helpottaa ja t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 koulutusta. Sosiaaliset robotit voivat toimia opettajan, oppikaverin tai opetettavan roolissa lapsen kanssa kahden kesken tai ryhmiss\u00e4. Kun robotti on opetettavan roolissa, lapsesta muodostuu tiedon l\u00e4hde, mik\u00e4 mahdollistaa tutoroinnista oppimisen. My\u00f6s oppikaverina oleminen rikkoo perinteisen opetuksen s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, jolloin robotti ja lapsi ovat molemmat oppijan rooleissa ja ratkovat yhdess\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Sosiaalisia robotteja on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 hy\u00f6dynnetty kielten opintojen lis\u00e4ksi muun muassa sosiaalisuutta, motoriikkaa ja mielikuvitusta kehitt\u00e4viss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 sek\u00e4 matematiikan, maantiedon, ohjelmoinnin, kirjoituksen, musiikin ja terveystiedon opinnoissa. Tutkimustulosten mukaan lapset ovat halukkaita oppimaan robotin kanssa ja pit\u00e4v\u00e4t my\u00f6s t\u00e4st\u00e4 oppimistavasta eniten, verrattuna normaaliin opetusmuotoon tai muihin koulutusteknologioihin. Robotit ovat mielenkiintoa her\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 ja motivoivat lasta parempiin oppituloksiin. Robotin kanssa oppimisessa on kuitenkin yksil\u00f6llisi\u00e4 eroavaisuuksia, jotka selittyv\u00e4t lapsen aiemmalla oppiaineen tiet\u00e4myksell\u00e4, robotin ja lapsen vuorovaikutuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 muilla yksitt\u00e4isill\u00e4 tilannetekij\u00f6ill\u00e4. Opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 robotit sitouttavat lasta leikkisyydell\u00e4 ja pelillisi\u00e4 ominaisuuksia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Sitoutuminen robottiin on niin vahvaa, ett\u00e4 useat lapset mielt\u00e4v\u00e4t robotin yst\u00e4v\u00e4ksi ja uskovat molemminpuoliseen kanssak\u00e4ymiseen. Robotit ovat personoitavissa lapsen kyvykkyyksien mukaan, antavat asianmukaista palautetta, tarjoavat ohjeistusta ja auttavat oppituntien tavoitteiden saavuttamisessa. Ajoittaiset tekniset ongelmat eiv\u00e4t vaikuta oppikokemukseen, varsinkaan nuoremmilla k\u00e4ytt\u00e4jill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-30T04:42:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-30T04:42:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen robotti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisesti vuorovaikuttava robotti (SIR)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisesti avustava robotti (SAR)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluik\u00e4isten opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006305165", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "robotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "robotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70981
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32aa49fd-6f16-493b-96d4-a34c07346e80\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006305165.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Maria Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa sosiaalinen robotti sosiaalisesti vuorovaikuttava robotti (SIR) sosiaalisesti avustava robotti (SAR) Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 koulutus alakoulu robotit robotiikka opetus varhaiskasvatus
title Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
title_full Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
title_fullStr Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
title_full_unstemmed Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
title_short Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
title_sort sosiaaliset robotit varhaiskasvatus ja alakouluikäisten opetuksessa
title_txtP Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
topic sosiaalinen robotti sosiaalisesti vuorovaikuttava robotti (SIR) sosiaalisesti avustava robotti (SAR) Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 koulutus alakoulu robotit robotiikka opetus varhaiskasvatus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede alakoulu koulutus opetus robotiikka robotit sosiaalinen robotti sosiaalisesti avustava robotti (SAR) sosiaalisesti vuorovaikuttava robotti (SIR) varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70981 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006305165
work_keys_str_mv AT korhonenmaria sosiaalisetrobotitvarhaiskasvatusjaalakouluikäistenopetuksessa