Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi

Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu haastattelututkimus. Haastattelujen avulla pyrittiin löytä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lietzén, Jaana
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70979
_version_ 1826225691263238144
author Lietzén, Jaana
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lietzén, Jaana Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lietzén, Jaana Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lietzén, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu haastattelututkimus. Haastattelujen avulla pyrittiin löytämään vastauksia siihen, mitä ovat liikuntapelien hyödyt ja haasteet, mikä motivoi pelaamaan ja mitä mahdollisuuksia tällaiset pelit tarjoavat. Digitaalisilla peleillä voi harjoittaa oppijoiden motorisia taitoja ja vaikkapa keskittymiskykyä. Työn tuloksina havaittiin, että Taikalattia-pelin käyttö on haastatteluiden kohteena olleissa kouluissa aktiivista ja pelin käyttökokemukset ovat positiivisia. Esimerkiksi liikunta on lisääntynyt molemmissa kouluissa ainakin jollain tavoin. Tuloksena huomattiin, että pelin väri- ja äänimaailma motivoi pelaajia. Työn tuloksina huomattiin myös, että pelaaminen tuo iloa kouluarkeen. Taikalattia-pelin hyödyt ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä. Positiivisena yllätyksenä haastatteluissa nousi esiin oikeiden materiaalien käyttö sekä pelin yhteistoimintamahdollisuudet. This master thesis examines, how digital exercise games can support learning, physical activity, well being. The study also tries to find answer to the question: what motivates players in exercise games? Study method in this case was semistructured interview. The interviews sought to find answers to what are the benefits and challenges of exercise games, what motivates players to play, and what opportunities such games offer. The results of the study shows that the Taikalattia-game is used actively and user´s experiences were positive. Exercise has increased in both schools. It was found that the game´s color and sound world motivates players. It was also noticed that playing brings joy to the school days. However, the benefits of the Taikalattia-game are very individual. The use of the right materials and the game’s support for collaborative work were perceived as a positive surprise.
first_indexed 2020-06-30T20:05:55Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honkanen, Risto T.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Myllym\u00e4ki, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lietz\u00e9n, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-30T03:49:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-30T03:49:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70979", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opinn\u00e4ytety\u00f6 tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat\ntukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sek\u00e4 tarkastellaan mik\u00e4 pelaajia liikunnallisissa\ndigitaalisissa peleiss\u00e4 motivoi. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on puolistrukturoitu\nhaastattelututkimus. Haastattelujen avulla pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastauksia siihen,\nmit\u00e4 ovat liikuntapelien hy\u00f6dyt ja haasteet, mik\u00e4 motivoi pelaamaan ja mit\u00e4 mahdollisuuksia\nt\u00e4llaiset pelit tarjoavat. Digitaalisilla peleill\u00e4 voi harjoittaa oppijoiden\nmotorisia taitoja ja vaikkapa keskittymiskyky\u00e4.\nTy\u00f6n tuloksina havaittiin, ett\u00e4 Taikalattia-pelin k\u00e4ytt\u00f6 on haastatteluiden kohteena\nolleissa kouluissa aktiivista ja pelin k\u00e4ytt\u00f6kokemukset ovat positiivisia. Esimerkiksi\nliikunta on lis\u00e4\u00e4ntynyt molemmissa kouluissa ainakin jollain tavoin. Tuloksena\nhuomattiin, ett\u00e4 pelin v\u00e4ri- ja \u00e4\u00e4nimaailma motivoi pelaajia. Ty\u00f6n tuloksina\nhuomattiin my\u00f6s, ett\u00e4 pelaaminen tuo iloa kouluarkeen. Taikalattia-pelin hy\u00f6dyt\novat kuitenkin hyvin yksil\u00f6llisi\u00e4. Positiivisena yll\u00e4tyksen\u00e4 haastatteluissa nousi\nesiin oikeiden materiaalien k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 pelin yhteistoimintamahdollisuudet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master thesis examines, how digital exercise games can support learning,\nphysical activity, well being. The study also tries to find answer to the question:\nwhat motivates players in exercise games? Study method in this case was semistructured\ninterview. The interviews sought to find answers to what are the benefits\nand challenges of exercise games, what motivates players to play, and what opportunities\nsuch games offer.\nThe results of the study shows that the Taikalattia-game is used actively and\nuser\u00b4s experiences were positive. Exercise has increased in both schools. It was found\nthat the game\u00b4s color and sound world motivates players. It was also noticed that\nplaying brings joy to the school days. However, the benefits of the Taikalattia-game\nare very individual. The use of the right materials and the game\u2019s support for collaborative\nwork were perceived as a positive surprise.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-30T03:49:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-30T03:49:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnalliset digitaaliset pelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hy\u00f6dyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006305163", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70979
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lietzén, Jaana Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi liikunnalliset digitaaliset pelit Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelillistäminen sitouttaminen liikunta oppiminen motivaatio oppimispelit digitaaliset pelit motivointi
title Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
title_full Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
title_fullStr Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
title_full_unstemmed Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
title_short Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
title_sort liikunnallisten oppimis ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
title_txtP Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
topic liikunnalliset digitaaliset pelit Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelillistäminen sitouttaminen liikunta oppiminen motivaatio oppimispelit digitaaliset pelit motivointi
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka digitaaliset pelit liikunnalliset digitaaliset pelit liikunta motivaatio motivointi oppiminen oppimispelit pelillistäminen sitouttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70979 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006305163
work_keys_str_mv AT lietzenjaana liikunnallistenoppimisjaviihdepelienhyödytjahaasteetjadigipelaajanmotivointi