Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lisätyn digitaalisen sisällön vaikutusta fyysisen pelin pelikokemukseen. Lisäksi tutkittiin sitä, mikä tekee lisätystä sisällöstä merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa tutkittavaksi peliksi valikoitui One Night Ultimate Werewolf. Tutkimusmenetelminä käytettiin puol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juutilainen, Harri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70963
_version_ 1826225737905995776
author Juutilainen, Harri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Juutilainen, Harri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Juutilainen, Harri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Juutilainen, Harri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lisätyn digitaalisen sisällön vaikutusta fyysisen pelin pelikokemukseen. Lisäksi tutkittiin sitä, mikä tekee lisätystä sisällöstä merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa tutkittavaksi peliksi valikoitui One Night Ultimate Werewolf. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja temaattista analyysia. Järjestettiin kaksi koetilaisuutta, joissa yhteensä yhdeksän koehenkilöä pelasivat valittua peliä ja ryhmiä haastateltiin. Vain toinen ryhmistä käytti pelissä lisättyä digitaalista sisältöä. Haastattelun, pelitilaisuuksista tehtyjen havaintojen ja taustakyselyjen perusteella tehtiin temaattinen analyysi, josta päädyttiin tulokseen: lisätyllä digitaalisella sisällöllä on mahdollista vaikuttaa fyysisen pelin pelikokemukseen. Toisena tuloksena luotiin uusi kategorisointi lisätyn digitaalisen sisällön merkittävyyden arviointiin. The aim of this thesis was to study the impact of added digital content in the game experience of physical games. In addition, the significance of added digital content was researched. A game called One Night Ultimate Werewolf was chosen to be used in the research. The used methods were semi-structured interview and thematic analysis. Two isessions were held, wherein groups played the chosen game and were interviewed. There were nine participants in total. Only one of the groups used added digital content with their game. A thematic analysis from the interview, observations made from the sessions, and a background survey was made. A result was extracted from the analysis: it is possible to impact the game experience of a physical game with added digital content. As an additional result, a categorization for evaluating the significance of added digital content for physical games was created.
first_indexed 2020-06-29T20:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lakanen, Antti-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Itkonen, Jonne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juutilainen, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-29T08:32:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-29T08:32:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70963", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lis\u00e4tyn digitaalisen sis\u00e4ll\u00f6n vaikutusta fyysisen pelin pelikokemukseen. Lis\u00e4ksi tutkittiin sit\u00e4, mik\u00e4 tekee lis\u00e4tyst\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 merkityksellist\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittavaksi peliksi valikoitui One Night Ultimate Werewolf.\nTutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja temaattista analyysia. J\u00e4rjestettiin kaksi koetilaisuutta, joissa yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n koehenkil\u00f6\u00e4 pelasivat valittua peli\u00e4\nja ryhmi\u00e4 haastateltiin. Vain toinen ryhmist\u00e4 k\u00e4ytti peliss\u00e4 lis\u00e4tty\u00e4 digitaalista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Haastattelun, pelitilaisuuksista tehtyjen havaintojen ja taustakyselyjen perusteella tehtiin temaattinen analyysi, josta p\u00e4\u00e4dyttiin tulokseen: lis\u00e4tyll\u00e4 digitaalisella sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 on mahdollista vaikuttaa fyysisen pelin pelikokemukseen. Toisena tuloksena luotiin uusi kategorisointi lis\u00e4tyn\ndigitaalisen sis\u00e4ll\u00f6n merkitt\u00e4vyyden arviointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this thesis was to study the impact of added digital content in the\ngame experience of physical games. In addition, the significance of added digital content\nwas researched. A game called One Night Ultimate Werewolf was chosen to be used in\nthe research. The used methods were semi-structured interview and thematic analysis. Two\nisessions were held, wherein groups played the chosen game and were interviewed. There\nwere nine participants in total. Only one of the groups used added digital content with their\ngame. A thematic analysis from the interview, observations made from the sessions, and\na background survey was made. A result was extracted from the analysis: it is possible to\nimpact the game experience of a physical game with added digital content. As an additional\nresult, a categorization for evaluating the significance of added digital content for physical\ngames was created.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-29T08:32:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-29T08:32:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen lis\u00e4sis\u00e4lt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hybridipeli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelikokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puolistrukturoitu haastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temaattinen analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lis\u00e4tyn digitaalisen sis\u00e4ll\u00f6n vaikutus ja merkitt\u00e4vyys fyysisten pelien pelikokemuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006295149", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lautapelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70963
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6fb4daae-b1aa-4695-a988-1610ed3cd094\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006295149.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juutilainen, Harri Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa digitaalinen lisäsisältö hybridipeli pelikokemus puolistrukturoitu haastattelu temaattinen analyysi Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelit pelaaminen pelitutkimus lautapelit
title Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
title_full Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
title_fullStr Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
title_full_unstemmed Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
title_short Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
title_sort lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
title_txtP Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
topic digitaalinen lisäsisältö hybridipeli pelikokemus puolistrukturoitu haastattelu temaattinen analyysi Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelit pelaaminen pelitutkimus lautapelit
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka digitaalinen lisäsisältö hybridipeli lautapelit pelaaminen pelikokemus pelit pelitutkimus puolistrukturoitu haastattelu temaattinen analyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70963 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006295149
work_keys_str_mv AT juutilainenharri lisätyndigitaalisensisällönvaikutusjamerkittävyysfyysistenpelienpelikokemuksess