Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä

Tässä tutkimuksessa tarkastelimme, ennakoiko kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Tutkimme myös, ennakoiko ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä eri tavoin tytöille kuin pojille. Lisäksi tutkimme, suoja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tavinen, Bettina, Vihola, Emmi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70947
_version_ 1826225737904947200
author Tavinen, Bettina Vihola, Emmi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tavinen, Bettina Vihola, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tavinen, Bettina Vihola, Emmi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tavinen, Bettina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastelimme, ennakoiko kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Tutkimme myös, ennakoiko ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä eri tavoin tytöille kuin pojille. Lisäksi tutkimme, suojaako vertaisten tuki koulutuksen keskeyttämisriskiltä niitä opiskelijoita, joilla oli kuudennella luokalla arvioitu olevan ulkoista ongelmakäyttäytymistä. Tutkimus on osa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hanketta, joka puolestaan on jatkoa Alkuportaat seurantatutkimukselle. Aineisto on kerätty vuonna 2012 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla ja syksyllä 2018 opiskelijoiden ollessa toisen asteen kolmannella luokalla. Lopulliseen aineistoon kuului 750 (tyttöjä 56%, poikia 44%) opiskelijaa neljältä eri paikkakunnalta. Opiskelijoista suurin osa opiskeli joko ammattikoulussa tai lukiossa. Ulkoista ongelmakäyttäytymistä ja vertaisilta saatua tukea mitattiin itsearviointilomakkeilla. Tieto koulutuksen keskeyttämisriskistä saatiin puolestaan yhdistämällä rekisteritieto tavoiteajassa valmistumisesta ja oma arvio opintojen edistymisestä. Tulokset osoittivat, että jo kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen ennakoi koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Lisäksi havaitsimme, että ulkoinen ongelmakäyttäytyminen ei ennakoinut koulutuksen keskeyttämisriskiä eri tavoin tytöille kuin pojille. Tulokset osoittivat myös, että vertaisilta saatu tuki itsessään suojasi opiskelijoita koulutuksen keskeyttämisriskiltä. Vertaisilta saatu tuki ei muuntanut varhaisen ulkoisen ongelmakäyttäytymisen ja koulutuksen keskeyttämisriskin välistä yhteyttä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että jo varhain tunnistamalla ja puuttumalla ulkoiseen ongelmakäyttäytymiseen voitaisiin ennaltaehkäistä koulutuksen keskeyttämistä toisella asteella. Lisäksi tukemalla opiskelijoiden myönteisten vertaissuhteiden kehittymistä olisi mahdollista vaikuttaa siihen, että opiskelijat saattaisivat toisen asteen koulutuksensa loppuun asti.
first_indexed 2024-09-11T08:52:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tavinen, Bettina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihola, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-29T04:21:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-29T04:21:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70947", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelimme, ennakoiko kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen koulutuksen keskeytt\u00e4misriski\u00e4 toisella asteella. Tutkimme my\u00f6s, ennakoiko ulkoinen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen koulutuksen keskeytt\u00e4misriski\u00e4 eri tavoin tyt\u00f6ille kuin pojille. Lis\u00e4ksi tutkimme, suojaako vertaisten tuki koulutuksen keskeytt\u00e4misriskilt\u00e4 niit\u00e4 opiskelijoita, joilla oli kuudennella luokalla arvioitu olevan ulkoista ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tutkimus on osa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hanketta, joka puolestaan on jatkoa Alkuportaat seurantatutkimukselle. Aineisto on ker\u00e4tty vuonna 2012 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla ja syksyll\u00e4 2018 opiskelijoiden ollessa toisen asteen kolmannella luokalla. Lopulliseen aineistoon kuului 750 (tytt\u00f6j\u00e4 56%, poikia 44%) opiskelijaa nelj\u00e4lt\u00e4 eri paikkakunnalta. Opiskelijoista suurin osa opiskeli joko ammattikoulussa tai lukiossa. Ulkoista ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja vertaisilta saatua tukea mitattiin itsearviointilomakkeilla. Tieto koulutuksen keskeytt\u00e4misriskist\u00e4 saatiin puolestaan yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 rekisteritieto tavoiteajassa valmistumisesta ja oma arvio opintojen edistymisest\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 jo kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen ennakoi koulutuksen keskeytt\u00e4misriski\u00e4 toisella asteella. Lis\u00e4ksi havaitsimme, ett\u00e4 ulkoinen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen ei ennakoinut koulutuksen keskeytt\u00e4misriski\u00e4 eri tavoin tyt\u00f6ille kuin pojille. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 vertaisilta saatu tuki itsess\u00e4\u00e4n suojasi opiskelijoita koulutuksen keskeytt\u00e4misriskilt\u00e4. Vertaisilta saatu tuki ei muuntanut varhaisen ulkoisen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja koulutuksen keskeytt\u00e4misriskin v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 jo varhain tunnistamalla ja puuttumalla ulkoiseen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen voitaisiin ennaltaehk\u00e4ist\u00e4 koulutuksen keskeytt\u00e4mist\u00e4 toisella asteella. Lis\u00e4ksi tukemalla opiskelijoiden my\u00f6nteisten vertaissuhteiden kehittymist\u00e4 olisi mahdollista vaikuttaa siihen, ett\u00e4 opiskelijat saattaisivat toisen asteen koulutuksensa loppuun asti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-29T04:21:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-29T04:21:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupudokkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksen keskeytt\u00e4misriski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seurantatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkoinen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaisten tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ulkoisen ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeytt\u00e4misriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekij\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006295133", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70947
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a1973d3b-c6c5-436f-96a1-bad793963798\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006295133.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tavinen, Bettina Vihola, Emmi Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä koulupudokkuus koulutuksen keskeyttämisriski seurantatutkimus ulkoinen ongelmakäyttäytyminen vertaisten tuki Psykologia Psychology 202 koulupudokkaat ongelmakäyttäytyminen toisen asteen koulutus
title Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
title_full Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
title_fullStr Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
title_full_unstemmed Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
title_short Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
title_sort ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
title_txtP Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
topic koulupudokkuus koulutuksen keskeyttämisriski seurantatutkimus ulkoinen ongelmakäyttäytyminen vertaisten tuki Psykologia Psychology 202 koulupudokkaat ongelmakäyttäytyminen toisen asteen koulutus
topic_facet 202 Psychology Psykologia koulupudokkaat koulupudokkuus koulutuksen keskeyttämisriski ongelmakäyttäytyminen seurantatutkimus toisen asteen koulutus ulkoinen ongelmakäyttäytyminen vertaisten tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70947 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006295133
work_keys_str_mv AT tavinenbettina ulkoisenongelmakäyttäytymisenyhteystoisenasteenkoulutuksenkeskeyttämisriskiinjave