”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ranskalaisen Célestin Freinet’n (1896–1966) pedagogiikkaan liittyvässä viikon työt-toimintamallissa toteutuu alkuopetusikäisten itseohjautuvuus. Tutkimusaihe liittyy voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esiintyvän itseohjau...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Liimola, Susanna, Majamaa, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70932
_version_ 1826225705992585216
author Liimola, Susanna Majamaa, Sini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liimola, Susanna Majamaa, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liimola, Susanna Majamaa, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liimola, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ranskalaisen Célestin Freinet’n (1896–1966) pedagogiikkaan liittyvässä viikon työt-toimintamallissa toteutuu alkuopetusikäisten itseohjautuvuus. Tutkimusaihe liittyy voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esiintyvän itseohjautuvuuskäsitteen selkeyttämiseen. Tutkimus pyrkii selvittämään, miten viikon töissä opetussuunnitelman näkemys itseohjautuvuudesta toteutuu. Tutkimus toteutettiin Freinet-pedagogiikkaa noudattavan alakoulun kahdessa luokassa. Tutkimusmetodina käytettiin kouluetnografiaa. Tutkimuksen aineisto videoitiin kolmen päivän aikana. Sitä käytettiin myöhemmin stimuloidun muistiinpalauttamisen menetelmällä tehdyssä haastattelussa. Tämän lisäksi haastattelimme kenttäjakson aikana luokkien opettajia sekä rehtori-toiminnanjohtajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Myös videomateriaali litteroitiin ja analysoitiin merkitsemällä muistiin tutkimuksen kannalta tärkeät kohdat. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että alkuopetusikäisillä on valmiudet toimia itseohjautuvasti heidän tehdessään viikon töitä. Viikon työt antavat oppilaalle mahdollisuuden edetä omaan tahtiin ja omien valintojen mukaan. Näillä todettiin olevan vaikutusta itseohjautuvuuteen liittyvään sisäiseen motivaatioon. Perusopetussuunnitelman perusteiden arvopohjan mukaisesti oppilas on samalla aktiivisesti osallisena omassa oppimisessaan. Tutkimustuloksista nousee esille opettajan merkitys itseohjautuvassa oppimisprosessissa. Opettajan tulee ohjata, motivoida ja opettaa oppilaita tiedostamaan itseohjautuvuuteen liittyviä taitoja.
first_indexed 2020-06-26T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liimola, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Majamaa, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-26T05:25:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-26T05:25:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70932", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten ranskalaisen C\u00e9lestin Freinet\u2019n (1896\u20131966) pedagogiikkaan liittyv\u00e4ss\u00e4 viikon ty\u00f6t-toimintamallissa toteutuu alkuopetusik\u00e4isten itseohjautuvuus. Tutkimusaihe liittyy voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esiintyv\u00e4n itseohjautuvuusk\u00e4sitteen selkeytt\u00e4miseen. Tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten viikon t\u00f6iss\u00e4 opetussuunnitelman n\u00e4kemys itseohjautuvuudesta toteutuu.\nTutkimus toteutettiin Freinet-pedagogiikkaa noudattavan alakoulun kahdessa luokassa. Tutkimusmetodina k\u00e4ytettiin kouluetnografiaa. Tutkimuksen aineisto videoitiin kolmen p\u00e4iv\u00e4n aikana. Sit\u00e4 k\u00e4ytettiin my\u00f6hemmin stimuloidun muistiinpalauttamisen menetelm\u00e4ll\u00e4 tehdyss\u00e4 haastattelussa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi haastattelimme kentt\u00e4jakson aikana luokkien opettajia sek\u00e4 rehtori-toiminnanjohtajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. My\u00f6s videomateriaali litteroitiin ja analysoitiin merkitsem\u00e4ll\u00e4 muistiin tutkimuksen kannalta t\u00e4rke\u00e4t kohdat.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 alkuopetusik\u00e4isill\u00e4 on valmiudet toimia itseohjautuvasti heid\u00e4n tehdess\u00e4\u00e4n viikon t\u00f6it\u00e4. Viikon ty\u00f6t antavat oppilaalle mahdollisuuden edet\u00e4 omaan tahtiin ja omien valintojen mukaan. N\u00e4ill\u00e4 todettiin olevan vaikutusta itseohjautuvuuteen liittyv\u00e4\u00e4n sis\u00e4iseen motivaatioon. Perusopetussuunnitelman perusteiden arvopohjan mukaisesti oppilas on samalla aktiivisesti osallisena omassa oppimisessaan. Tutkimustuloksista nousee esille opettajan merkitys itseohjautuvassa oppimisprosessissa. Opettajan tulee ohjata, motivoida ja opettaa oppilaita tiedostamaan itseohjautuvuuteen liittyvi\u00e4 taitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-26T05:25:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-26T05:25:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viikon ty\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dM\u00e4 teen t\u00e4n, t\u00e4\u00e4 on vaikeempaa!\u201d : viikon ty\u00f6t Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusik\u00e4isen itseohjautuvuus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006265120", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Freinet-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70932
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c48032a0-5ed6-48c1-8e43-dfa1e1475bd6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006265120.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liimola, Susanna Majamaa, Sini ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus viikon työt Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Freinet-pedagogiikka itseohjautuvuus
title ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus
title_full ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus
title_fullStr ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus
title_full_unstemmed ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus
title_short ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!”
title_sort mä teen tän tää on vaikeempaa viikon työt freinet pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus
title_sub viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus
title_txtP ”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus
topic viikon työt Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 Freinet-pedagogiikka itseohjautuvuus
topic_facet 103 Freinet-pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education itseohjautuvuus viikon työt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70932 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006265120
work_keys_str_mv AT liimolasusanna mäteentäntääonvaikeempaaviikontyötfreinetpedagogiikassajaalkuopetusikäisenitseohj