”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ranskalaisen Célestin Freinet’n (1896–1966) pedagogiikkaan liittyvässä viikon työt-toimintamallissa toteutuu alkuopetusikäisten itseohjautuvuus. Tutkimusaihe liittyy voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esiintyvän itseohjau...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Liimola, Susanna, Majamaa, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70932
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ranskalaisen Célestin Freinet’n (1896–1966) pedagogiikkaan liittyvässä viikon työt-toimintamallissa toteutuu alkuopetusikäisten itseohjautuvuus. Tutkimusaihe liittyy voimassa olevan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esiintyvän itseohjautuvuuskäsitteen selkeyttämiseen. Tutkimus pyrkii selvittämään, miten viikon töissä opetussuunnitelman näkemys itseohjautuvuudesta toteutuu. Tutkimus toteutettiin Freinet-pedagogiikkaa noudattavan alakoulun kahdessa luokassa. Tutkimusmetodina käytettiin kouluetnografiaa. Tutkimuksen aineisto videoitiin kolmen päivän aikana. Sitä käytettiin myöhemmin stimuloidun muistiinpalauttamisen menetelmällä tehdyssä haastattelussa. Tämän lisäksi haastattelimme kenttäjakson aikana luokkien opettajia sekä rehtori-toiminnanjohtajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Myös videomateriaali litteroitiin ja analysoitiin merkitsemällä muistiin tutkimuksen kannalta tärkeät kohdat. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että alkuopetusikäisillä on valmiudet toimia itseohjautuvasti heidän tehdessään viikon töitä. Viikon työt antavat oppilaalle mahdollisuuden edetä omaan tahtiin ja omien valintojen mukaan. Näillä todettiin olevan vaikutusta itseohjautuvuuteen liittyvään sisäiseen motivaatioon. Perusopetussuunnitelman perusteiden arvopohjan mukaisesti oppilas on samalla aktiivisesti osallisena omassa oppimisessaan. Tutkimustuloksista nousee esille opettajan merkitys itseohjautuvassa oppimisprosessissa. Opettajan tulee ohjata, motivoida ja opettaa oppilaita tiedostamaan itseohjautuvuuteen liittyviä taitoja.