4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä otteella ja tutkimus sisältää sekä kvantitatiivista ja kvalitatiivista aineistoa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehti, Vilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70929
_version_ 1828193073744576512
author Lehti, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehti, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehti, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehti, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä otteella ja tutkimus sisältää sekä kvantitatiivista ja kvalitatiivista aineistoa. Kvantitatiivinen aineisto on Jyväskylän yliopiston, Itä-Suomen ja Turun yliopistojen OpenDigi-tutkimusryhmän teettämästä kyselystä poimitusta osa-aineistoista ja kvalitatiivinen aineisto on haastatteluista. Kyselyyn vastasi yhteensä 123 opettajaopiskelijaa, joista 16 oli 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijaa. Haastatteluihin valikoitui näistä 3 opettajaopiskelijaa ja haastattelut tehtiin etänä keväällä 2019. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Opettajaopiskelijat suhtautuivat myönteisesti tieto- ja viestintäteknologiaan, mutta opiskelijat tarvitsevat lisää koulutusta laitteiden ja ohjelmistojen käyttöön. Tulokset eivät merkittävästi poikenneet aiemmin tehdyistä tutkimuksista. Kyselyyn vastanneet opettajaopiskelijat kokivat haastavaksi oikeanlaisten laitteiden ja ohjelmistojen löytämisen opettamisen tueksi. Tämä oli ristiriidassa haastateltujen kanssa, jossa opettajaopiskelijat mainitsivat olevansa itse aktiivisia löytämään ja kokeilemaan uusia teknologioita. Haastateltavat eivät olleet kohdanneet varsinaisia haasteita tieto- ja viestintäteknologian kanssa. Ainoastaan laitteiden ikä sekä ohjelmistojen toimivuus tuotti hankaluuksia. Tutkimuksen perusteella opettajaopiskelijat tarvitsevat lisää koulutusta tieto- ja viestintäteknologian integroimiseen, mutta suhtautuminen on positiivista tieto- ja viestintäteknologiaa kohtaan.
first_indexed 2024-09-11T08:51:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vesisenaho, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyll\u00f6nen, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehti, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-25T11:00:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-25T11:00:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70929", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sek\u00e4 koettua pystyvyytt\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian\nopettamiseen.\nTutkimus toteutettiin monimenetelm\u00e4llisell\u00e4 otteella ja tutkimus sis\u00e4lt\u00e4\u00e4\nsek\u00e4 kvantitatiivista ja kvalitatiivista aineistoa. Kvantitatiivinen aineisto on Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston, It\u00e4-Suomen ja Turun yliopistojen OpenDigi-tutkimusryhm\u00e4n teett\u00e4m\u00e4st\u00e4 kyselyst\u00e4 poimitusta osa-aineistoista ja kvalitatiivinen aineisto\non haastatteluista. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 123 opettajaopiskelijaa, joista 16 oli\n4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijaa. Haastatteluihin valikoitui n\u00e4ist\u00e4 3 opettajaopiskelijaa ja haastattelut tehtiin et\u00e4n\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Haastattelut analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti teemoittelemalla.\nOpettajaopiskelijat suhtautuivat my\u00f6nteisesti tieto- ja viestint\u00e4teknologiaan, mutta opiskelijat tarvitsevat lis\u00e4\u00e4 koulutusta laitteiden ja ohjelmistojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tulokset eiv\u00e4t merkitt\u00e4v\u00e4sti poikenneet aiemmin tehdyist\u00e4 tutkimuksista.\nKyselyyn vastanneet opettajaopiskelijat kokivat haastavaksi oikeanlaisten laitteiden ja ohjelmistojen l\u00f6yt\u00e4misen opettamisen tueksi. T\u00e4m\u00e4 oli ristiriidassa haastateltujen kanssa, jossa opettajaopiskelijat mainitsivat olevansa itse aktiivisia l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja kokeilemaan uusia teknologioita. Haastateltavat eiv\u00e4t olleet kohdanneet varsinaisia haasteita tieto- ja viestint\u00e4teknologian kanssa. Ainoastaan laitteiden ik\u00e4 sek\u00e4 ohjelmistojen toimivuus tuotti hankaluuksia.\nTutkimuksen perusteella opettajaopiskelijat tarvitsevat lis\u00e4\u00e4 koulutusta\ntieto- ja viestint\u00e4teknologian integroimiseen, mutta suhtautuminen on positiivista tieto- ja viestint\u00e4teknologiaa kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-25T11:00:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-25T11:00:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologiapystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TPACK", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TPK", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestint\u00e4teknologian opettamiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006255117", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70929
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71fbf64c-a9d0-415f-9d6f-a67f0411682c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006255117.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehti, Vilma 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen teknologiapystyvyys TPACK tieto- ja viestintäteknologia TPK opettajaopiskelija Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutus tietotekniikka teknologia
title 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
title_full 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
title_fullStr 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
title_full_unstemmed 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
title_short 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
title_sort 4 ja 5 vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto ja viestintäteknologian opettamiseen
title_txtP 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
topic teknologiapystyvyys TPACK tieto- ja viestintäteknologia TPK opettajaopiskelija Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutus tietotekniikka teknologia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus TPACK TPK Teacher Education opettajankoulutus opettajaopiskelija teknologia teknologiapystyvyys tieto- ja viestintätekniikka tieto- ja viestintäteknologia tietotekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70929 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006255117
work_keys_str_mv AT lehtivilma 4ja5vuosikurssinopettajaopiskelijoidenkokemapystyvyystietojaviestintäteknologianopett