4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä otteella ja tutkimus sisältää sekä kvantitatiivista ja kvalitatiivista aineistoa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehti, Vilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70929
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä otteella ja tutkimus sisältää sekä kvantitatiivista ja kvalitatiivista aineistoa. Kvantitatiivinen aineisto on Jyväskylän yliopiston, Itä-Suomen ja Turun yliopistojen OpenDigi-tutkimusryhmän teettämästä kyselystä poimitusta osa-aineistoista ja kvalitatiivinen aineisto on haastatteluista. Kyselyyn vastasi yhteensä 123 opettajaopiskelijaa, joista 16 oli 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijaa. Haastatteluihin valikoitui näistä 3 opettajaopiskelijaa ja haastattelut tehtiin etänä keväällä 2019. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Opettajaopiskelijat suhtautuivat myönteisesti tieto- ja viestintäteknologiaan, mutta opiskelijat tarvitsevat lisää koulutusta laitteiden ja ohjelmistojen käyttöön. Tulokset eivät merkittävästi poikenneet aiemmin tehdyistä tutkimuksista. Kyselyyn vastanneet opettajaopiskelijat kokivat haastavaksi oikeanlaisten laitteiden ja ohjelmistojen löytämisen opettamisen tueksi. Tämä oli ristiriidassa haastateltujen kanssa, jossa opettajaopiskelijat mainitsivat olevansa itse aktiivisia löytämään ja kokeilemaan uusia teknologioita. Haastateltavat eivät olleet kohdanneet varsinaisia haasteita tieto- ja viestintäteknologian kanssa. Ainoastaan laitteiden ikä sekä ohjelmistojen toimivuus tuotti hankaluuksia. Tutkimuksen perusteella opettajaopiskelijat tarvitsevat lisää koulutusta tieto- ja viestintäteknologian integroimiseen, mutta suhtautuminen on positiivista tieto- ja viestintäteknologiaa kohtaan.