Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta

Tämä tutkimus kuvaa ja ymmärtää fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siitä, mitä hyötyjä ja haasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan sekä opettajan omaan työhön että oppilaan koulutyöhön. Tutkimuksessa tarkastell...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaipainen, Jaana, Telimaa, Henrika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70925
_version_ 1828193073737236480
author Kaipainen, Jaana Telimaa, Henrika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaipainen, Jaana Telimaa, Henrika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaipainen, Jaana Telimaa, Henrika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaipainen, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus kuvaa ja ymmärtää fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siitä, mitä hyötyjä ja haasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan sekä opettajan omaan työhön että oppilaan koulutyöhön. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kokemuksia yhteisopettajuudesta etäopetuksessa keväällä 2020. Tutkimuksessa haastatellaan teemahaastattelulla neljää luokanopettajaa, joilla oli kokemusta yhteisopettajuudesta toisen luokanopettajan kanssa. Aineiston analyysissä noudattelimme Eskolan (2018) aineiston analyysiprosessia. Tulosten mukaan toimiva yhteisopettajuus korostaa työparin, koulun kulttuuri sekä oppilaantuntemuksen merkitystä. Haasteena koettiin yhteisen suunnitteluajan niukkuus, opetustilojen sopimattomuus sekä puutteellinen johdon tuki. Etuina koettiin työtaakan ja vastuun jakautuminen, opettajan ammatillinen kasvu ja kehittyminen, turvallisuuden tunteen lisääntyminen luokassa ja oppilaiden laajentunut sosiaalinen verkosto. Yhteisopettajuuden koettiin sisältävän sekä etuja että haasteita työrauhan ja oppilaantuntemuksen osalta. Yhteisopettajuuden malleja erilaisin työtavoin opettajat käyttivät monipuolisesti ja etäopetuksen aikana yhteisopettajuuden todettiin toimineen hyvin rinnakkain opetuksen mallilla yhdessä suunnitellen ja arvioinnista sopien, mutta osittain erillään toteuttaen. Etäopetuksessa haasteena koettiin kommunikointi sekä työn rajaus. Tutkimuksemme mukaan yhteisopettajuudella on etunsa, mutta se ei ole ratkaisu joka tilanteeseen. Opettajat tarvitsevat riittävästi resursseja ja tukea koulun johdolta. Yhteisopettajuus on toimiva opetusmuoto, mutta sitä ei voitane pitää ainoana oikeana ratkaisuna koulumaailman haasteisiin.
first_indexed 2020-06-25T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaipainen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Telimaa, Henrika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-25T09:20:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-25T09:20:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70925", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus kuvaa ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja siit\u00e4, mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja\nhaasteita luokanopettajat ovat kokeneet yhteisopettajuuden tuovan sek\u00e4 opettajan omaan ty\u00f6h\u00f6n ett\u00e4 oppilaan kouluty\u00f6h\u00f6n. Tutkimuksessa tarkastellaan my\u00f6s\nkokemuksia yhteisopettajuudesta et\u00e4opetuksessa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020.\nTutkimuksessa haastatellaan teemahaastattelulla nelj\u00e4\u00e4 luokanopettajaa,\njoilla oli kokemusta yhteisopettajuudesta toisen luokanopettajan kanssa. Aineiston analyysiss\u00e4 noudattelimme Eskolan (2018) aineiston analyysiprosessia.\nTulosten mukaan toimiva yhteisopettajuus korostaa ty\u00f6parin, koulun kulttuuri sek\u00e4 oppilaantuntemuksen merkityst\u00e4. Haasteena koettiin yhteisen suunnitteluajan niukkuus, opetustilojen sopimattomuus sek\u00e4 puutteellinen johdon\ntuki. Etuina koettiin ty\u00f6taakan ja vastuun jakautuminen, opettajan ammatillinen\nkasvu ja kehittyminen, turvallisuuden tunteen lis\u00e4\u00e4ntyminen luokassa ja oppilaiden laajentunut sosiaalinen verkosto. Yhteisopettajuuden koettiin sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n\nsek\u00e4 etuja ett\u00e4 haasteita ty\u00f6rauhan ja oppilaantuntemuksen osalta. Yhteisopettajuuden malleja erilaisin ty\u00f6tavoin opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t monipuolisesti ja et\u00e4opetuksen aikana yhteisopettajuuden todettiin toimineen hyvin rinnakkain opetuksen\nmallilla yhdess\u00e4 suunnitellen ja arvioinnista sopien, mutta osittain erill\u00e4\u00e4n toteuttaen. Et\u00e4opetuksessa haasteena koettiin kommunikointi sek\u00e4 ty\u00f6n rajaus.\nTutkimuksemme mukaan yhteisopettajuudella on etunsa, mutta se ei ole\nratkaisu joka tilanteeseen. Opettajat tarvitsevat riitt\u00e4v\u00e4sti resursseja ja tukea koulun johdolta. Yhteisopettajuus on toimiva opetusmuoto, mutta sit\u00e4 ei voitane pit\u00e4\u00e4 ainoana oikeana ratkaisuna koulumaailman haasteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-25T09:20:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-25T09:20:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiimiopettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006255114", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70925
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:01Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/165af0dc-06b9-42aa-b708-7c6a6d6a23c4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006255114.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaipainen, Jaana Telimaa, Henrika Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta tiimiopettajuus Kasvatustiede Education 102 samanaikaisopetus opettajuus opettajat yhteisopettajuus etäopetus
title Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
title_full Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
title_short Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
title_sort luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
topic tiimiopettajuus Kasvatustiede Education 102 samanaikaisopetus opettajuus opettajat yhteisopettajuus etäopetus
topic_facet 102 Education Kasvatustiede etäopetus opettajat opettajuus samanaikaisopetus tiimiopettajuus yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70925 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006255114
work_keys_str_mv AT kaipainenjaana luokanopettajienkokemuksiayhteisopettajuudesta