Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista on urheiluyläkoulukokeiluun osallistuneiden nuorten urheilijoiden tavoitteellisuus ja odotukset. Tarkastelun kohteena oli, että miten tyttöjen ja poikien tavoitteellisuus eroavat toisistaan, eroaako tavoitteellisuus yksilö- ja joukkuela...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Impiö, Sini
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70449
_version_ 1826225780303069184
author Impiö, Sini
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Impiö, Sini Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Impiö, Sini Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Impiö, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista on urheiluyläkoulukokeiluun osallistuneiden nuorten urheilijoiden tavoitteellisuus ja odotukset. Tarkastelun kohteena oli, että miten tyttöjen ja poikien tavoitteellisuus eroavat toisistaan, eroaako tavoitteellisuus yksilö- ja joukkuelajien välillä ja onko harjoitteluintensiteetillä yhteyttä tavoitteellisuuteen. Tutkimuskohteena olivat 7. luokkalaiset nuoret urheilijat, jotka olivat mukana urheiluyläkoulukokeilussa syksyllä 2017. Aineisto kerättiin syyslukukauden aikana kyselylomaketta hyödyntäen. Tutkimuskyselyyn vastasi vuoden 2018 helmikuun puoleen väliin mennessä yhteensä 374 nuorta yhteensä 12 koulusta ja vastausprosentti oli 63. Aineisto analysoitiin keväällä 2018. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistoja kuvattiin frekvenssejä, keskiarvoja keskihajontoja tarkastellen. Analyysimenetelminä hyödynnettiin riippumattomien otosten t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Suurin osa nuorista (63,9%) oli täysin samaa mieltä siitä, että he tulisivat harrastamaan tämänhetkistä lajiaan vielä kolmen vuoden kuluttua. Tavoitteellisuudesta aikuisuuden huippu- urheilussa menestymiseen vastaukset hajaantuivat jonkin verran enemmän, täysin samaa mieltä väittämän kanssa nuorista oli 52,8%. Pojat olivat tavoitteellisempia kuin tytöt urheilu-uran tulevaisuutta ja tavoitteellisuutta koskevissa väitteissä. Pojat olivat tavoitteellisempia huippu- urheilussa menestymiseen tulevaisuudessa kuin tytöt (p=.000) ja heidän urheiluharrastustaan määritti tyttöjä selvemmin jokin tietty tavoite (p=.001). Pojat uskoivat tyttöjä useammin harrastavansa omaa lajiaan vielä kolmen vuoden päästäkin (p =.004). Joukkuelajeja harrastavat nuoret urheilijat antoivat korkeampia arvoja tavoitteellisuutta ja odotuksia käsitteleville väitteille kuin yksilölajien harrastajat. Joukkuelajien harrastajat tavoittelivat yksilölajien harrastajia todennäköisemmin aikuisena menestystä huippu-urheilussa (p =.000), uskoivat harrastavansa omaa lajiaan vielä kolmen vuoden päästä (p=.000) ja näkivät harrastustoiminnassaan selvän tavoitteen (p =.003). Mitä useampana kertana viikossa nuori oli aktiivinen 60 min kerrallaan ja mitä enemmän harjoituskertoja hänellä oli viikossa, sitä korkeampia arvoja hän antoi tavoitteellisuutta ja odotuksia koskeviin väitteisiin Likertin 5- portaisella asteikolla. Nuorten urheilijoiden optimistista tavoitteellisuutta ja odotuksia omaa urheilu-uraa kohtaan voi selittää nuori ikä ja se, että huippu-urheilusta ei ole vielä realistista käsitystä. Poikien tavoitteellisempi ote urheiluun voi johtua joukkueurheilun suuresta suosiosta. Joukkuelajeissa toiminta saattaa olla yksilölajeja organisoidumpaa ja etenemisen suhteen strukturoidumpaa, mikä voi selittää joukkueurheilijoiden suurempaa tavoitteellisuutta yksilöurheilijoihin verrattuna. Harjoitteluintensiteetin kasvaessa harrastustoiminta ja itsensä johtaminen urheilussa saattaa johtaa aikaisempaa tavoitteellisempaan toimintaan. The purpose of this study was to investigate goal orientation and expectations towards sport careers amongst secondary school of sports’ students. Both goal orientation and expectations were examined gender, main sport group (team sports and individual sports) and training intensity. The study’s participants comprised seventh graders who started secondary school of sports trials in August 2017. The data was collected during the autumn semester using an electronic questionnaire. By mid-February 2018 the questionnaire was answered by 374 secondary school of sports’ students from a total of 12 schools, and the response rate was 63%. The data was analyzed in the spring 2018 and was conducted as a quantitative study. The data was described by looking at frequencies, means and standard deviations. Independent sample t-test and oneway ANOVA were used as analytical methods. The majority of sports students (63,9%) fully agreed that they would be practicing their current sport in three years’ time. Of the goals for success in top adult sport, the responses were somewhat more dispersed, with 52,8% of young people fully agreeing with the statement. Boys were more goal orientated than girls in their claims about the future and goals of their sports careers. Boys were more goal-orientated to succeed in top sports in the future than girls (p=.001) and their sport hobby was more clearly defined by a certain goal (p=.001). Boys believed that they practiced their own sport for another three years more often that girls. Sports students who practiced team sports gave higher values to arguments about goal orientation and expectations than students who practices individual sports. Athletes of team sports were more likely to succeed in top sports ad adults that athletes of individual sports (p=.000), believed that they would practice their own sports for another three years (p=.000) and saw a clear goal in their exercising routines (p=.003). The more 60 min physical activity periods and the more workouts the sports students had per week, the higher values they gave to the statements about goal orientations and expectations on the Likert 5-point scale. The optimistic goal orientation and expectations of sports students towards their own sports careers can be explained by their young age and the fact that there is not yet a realistic understanding of top sports. The goal orientated approach of boys to sports may be due to the great popularity of team sport. In team sports, activities may be more organized and structured in terms of progression, which may explain the greater goal orientation of team athletes compared to individual athletes. As the intensity of training increases, exercising routines and self-management in sports may lead to more goal-orientated activities.
first_indexed 2024-09-11T08:51:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Impi\u00f6, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-24T11:51:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-24T11:51:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70449", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tutkielman tarkoituksena oli selvitta\u0308a\u0308, millaista on urheiluyla\u0308koulukokeiluun osallistuneiden nuorten urheilijoiden tavoitteellisuus ja odotukset. Tarkastelun kohteena oli, etta\u0308 miten tytto\u0308jen ja poikien tavoitteellisuus eroavat toisistaan, eroaako tavoitteellisuus yksilo\u0308- ja joukkuelajien va\u0308lilla\u0308 ja onko harjoitteluintensiteetilla\u0308 yhteytta\u0308 tavoitteellisuuteen. Tutkimuskohteena olivat 7. luokkalaiset nuoret urheilijat, jotka olivat mukana urheiluyla\u0308koulukokeilussa syksylla\u0308 2017. Aineisto kera\u0308ttiin syyslukukauden aikana kyselylomaketta hyo\u0308dynta\u0308en. Tutkimuskyselyyn vastasi vuoden 2018 helmikuun puoleen va\u0308liin mennessa\u0308 yhteensa\u0308 374 nuorta yhteensa\u0308 12 koulusta ja vastausprosentti oli 63. Aineisto analysoitiin keva\u0308a\u0308lla\u0308 2018. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistoja kuvattiin frekvensseja\u0308, keskiarvoja keskihajontoja tarkastellen. Analyysimenetelmina\u0308 hyo\u0308dynnettiin riippumattomien otosten t-testia\u0308 ja yksisuuntaista varianssianalyysia\u0308.\nSuurin osa nuorista (63,9%) oli ta\u0308ysin samaa mielta\u0308 siita\u0308, etta\u0308 he tulisivat harrastamaan ta\u0308ma\u0308nhetkista\u0308 lajiaan viela\u0308 kolmen vuoden kuluttua. Tavoitteellisuudesta aikuisuuden huippu- urheilussa menestymiseen vastaukset hajaantuivat jonkin verran enemma\u0308n, ta\u0308ysin samaa mielta\u0308 va\u0308itta\u0308ma\u0308n kanssa nuorista oli 52,8%. Pojat olivat tavoitteellisempia kuin tyto\u0308t urheilu-uran tulevaisuutta ja tavoitteellisuutta koskevissa va\u0308itteissa\u0308. Pojat olivat tavoitteellisempia huippu- urheilussa menestymiseen tulevaisuudessa kuin tyto\u0308t (p=.000) ja heida\u0308n urheiluharrastustaan ma\u0308a\u0308ritti tytto\u0308ja\u0308 selvemmin jokin tietty tavoite (p=.001). Pojat uskoivat tytto\u0308ja\u0308 useammin harrastavansa omaa lajiaan viela\u0308 kolmen vuoden pa\u0308a\u0308sta\u0308kin (p =.004). Joukkuelajeja harrastavat nuoret urheilijat antoivat korkeampia arvoja tavoitteellisuutta ja odotuksia ka\u0308sitteleville va\u0308itteille kuin yksilo\u0308lajien harrastajat. Joukkuelajien harrastajat tavoittelivat yksilo\u0308lajien harrastajia todenna\u0308ko\u0308isemmin aikuisena menestysta\u0308 huippu-urheilussa (p =.000), uskoivat harrastavansa omaa lajiaan viela\u0308 kolmen vuoden pa\u0308a\u0308sta\u0308 (p=.000) ja na\u0308kiva\u0308t harrastustoiminnassaan selva\u0308n tavoitteen (p =.003). Mita\u0308 useampana kertana viikossa nuori oli aktiivinen 60 min kerrallaan ja mita\u0308 enemma\u0308n harjoituskertoja ha\u0308nella\u0308 oli viikossa, sita\u0308 korkeampia arvoja ha\u0308n antoi tavoitteellisuutta ja odotuksia koskeviin va\u0308itteisiin Likertin 5- portaisella asteikolla.\nNuorten urheilijoiden optimistista tavoitteellisuutta ja odotuksia omaa urheilu-uraa kohtaan voi selitta\u0308a\u0308 nuori ika\u0308 ja se, etta\u0308 huippu-urheilusta ei ole viela\u0308 realistista ka\u0308sitysta\u0308. Poikien tavoitteellisempi ote urheiluun voi johtua joukkueurheilun suuresta suosiosta. Joukkuelajeissa toiminta saattaa olla yksilo\u0308lajeja organisoidumpaa ja etenemisen suhteen strukturoidumpaa, mika\u0308 voi selitta\u0308a\u0308 joukkueurheilijoiden suurempaa tavoitteellisuutta yksilo\u0308urheilijoihin verrattuna. Harjoitteluintensiteetin kasvaessa harrastustoiminta ja itsensa\u0308 johtaminen urheilussa saattaa johtaa aikaisempaa tavoitteellisempaan toimintaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to investigate goal orientation and expectations towards sport careers amongst secondary school of sports\u2019 students. Both goal orientation and expectations were examined gender, main sport group (team sports and individual sports) and training intensity. The study\u2019s participants comprised seventh graders who started secondary school of sports trials in August 2017. The data was collected during the autumn semester using an electronic questionnaire. By mid-February 2018 the questionnaire was answered by 374 secondary school of sports\u2019 students from a total of 12 schools, and the response rate was 63%. The data was analyzed in the spring 2018 and was conducted as a quantitative study. The data was described by looking at frequencies, means and standard deviations. Independent sample t-test and oneway ANOVA were used as analytical methods.\nThe majority of sports students (63,9%) fully agreed that they would be practicing their current sport in three years\u2019 time. Of the goals for success in top adult sport, the responses were somewhat more dispersed, with 52,8% of young people fully agreeing with the statement. Boys were more goal orientated than girls in their claims about the future and goals of their sports careers. Boys were more goal-orientated to succeed in top sports in the future than girls (p=.001) and their sport hobby was more clearly defined by a certain goal (p=.001). Boys believed that they practiced their own sport for another three years more often that girls. Sports students who practiced team sports gave higher values to arguments about goal orientation and expectations than students who practices individual sports. Athletes of team sports were more likely to succeed in top sports ad adults that athletes of individual sports (p=.000), believed that they would practice their own sports for another three years (p=.000) and saw a clear goal in their exercising routines (p=.003). The more 60 min physical activity periods and the more workouts the sports students had per week, the higher values they gave to the statements about goal orientations and expectations on the Likert 5-point scale.\nThe optimistic goal orientation and expectations of sports students towards their own sports careers can be explained by their young age and the fact that there is not yet a realistic understanding of top sports. The goal orientated approach of boys to sports may be due to the great popularity of team sport. In team sports, activities may be more organized and structured in terms of progression, which may explain the greater goal orientation of team athletes compared to individual athletes. As the intensity of training increases, exercising routines and self-management in sports may lead to more goal-orientated activities.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-24T11:51:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-24T11:51:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluyl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tavoitteellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoisura", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006244638", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu-ura", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huippu-urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70449
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e0e609e-5f41-4615-bdc6-b8596509f886\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006244638.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Impiö, Sini Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset urheiluyläkoulu tavoitteellisuus kaksoisura Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 odotukset urheilu-ura nuoret liikunta urheilu urheilijat huippu-urheilu motivaatio
title Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset
title_full Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset
title_fullStr Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset
title_full_unstemmed Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset
title_short Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset
title_sort urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset
title_txtP Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset
topic urheiluyläkoulu tavoitteellisuus kaksoisura Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 odotukset urheilu-ura nuoret liikunta urheilu urheilijat huippu-urheilu motivaatio
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education huippu-urheilu kaksoisura liikunta motivaatio nuoret odotukset tavoitteellisuus urheilijat urheilu urheilu-ura urheiluyläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70449 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006244638
work_keys_str_mv AT impiösini urheiluyläkoulukokeiluunosallistuviennuortentavoitteellisuusjaodotukset