Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan

Vanhemmilla on suuri vaikutus lasten liikuntatottumusten omaksumiseen. Vanhemmat pystyvät omalla asenteellaan, esimerkillään ja teoillaan joko tukemaan lasten liikuntaa tai pahimmassa tapauksessa ehkäisemään sitä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena onkin tarkastella urheiluseurassa liikkuvien...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtala, Viivi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70416
_version_ 1828193073148985344
author Huhtala, Viivi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huhtala, Viivi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huhtala, Viivi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huhtala, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Vanhemmilla on suuri vaikutus lasten liikuntatottumusten omaksumiseen. Vanhemmat pystyvät omalla asenteellaan, esimerkillään ja teoillaan joko tukemaan lasten liikuntaa tai pahimmassa tapauksessa ehkäisemään sitä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena onkin tarkastella urheiluseurassa liikkuvien lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan. Tutkimuksessa tarkastelen lasten kokemuksien lisäksi myös heidän liikuntatottumuksiaan sekä vanhempien liikuntataustan ja esimerkin vaikutusta lasten liikkumiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina 2–4 lapsen pienryhmissä sekä vanhempien täyttämän kyselylomakkeen avulla. Kokonaisuudessaan tutkimukseen osallistui yhdeksän 7–10-vuotiasta lasta Etelä-Pohjanmaan alueelta, joilla kaikilla oli vähintään yksi urheiluseurassa harrastama laji. Jokainen haastattelu toteutettiin kasvotusten, nauhoitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että jokainen tutkimukseeni osallistunut lapsi sai vanhemmiltaan monenlaista tukea ja esimerkkiä liikkumiseen. Jokaisen lapsen vanhemmat harrastivat erilaisia liikuntamuotoja niin itsekseen kuin ohjatustikin. Lisäksi yhteistä liikuntaa harrastettiin lasten kanssa vaihtelevasti. Kuitenkin vanhempien kiire nousi esiin lapsia harmittavana sekä yhteistä tekemistä rajoittavana tekijänä. Tässä tutkimuksessa lapsilla oli pääasiassa myönteisiä kokemuksia vanhempien toiminnasta heidän liikuntaharrastustensa tukijoina. Lapset kertoivat tärkeimpinä tukimuotoina muun muassa vanhempien kannustuksesta kilpailuissa, peleissä ja näytöksissä, myönteisestä palautteesta, harrastuksiin kuljettamisesta sekä harrastusvälineiden hankinnasta. Lisäksi osa lapsista kertoi vanhempien valmennusosaamisesta ja yhteisestä lajitaitojen harjoittelusta. Kielteisiä kokemuksia vanhempien tukeen liittyen lapsilla ei juurikaan ollut, mutta esimerkiksi vanhempien turhan innokkaasta osallistumisesta lasten kilpailemiseen oli muutamia havaintoja. Kokonaisuudessaan tutkimukseeni osallistuneilla lapsilla onkin hyvät edellytykset kasvaa ja kehittyä fyysisesti aktiiviseen elämäntapaan. Jokainen lapsista sai vanhemmiltaan tukea liikkumiseensa monella tavalla sekä vanhempien oma kokemus liikunnan tärkeydestä välittyi lapsille oman liikunnallisen esimerkin sekä myönteisen asenteen kautta. Parents have a major influence on children’s exercise habits. With their own attitudes, examples and actions, parents are able to either support children’s exercise or, in the worst case, prevent it. The purpose of this master's thesis is to examine children’s, who moving active in the sports club, experiences about their parents' support for their movement. In addition to children's experiences, I also look into their exercising habits and the effect of parents' exercise background and example on children's movement. The study was conducted as a qualitative study. The research material was collected in the form of thematic interviews in small groups of 2–4 children and with the help of a questionnaire filled in by the parents. In total, nine children aged 7–10 from the region of Southern Ostrobothnia participated in the study, all of whom had at least one sport in the sports club. Each interview was conducted face-to-face, recorded, and transcribed into text. Transcripted material was analyzed using content analysis. The results demonstrated that each participant in this study received a variety of support and examples from their parents for movement. The parents of each child practiced different forms of exercise both on their own and under guidance. In addition, joint exercises with children were performed variously. However the parents rush emerged as a factor in annoying children as well as limiting common activities. In this study, children had mainly positive experiences of parents acting as supporters of their exercise hobbies. The most important forms of support for children were parents' encouragement in competitions, games and shows, positive feedback, transport to hobbies and the purchase of hobby equipment. In addition, some of the children brought up their parents' coaching skills and joint practice of sports skills. There were few negative experiences with parental support for children, but there were a few observations, for example, of parents' unnecessary enthusiasm for their participation in children's competition. Overall, the children who participated in this study have good conditions to grow and develop a physically active lifestyle. Each of the children received parental support for exercise in many ways, and the parents' own experience of the importance of exercise was passed on to the children through their own exercise and positive attitude.
first_indexed 2020-06-24T20:06:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtala, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-24T11:20:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-24T11:20:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70416", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vanhemmilla on suuri vaikutus lasten liikuntatottumusten omaksumiseen. Vanhemmat pystyv\u00e4t omalla asenteellaan, esimerkill\u00e4\u00e4n ja teoillaan joko tukemaan lasten liikuntaa tai pahimmassa tapauksessa ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n sit\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena onkin tarkastella urheiluseurassa liikkuvien lasten kokemuksia vanhempien tuesta heid\u00e4n liikkumistaan kohtaan. Tutkimuksessa tarkastelen lasten kokemuksien lis\u00e4ksi my\u00f6s heid\u00e4n liikuntatottumuksiaan sek\u00e4 vanhempien liikuntataustan ja esimerkin vaikutusta lasten liikkumiseen. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluina 2\u20134 lapsen pienryhmiss\u00e4 sek\u00e4 vanhempien t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n kyselylomakkeen avulla. Kokonaisuudessaan tutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n 7\u201310-vuotiasta lasta Etel\u00e4-Pohjanmaan alueelta, joilla kaikilla oli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yksi urheiluseurassa harrastama laji. Jokainen haastattelu toteutettiin kasvotusten, nauhoitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon. Litteroitu aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 jokainen tutkimukseeni osallistunut lapsi sai vanhemmiltaan monenlaista tukea ja esimerkki\u00e4 liikkumiseen. Jokaisen lapsen vanhemmat harrastivat erilaisia liikuntamuotoja niin itsekseen kuin ohjatustikin. Lis\u00e4ksi yhteist\u00e4 liikuntaa harrastettiin lasten kanssa vaihtelevasti. Kuitenkin vanhempien kiire nousi esiin lapsia harmittavana sek\u00e4 yhteist\u00e4 tekemist\u00e4 rajoittavana tekij\u00e4n\u00e4.\n \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa lapsilla oli p\u00e4\u00e4asiassa my\u00f6nteisi\u00e4 kokemuksia vanhempien toiminnasta heid\u00e4n liikuntaharrastustensa tukijoina. Lapset kertoivat t\u00e4rkeimpin\u00e4 tukimuotoina muun muassa vanhempien kannustuksesta kilpailuissa, peleiss\u00e4 ja n\u00e4yt\u00f6ksiss\u00e4, my\u00f6nteisest\u00e4 palautteesta, harrastuksiin kuljettamisesta sek\u00e4 harrastusv\u00e4lineiden hankinnasta. Lis\u00e4ksi osa lapsista kertoi vanhempien valmennusosaamisesta ja yhteisest\u00e4 lajitaitojen harjoittelusta. Kielteisi\u00e4 kokemuksia vanhempien tukeen liittyen lapsilla ei juurikaan ollut, mutta esimerkiksi vanhempien turhan innokkaasta osallistumisesta lasten kilpailemiseen oli muutamia havaintoja. \n\nKokonaisuudessaan tutkimukseeni osallistuneilla lapsilla onkin hyv\u00e4t edellytykset kasvaa ja kehitty\u00e4 fyysisesti aktiiviseen el\u00e4m\u00e4ntapaan. Jokainen lapsista sai vanhemmiltaan tukea liikkumiseensa monella tavalla sek\u00e4 vanhempien oma kokemus liikunnan t\u00e4rkeydest\u00e4 v\u00e4littyi lapsille oman liikunnallisen esimerkin sek\u00e4 my\u00f6nteisen asenteen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Parents have a major influence on children\u2019s exercise habits. With their own attitudes, examples and\nactions, parents are able to either support children\u2019s exercise or, in the worst case, prevent it. The\npurpose of this master's thesis is to examine children\u2019s, who moving active in the sports club,\nexperiences about their parents' support for their movement. In addition to children's experiences, I also\nlook into their exercising habits and the effect of parents' exercise background and example on children's\nmovement.\nThe study was conducted as a qualitative study. The research material was collected in the form of\nthematic interviews in small groups of 2\u20134 children and with the help of a questionnaire filled in by the\nparents. In total, nine children aged 7\u201310 from the region of Southern Ostrobothnia participated in the\nstudy, all of whom had at least one sport in the sports club. Each interview was conducted face-to-face,\nrecorded, and transcribed into text. Transcripted material was analyzed using content analysis.\nThe results demonstrated that each participant in this study received a variety of support and examples\nfrom their parents for movement. The parents of each child practiced different forms of exercise both on\ntheir own and under guidance. In addition, joint exercises with children were performed variously.\nHowever the parents rush emerged as a factor in annoying children as well as limiting common\nactivities.\nIn this study, children had mainly positive experiences of parents acting as supporters of their exercise\nhobbies. The most important forms of support for children were parents' encouragement in\ncompetitions, games and shows, positive feedback, transport to hobbies and the purchase of hobby\nequipment. In addition, some of the children brought up their parents' coaching skills and joint practice\nof sports skills. There were few negative experiences with parental support for children, but there were a\nfew observations, for example, of parents' unnecessary enthusiasm for their participation in children's\ncompetition.\nOverall, the children who participated in this study have good conditions to grow and develop a\nphysically active lifestyle. Each of the children received parental support for exercise in many ways, and\nthe parents' own experience of the importance of exercise was passed on to the children through their\nown exercise and positive attitude.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-24T11:20:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-24T11:20:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heid\u00e4n liikkumistaan kohtaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006244606", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70416
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:53Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54605057-fa8b-4325-8617-ecc46b3f96c4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006244606.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhtala, Viivi Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 tukeminen kokemukset liikunta fyysinen aktiivisuus liikuntaharrastus vanhemmat lapset (ikäryhmät) liikuntakasvatus
title Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
title_full Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
title_fullStr Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
title_full_unstemmed Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
title_short Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
title_sort aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7 10 vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
title_txtP Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 tukeminen kokemukset liikunta fyysinen aktiivisuus liikuntaharrastus vanhemmat lapset (ikäryhmät) liikuntakasvatus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus kokemukset lapset (ikäryhmät) liikunta liikuntaharrastus liikuntakasvatus tukeminen vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70416 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006244606
work_keys_str_mv AT huhtalaviivi aktiivisestiurheiluseurassaliikkuvien710vuotiaidenlastenkokemuksiavanhempientuestah