Luokkataustan ja yksilöllisten valintojen välimaastossa millaisiin tekijöihin opiskeluun liittyvät valinnat ja kokemukset pohjautuvat?

Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokkataustan vaikutusta opiskelua koskeviin valintoihin ja kokemuksiin. Lisäksi tarkoituksensa on tuoda esille, miten yksilölliset valinnat näkyvät valinnoissa ja kokemuksissa. Luokkataustan on todettu vaikuttavan edelleen nykypäivänä siihen, miten opiskeli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Oksanen, Heli
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70290
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokkataustan vaikutusta opiskelua koskeviin valintoihin ja kokemuksiin. Lisäksi tarkoituksensa on tuoda esille, miten yksilölliset valinnat näkyvät valinnoissa ja kokemuksissa. Luokkataustan on todettu vaikuttavan edelleen nykypäivänä siihen, miten opiskelija kokee yliopistomaailman. Tutkielmassa kyseenalaistetaan nykyään paljon esillä olevaa ajattelua, että elämä olisi pelkästään itsestä kiinni. Tutkielmaa varten on kerätty haastatteluaineisto keväällä 2020 ja aineisto käsittää kuusi naista, jotka tekivät sillä hetkellä maisteriopintoja Jyväskylän yliopistossa. Naisten vanhemmilla ei ollut yliopistotaustaa, lukuun ottamatta yhtä vanhempaa. Tutkielman aihetta tarkastellaan Bourdieun pääomateorian avulla, mutta myös yksilöllistymisen käsitteen kautta. Haastattelut tehtiin teemahaastattelulle tyypillisin menetelmin ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkielman tulokset osoittavat, että luokkataustalla on ollut merkitystä siihen, miten ja minkälaisia valintoja on tehty opiskeluun liittyen. Lisäksi luokkataustalla on ollut vaikutusta siihen, millaiseksi opiskelu yliopistossa on koettu. Tuloksista voidaan myös päätellä, että yksilöllisillä valinnoilla on ollut merkitystä, mutta nämä valinnat eivät ole tapahtuneet aina vapaasta tahdosta. Lisäksi tulokset osoittavat, että valintoihin ja kokemuksiin on jossain määrin vaikuttanut varhaisella iällä peruskoulu ja yliopisto-opiskelujen aikana Kela.