Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena

Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. Toisena tutkimustehtävänä tarkasteltiin englanninkielisen kurssimateriaalin m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viiliäinen, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70152
_version_ 1826225701973393408
author Viiliäinen, Milja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viiliäinen, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viiliäinen, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viiliäinen, Milja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. Toisena tutkimustehtävänä tarkasteltiin englanninkielisen kurssimateriaalin määrän yhteyttä opintojen etenemiseen Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa (n = 31). Tutkimuksen aineistona käytettiin Jyväskylän yliopiston Student Life -toimintamallin Opiskelun taitokartta 2018 -aineistoa soveltuvin osin. Lopullinen tutkimusaineisto koostui 216 opiskelijan vastauksista. Englanninkielisen kurssimateriaalin määrää kartoitettiin kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opetussuunnitelmia tarkastelemalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin SPSS Statistics 26 -ohjelmaa. Analyysimenetelminä käytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysiä, kategorista pääkomponenttianalyysiä ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelustrategiat ennustivat ensimmäisen ja toisen vuoden opintopistekertymiä koko tutkimusjoukolla ja naisilla, mutta ei miehillä. Opiskelustrategioita kuvaavista ulottuvuuksista keskittymiskyvyllä oli tilastollisesti merkitsevä omavaikutus. Englannin kielen luetun ymmärtäminen ei ollut tässä tutkimuksessa millään otoksella yhteydessä opintojen etenemiseen. Perusopintojen englanninkielisen kurssimateriaalin määrällä ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta opintojen etenemiseen kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa tarkasteltuna.
first_indexed 2020-06-23T20:05:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viili\u00e4inen, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-23T07:08:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-23T07:08:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70152", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin opiskelijan englannin kielen luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen ja opiskelustrategiat ennustivat t\u00e4m\u00e4n opintopistekertymi\u00e4 ensimm\u00e4isen\u00e4 ja toisena opiskeluvuotena. Toisena tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 tarkasteltiin englanninkielisen kurssimateriaalin m\u00e4\u00e4r\u00e4n yhteytt\u00e4 opintojen etenemiseen Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa (n = 31). Tutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Student Life -toimintamallin Opiskelun taitokartta 2018 -aineistoa soveltuvin osin. Lopullinen tutkimusaineisto koostui 216 opiskelijan vastauksista. Englanninkielisen kurssimateriaalin m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 kartoitettiin kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opetussuunnitelmia tarkastelemalla. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin SPSS Statistics 26 -ohjelmaa. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysi\u00e4, kategorista p\u00e4\u00e4komponenttianalyysi\u00e4 ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysi\u00e4. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opiskelustrategiat ennustivat ensimm\u00e4isen ja toisen vuoden opintopistekertymi\u00e4 koko tutkimusjoukolla ja naisilla, mutta ei miehill\u00e4. Opiskelustrategioita kuvaavista ulottuvuuksista keskittymiskyvyll\u00e4 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 omavaikutus. Englannin kielen luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen ei ollut t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa mill\u00e4\u00e4n otoksella yhteydess\u00e4 opintojen etenemiseen. Perusopintojen englanninkielisen kurssimateriaalin m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 vaikutusta opintojen etenemiseen kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa tarkasteltuna.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-23T07:08:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-23T07:08:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kielen luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelustrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintojen eteneminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Englannin kielen luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimm\u00e4isen\u00e4 ja toisena opiskeluvuotena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006234335", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70152
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/40eb47ac-3c64-490f-a650-f6add7a79d2b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006234335.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viiliäinen, Milja Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena englannin kielen luetun ymmärtäminen opiskelustrategiat opintojen eteneminen yliopisto-opiskelijat Kasvatustiede Education 102 englannin kieli opiskelu opiskelijat korkeakouluopiskelu luetun ymmärtäminen opiskelutaito
title Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
title_full Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
title_fullStr Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
title_full_unstemmed Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
title_short Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
title_sort englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
title_txtP Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
topic englannin kielen luetun ymmärtäminen opiskelustrategiat opintojen eteneminen yliopisto-opiskelijat Kasvatustiede Education 102 englannin kieli opiskelu opiskelijat korkeakouluopiskelu luetun ymmärtäminen opiskelutaito
topic_facet 102 Education Kasvatustiede englannin kielen luetun ymmärtäminen englannin kieli korkeakouluopiskelu luetun ymmärtäminen opintojen eteneminen opiskelijat opiskelu opiskelustrategiat opiskelutaito yliopisto-opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70152 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006234335
work_keys_str_mv AT viiliäinenmilja englanninkielenluetunymmärtämisenjaopiskelustrategioidenyhteysyliopistoopintojen