Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa

Tässä tutkielmassa käsitellään kulttuuri- ja musiikinhistoriallisen linssin läpi vuodesta 1944 eteenpäin Suomen ja Neuvostoliiton välillä vallinnutta poliittista tilannetta ja siihen vaikuttaneita toimijoita. Talvi- ja jatkosodan loppu-essa vuonna 1944 Suomen ja Neuvostoliiton suhteet olivat kovilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Elonen, Onni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70142
_version_ 1826225812670513152
author Elonen, Onni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Elonen, Onni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Elonen, Onni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Elonen, Onni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään kulttuuri- ja musiikinhistoriallisen linssin läpi vuodesta 1944 eteenpäin Suomen ja Neuvostoliiton välillä vallinnutta poliittista tilannetta ja siihen vaikuttaneita toimijoita. Talvi- ja jatkosodan loppu-essa vuonna 1944 Suomen ja Neuvostoliiton suhteet olivat kovilla, ja maiden välillä oli edelleen vahva vihollisase-telma. Kuitenkin heti sotia seuraavien ’vaaran vuosien’ aikana ymmärrettiin, ettei tilanne ollut kestävä, ja todelli-seen rauhanomaiseen yhdessäeloon ja ystävällismielisiin suhteisiin oli päästävä. Erilaisia toimia pantiin välittömäs-ti alulle näiden tavoitteiden saavuttamiseksi (Holmila & Mikkonen 2015). Tutkielman tavoite on kartoittaa yleisellä tasolla mitä näinä kriittisinä vuosina tapahtui, ja mitä tapahtumista seurasi. Neuvostoliitto muistetaan kenties kaikkein parhaiten ideologiansa ja politiikkansa lisäksi esimerkiksi sotilaallisesta mahdistaan. Usein kuitenkin unohtuu, että Neuvostoliitto oli myös vahva kulttuurinen mahti, ja esimerkiksi taiteen rahoitus oli erittäin avokätistä. Kulttuurista muodostuikin kulttuurivaihdon muodossa suuri osa Suomen ja Neuvos-toliiton välisten suhteiden parantamistoimia. Kulttuurivaihdon laajuus ja substanssi vaihteli paljon etenkin vuosina 1944-1960, ja sitä tapahtui lopulta niin musiikin, tanssin, kirjallisuuden, teatterin ja elokuvan, kuin kuvataiteenkin piirissä. Alkuvuosina kuitenkin nimenomaan musiikki oli suurimmassa roolissa, ja vierailevista taiteilijoista suurin osa oli solisteja, säveltäjiä, kapellimestareita ja muita musiikkivaikuttajia (Mikkonen 2019). Suomen ja Neuvostoliiton välistä historiaa on tutkittu perinteisesti esimerkiksi politiikan ja talouden kautta. Tämä tutkielma väittää, että kulttuurilla ja taiteella, etenkin musiikilla, on ollut myös merkittävä rooli Neuvostoliiton ja Suomen keskinäisessä historiankulussa, sekä suhteiden kehityksessä. Neuvostoliiton säveltaideperinteen korkeata-soisuus sekä Suomen nälkä tätä mysteeristä taidemahtia kohtaan saivat aikaan taiteilijavierailuita, joista iloa sai moni, ja jotka saivat niin ikään monella vihan ja katkeruuden tuntemukset ainakin hetkeksi taka-alalle.
first_indexed 2020-06-23T20:05:52Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltola, Henna-Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Elonen, Onni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-23T04:00:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-23T04:00:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70142", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kulttuuri- ja musiikinhistoriallisen linssin l\u00e4pi vuodesta 1944 eteenp\u00e4in Suomen ja Neuvostoliiton v\u00e4lill\u00e4 vallinnutta poliittista tilannetta ja siihen vaikuttaneita toimijoita. Talvi- ja jatkosodan loppu-essa vuonna 1944 Suomen ja Neuvostoliiton suhteet olivat kovilla, ja maiden v\u00e4lill\u00e4 oli edelleen vahva vihollisase-telma. Kuitenkin heti sotia seuraavien \u2019vaaran vuosien\u2019 aikana ymm\u00e4rrettiin, ettei tilanne ollut kest\u00e4v\u00e4, ja todelli-seen rauhanomaiseen yhdess\u00e4eloon ja yst\u00e4v\u00e4llismielisiin suhteisiin oli p\u00e4\u00e4st\u00e4v\u00e4. Erilaisia toimia pantiin v\u00e4litt\u00f6m\u00e4s-ti alulle n\u00e4iden tavoitteiden saavuttamiseksi (Holmila & Mikkonen 2015). Tutkielman tavoite on kartoittaa yleisell\u00e4 tasolla mit\u00e4 n\u00e4in\u00e4 kriittisin\u00e4 vuosina tapahtui, ja mit\u00e4 tapahtumista seurasi.\nNeuvostoliitto muistetaan kenties kaikkein parhaiten ideologiansa ja politiikkansa lis\u00e4ksi esimerkiksi sotilaallisesta mahdistaan. Usein kuitenkin unohtuu, ett\u00e4 Neuvostoliitto oli my\u00f6s vahva kulttuurinen mahti, ja esimerkiksi taiteen rahoitus oli eritt\u00e4in avok\u00e4tist\u00e4. Kulttuurista muodostuikin kulttuurivaihdon muodossa suuri osa Suomen ja Neuvos-toliiton v\u00e4listen suhteiden parantamistoimia. Kulttuurivaihdon laajuus ja substanssi vaihteli paljon etenkin vuosina 1944-1960, ja sit\u00e4 tapahtui lopulta niin musiikin, tanssin, kirjallisuuden, teatterin ja elokuvan, kuin kuvataiteenkin piiriss\u00e4. Alkuvuosina kuitenkin nimenomaan musiikki oli suurimmassa roolissa, ja vierailevista taiteilijoista suurin osa oli solisteja, s\u00e4velt\u00e4ji\u00e4, kapellimestareita ja muita musiikkivaikuttajia (Mikkonen 2019).\nSuomen ja Neuvostoliiton v\u00e4list\u00e4 historiaa on tutkittu perinteisesti esimerkiksi politiikan ja talouden kautta. T\u00e4m\u00e4 tutkielma v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kulttuurilla ja taiteella, etenkin musiikilla, on ollut my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 rooli Neuvostoliiton ja Suomen keskin\u00e4isess\u00e4 historiankulussa, sek\u00e4 suhteiden kehityksess\u00e4. Neuvostoliiton s\u00e4veltaideperinteen korkeata-soisuus sek\u00e4 Suomen n\u00e4lk\u00e4 t\u00e4t\u00e4 mysteerist\u00e4 taidemahtia kohtaan saivat aikaan taiteilijavierailuita, joista iloa sai moni, ja jotka saivat niin ik\u00e4\u00e4n monella vihan ja katkeruuden tuntemukset ainakin hetkeksi taka-alalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-23T04:00:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-23T04:00:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton v\u00e4lisiss\u00e4 sotienj\u00e4lkeisiss\u00e4 suhteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006234332", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinhistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Neuvostoliitto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4liset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurivaihto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurisuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiel\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70142
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2b963475-2b81-4381-acfa-8cce496f084f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006234332.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Elonen, Onni Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa Musiikkitiede Musicology 3051 musiikinhistoria Neuvostoliitto Suomi musiikki kansainväliset suhteet kulttuurivaihto historia kulttuurisuhteet musiikkielämä
title Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa
title_full Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa
title_fullStr Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa
title_full_unstemmed Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa
title_short Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa
title_sort musiikin rooli suomen ja neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa
title_txtP Musiikin rooli Suomen ja Neuvostoliiton välisissä sotienjälkeisissä suhteissa
topic Musiikkitiede Musicology 3051 musiikinhistoria Neuvostoliitto Suomi musiikki kansainväliset suhteet kulttuurivaihto historia kulttuurisuhteet musiikkielämä
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede Neuvostoliitto Suomi historia kansainväliset suhteet kulttuurisuhteet kulttuurivaihto musiikinhistoria musiikki musiikkielämä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70142 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006234332
work_keys_str_mv AT elonenonni musiikinroolisuomenjaneuvostoliitonvälisissäsotienjälkeisissäsuhteissa