Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa sekä siitä kertomista. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden asiakasväkivallasta kertomisen ja tuen kokemuksia työyhteisössä. Toiseksi tutkimuksessa selvitetään työntekijöiden omia asenteita as...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Junnila, Pauliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70141
_version_ 1828193073114382336
author Junnila, Pauliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Junnila, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Junnila, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Junnila, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa sekä siitä kertomista. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden asiakasväkivallasta kertomisen ja tuen kokemuksia työyhteisössä. Toiseksi tutkimuksessa selvitetään työntekijöiden omia asenteita asiakasväkivaltaa kohtaan sosiaalityössä. Tutkimus on laadullinen ja muodostuu yhdeksän sosiaalityöntekijän kirjoituspyyntövastauksesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimustuloksissa asiakasväkivallasta kertominen muodostuu neljästä osasta: väkivaltakokemuksista, väkivallan kertomisen tunteista, esimiehen suhtautumisesta ja työtovereiden tuesta. Henkinen väkivalta näyttäytyy tutkimuksessa yleisimpänä asiakasväkivallan muotona. Tutkimuksessa esimiehen tuella ja suhtautumisella nähdään olevan vaikutusta siihen, millaisena sosiaalityöntekijä kokee asiakasväkivallasta kertomisen. Työtovereiden tuki koettiin hyväksi ja riittäväksi, kun taas esimiesten suhtautuminen ja tuen kokemus nähtiin heikkona. Tutkimuksessa on nähtävillä, että työyhteisön suhtautuminen on esimies- ja organisaatiokohtaista. Tutkimuksen sosiaalityöntekijät käsittelivät asiakasväkivaltaa osana sosiaalityötä, mutta kritisoivat sen normaaliutta ja suvaitsevaisuutta. Tutkimuksessa ilmenee, että asiakasväkivallan normalisointi ja puhumattomuus näkyvät edelleen sosiaalityön kentällä, mutta työntekijät ovat aktiivisempia ja tietoisempina omista oikeuksistaan ammattietiikan rinnalla. Asiakasväkivalta on sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointia horjuttava tekijä. Esimiesten ja organisaatioiden toimintaohjeet, suhtautuminen ja tuen erilaisuus asettavat sosiaalityöntekijät eriarvoiseen asemaan siinä, miten työntekijät voivat varautua ja saada apua asiakasväkivallan jälkeen. Sosiaalityöntekijöiden tukeminen asiakasväkivallan kokemuksissa edellyttääkin niin työyhteisön, organisaation kuin yhteiskunnankin toimia ja työskentelyä asian edistämiseksi.
first_indexed 2020-06-23T20:05:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Marjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Junnila, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-23T03:58:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-23T03:58:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70141", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden kokemaa asiakasv\u00e4kivaltaa sek\u00e4 siit\u00e4 kertomista. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden asiakasv\u00e4kivallasta kertomisen ja tuen kokemuksia ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Toiseksi tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00f6iden omia asenteita asiakasv\u00e4kivaltaa kohtaan sosiaality\u00f6ss\u00e4. Tutkimus on laadullinen ja muodostuu yhdeks\u00e4n sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n kirjoituspyynt\u00f6vastauksesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\n\nTutkimustuloksissa asiakasv\u00e4kivallasta kertominen muodostuu nelj\u00e4st\u00e4 osasta: v\u00e4kivaltakokemuksista, v\u00e4kivallan kertomisen tunteista, esimiehen suhtautumisesta ja ty\u00f6tovereiden tuesta. Henkinen v\u00e4kivalta n\u00e4ytt\u00e4ytyy tutkimuksessa yleisimp\u00e4n\u00e4 asiakasv\u00e4kivallan muotona. Tutkimuksessa esimiehen tuella ja suhtautumisella n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan vaikutusta siihen, millaisena sosiaality\u00f6ntekij\u00e4 kokee asiakasv\u00e4kivallasta kertomisen. Ty\u00f6tovereiden tuki koettiin hyv\u00e4ksi ja riitt\u00e4v\u00e4ksi, kun taas esimiesten suhtautuminen ja tuen kokemus n\u00e4htiin heikkona. Tutkimuksessa on n\u00e4ht\u00e4vill\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n suhtautuminen on esimies- ja organisaatiokohtaista.\n\nTutkimuksen sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t k\u00e4sitteliv\u00e4t asiakasv\u00e4kivaltaa osana sosiaality\u00f6t\u00e4, mutta kritisoivat sen normaaliutta ja suvaitsevaisuutta. Tutkimuksessa ilmenee, ett\u00e4 asiakasv\u00e4kivallan normalisointi ja puhumattomuus n\u00e4kyv\u00e4t edelleen sosiaality\u00f6n kent\u00e4ll\u00e4, mutta ty\u00f6ntekij\u00e4t ovat aktiivisempia ja tietoisempina omista oikeuksistaan ammattietiikan rinnalla.\n\nAsiakasv\u00e4kivalta on sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6hyvinvointia horjuttava tekij\u00e4. Esimiesten ja organisaatioiden toimintaohjeet, suhtautuminen ja tuen erilaisuus asettavat sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t eriarvoiseen asemaan siin\u00e4, miten ty\u00f6ntekij\u00e4t voivat varautua ja saada apua asiakasv\u00e4kivallan j\u00e4lkeen. Sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden tukeminen asiakasv\u00e4kivallan kokemuksissa edellytt\u00e4\u00e4kin niin ty\u00f6yhteis\u00f6n, organisaation kuin yhteiskunnankin toimia ja ty\u00f6skentely\u00e4 asian edist\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-23T03:58:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-23T03:58:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasv\u00e4kivalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaality\u00f6ntekij\u00e4 ja asiakasv\u00e4kivallasta kertominen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006234331", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70141
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41243a96-31db-485d-bc11-e846d964d0ec\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006234331.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Junnila, Pauliina Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen asiakasväkivalta Sosiaalityö Social Work 210 työhyvinvointi väkivalta sosiaalityöntekijät sosiaalityö henkinen väkivalta
title Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
title_full Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
title_fullStr Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
title_full_unstemmed Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
title_short Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
title_sort sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
title_txtP Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
topic asiakasväkivalta Sosiaalityö Social Work 210 työhyvinvointi väkivalta sosiaalityöntekijät sosiaalityö henkinen väkivalta
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiakasväkivalta henkinen väkivalta sosiaalityö sosiaalityöntekijät työhyvinvointi väkivalta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70141 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006234331
work_keys_str_mv AT junnilapauliina sosiaalityöntekijäjaasiakasväkivallastakertominen