Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa

Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli työhön perehdyttämisestä, mentoroinnista ja infomaalista tuesta. Lisäks...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Dahl, Oona, Elomaa, Selina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70138
_version_ 1826225800510177280
author Dahl, Oona Elomaa, Selina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Dahl, Oona Elomaa, Selina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Dahl, Oona Elomaa, Selina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Dahl, Oona
datasource_str_mv jyx
description Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli työhön perehdyttämisestä, mentoroinnista ja infomaalista tuesta. Lisäksi tutkimme, mitkä tekijät olivat merkityksellisiä työhön sitoutumisen kannalta. Keräsimme laadullisen tutkimuksemme tutkimusaineiston puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseemme osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat olleet keskimäärin 2,5 vuotta työelämässä valmistumisen jälkeen. Tuloksista selvisi, että vastavalmistuneilla opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia kollegiaalisesta tuesta. Sekä virallinen että informaali tuki koettiin tärkeäksi, mutta informaali tuki oli merkityksellisempää työhön sitoutumisen kannalta. Kollegiaalisessa tuessa tärkeänä pidettiin työyhteisön positiivista kannustusta sekä tilan ja ajan antamista opettajuuden kehittymisessä. Mentorointitapaamisia arvostettiin ja perehdyttämiseen kaivattiin enemmän aikaa. Tutkimus osoittaa, että vastavalmistunut varhaiskasvatuksen opettaja tarvitsee työyhteisöltään monipuolista tukea. Kollegiaalinen tuki sen erilaisine muotoineen helpottaa vastavalmistuneen työn aloitusta. Jotta vastavalmistunut sitoutuisi työhönsä ja kehittyisi omassa ammatissaan, on tuen oltava suunnitelmallista, pitkäjänteistä ja työyhteisön on oltava valmis ottamaan uusia ideoita vastaan toiminnan jatkuvuuden kannalta.
first_indexed 2020-06-22T20:05:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruutiainen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Dahl, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Elomaa, Selina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-22T12:55:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-22T12:55:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70138", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta ty\u00f6n induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4misest\u00e4, mentoroinnista ja infomaalista tuesta. Lis\u00e4ksi tutkimme, mitk\u00e4 tekij\u00e4t olivat merkityksellisi\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisen kannalta. Ker\u00e4simme laadullisen tutkimuksemme tutkimusaineiston puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseemme osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat olleet keskim\u00e4\u00e4rin 2,5 vuotta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 valmistumisen j\u00e4lkeen. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 vastavalmistuneilla opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia kollegiaalisesta tuesta. Sek\u00e4 virallinen ett\u00e4 informaali tuki koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi, mutta informaali tuki oli merkityksellisemp\u00e4\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n sitoutumisen kannalta. Kollegiaalisessa tuessa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin ty\u00f6yhteis\u00f6n positiivista kannustusta sek\u00e4 tilan ja ajan antamista opettajuuden kehittymisess\u00e4. Mentorointitapaamisia arvostettiin ja perehdytt\u00e4miseen kaivattiin enemm\u00e4n aikaa. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 vastavalmistunut varhaiskasvatuksen opettaja tarvitsee ty\u00f6yhteis\u00f6lt\u00e4\u00e4n monipuolista tukea. Kollegiaalinen tuki sen erilaisine muotoineen helpottaa vastavalmistuneen ty\u00f6n aloitusta. Jotta vastavalmistunut sitoutuisi ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 ja kehittyisi omassa ammatissaan, on tuen oltava suunnitelmallista, pitk\u00e4j\u00e4nteist\u00e4 ja ty\u00f6yhteis\u00f6n on oltava valmis ottamaan uusia ideoita vastaan toiminnan jatkuvuuden kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-22T12:55:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-22T12:55:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n induktiovaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaali tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kollegiaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta ty\u00f6n induktiovaiheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006224328", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perehdytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70138
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/09c3c099-9c7a-4128-b31e-ef73e3bf4fbe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006224328.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Dahl, Oona Elomaa, Selina Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa työn induktiovaihe informaali tuki kollegiaalinen tuki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 perehdyttäminen mentorointi kokemukset varhaiskasvatus
title Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
topic työn induktiovaihe informaali tuki kollegiaalinen tuki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 perehdyttäminen mentorointi kokemukset varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus informaali tuki kokemukset kollegiaalinen tuki mentorointi perehdyttäminen työn induktiovaihe varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70138 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006224328
work_keys_str_mv AT dahloona varhaiskasvatuksenopettajienkokemuksiakollegiaalisestatuestatyöninduktiovaiheessa