Refleksiivistä ymmärrystä vai kumuloituvaa ärsytystä? sosiaalityöntekijät reflektoivat itseään ja toimintaansa systeemisen lastensuojelun toimintamallissa

Maisterintutkielmani keskeinen tehtävä on selvittää miten refleksiivisyys ilmenee ja miten sitä toteutetaan sosiaalityössä. Toimintaympäristönä on lastensuojelun avohuolto ja siinä toteutettava systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Teoreettisena viitekehyksenäni on kriittisen realis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kauppinen, Tuija
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70132
Kuvaus
Yhteenveto:Maisterintutkielmani keskeinen tehtävä on selvittää miten refleksiivisyys ilmenee ja miten sitä toteutetaan sosiaalityössä. Toimintaympäristönä on lastensuojelun avohuolto ja siinä toteutettava systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi. Teoreettisena viitekehyksenäni on kriittisen realistin Margaret S. Archerin morfogeneettisen teoriaan pohjautuva toiminnan teoria ja siihen kuuluvat refleksiivisyystyypittelyt: kommunikatiivinen, autonominen, meta- ja murtunut refleksiivisyys. Tutkielman aineisto koostuu neljän fokusryhmähaastattelun litteroinneista, joista pyrin löytämään Archerin refleksiivisyysjaottelut laadullisen reflektiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkielman tulokset osoittavat, että refleksiivisyys on väistämätön taito, jonka avulla voimme suunnitella, muuttaa ja arvioida toimintaamme, toisin sanoen selviytyä elämämme läpi.