"Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista

Tutkimuksen tuloksena oli kaksitoista nuorisoteemaa, joiden lisäksi käsittelin nuorten ohjauksen omana teemana omassa luvussaan. Toisaalta nuorista ja nuoruudesta muodostui hallitusohjelmien perusteella kuva tulevaisuuden toivoista, aktiivisista ja osaavista kansalaisista, jotka siivittävät Suomea k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Järvikangas, Iida
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70119
_version_ 1826225735828766720
author Järvikangas, Iida
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Järvikangas, Iida Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Järvikangas, Iida Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Järvikangas, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tuloksena oli kaksitoista nuorisoteemaa, joiden lisäksi käsittelin nuorten ohjauksen omana teemana omassa luvussaan. Toisaalta nuorista ja nuoruudesta muodostui hallitusohjelmien perusteella kuva tulevaisuuden toivoista, aktiivisista ja osaavista kansalaisista, jotka siivittävät Suomea kansainväliseen menestykseen. Toisen näkökulman perusteella nuoret kuvailtiin ryhmänä, joka tarvitsee yhteiskunnan hallintaa ja huomiota, jotta heidän mahdollinen potentiaalinsa voitaisiin joskus saada yhteiskunnan käyttöön. Päädyin 2000-luvun hallitusohjelmien nuorten ohjaustyön tarkastelussa siihen, että ohjaus ottaa jatkuvasti suurempaa roolia yhteiskunnallisena ratkaisukeinona nuorten ongelmiin. Ohjauksen tavoitteet suuntautuvat yhteiskunnallisen keskustelun mukaisesti yksilöllistämään ja vastuuttamaan nuoria. Ohjauksen avulla yhteiskunta voi tukea nuorten omakohtaisia elämänpolkuja. Ongelmien ratkaisukeinona ohjaus antaa yhteiskunnalle mahdollisuuden ohjata nuoria niin yksilö- kuin ryhmätasollakin. Nuorisoteemojen lisäksi erittelin tutkimuksessa kahdeksan retorista nuorisodiskurssia, joiden avulla hallitukset pyrkivät vakuuttamaan nuoriso-poliittista päätöksentekoaan. Retoriikan keinoina olivat joko tietynlaiset sanamuodot, kuten erityishuomion kiinnittäminen ja passiiviset aikamuodot tai mielikuvien tuottaminen esimerkiksi uhkakuvien tai yhteiskunnallisten mahdollisuuksien avulla. Tutkimus antaa ajankohtaista tietoa siitä, miten merkittävästi hallinnon tuottamat nuorisokuvat vaikuttavat kollektiiviseen ymmärrykseen. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat, että hallitusohjelmissa käytetään runsaasti retoriikkaa, jonka avulla poliittisia päätöksiä pyritään teke-mään uskottavimmiksi. 2000-luvun hallitusohjelmien perusteella voidaan päätellä, että ohjaustyön rooli yhteiskunnassa on koko ajan laajenemassa ja sen vuoksi siihen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota.
first_indexed 2020-06-22T20:05:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jakonen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kettunen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvikangas, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-22T11:43:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-22T11:43:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70119", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tuloksena oli kaksitoista nuorisoteemaa, joiden lis\u00e4ksi k\u00e4sittelin nuorten ohjauksen omana teemana omassa luvussaan. Toisaalta nuorista ja nuoruudesta muodostui hallitusohjelmien perusteella kuva tulevaisuuden toivoista, aktiivisista ja osaavista kansalaisista, jotka siivitt\u00e4v\u00e4t Suomea kansainv\u00e4liseen menestykseen. Toisen n\u00e4k\u00f6kulman perusteella nuoret kuvailtiin ryhm\u00e4n\u00e4, joka tarvitsee yhteiskunnan hallintaa ja huomiota, jotta heid\u00e4n mahdollinen potentiaalinsa voitaisiin joskus saada yhteiskunnan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. \n\nP\u00e4\u00e4dyin 2000-luvun hallitusohjelmien nuorten ohjausty\u00f6n tarkastelussa siihen, ett\u00e4 ohjaus ottaa jatkuvasti suurempaa roolia yhteiskunnallisena ratkaisukeinona nuorten ongelmiin. Ohjauksen tavoitteet suuntautuvat yhteiskunnallisen keskustelun mukaisesti yksil\u00f6llist\u00e4m\u00e4\u00e4n ja vastuuttamaan nuoria. Ohjauksen avulla yhteiskunta voi tukea nuorten omakohtaisia el\u00e4m\u00e4npolkuja. Ongelmien ratkaisukeinona ohjaus antaa yhteiskunnalle mahdollisuuden ohjata nuoria niin yksil\u00f6- kuin ryhm\u00e4tasollakin. Nuorisoteemojen lis\u00e4ksi erittelin tutkimuksessa kahdeksan retorista nuorisodiskurssia, joiden avulla hallitukset pyrkiv\u00e4t vakuuttamaan nuoriso-poliittista p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoaan. Retoriikan keinoina olivat joko tietynlaiset sanamuodot, kuten erityishuomion kiinnitt\u00e4minen ja passiiviset aikamuodot tai mielikuvien tuottaminen esimerkiksi uhkakuvien tai yhteiskunnallisten mahdollisuuksien avulla. \n\nTutkimus antaa ajankohtaista tietoa siit\u00e4, miten merkitt\u00e4v\u00e4sti hallinnon tuottamat nuorisokuvat vaikuttavat kollektiiviseen ymm\u00e4rrykseen. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 hallitusohjelmissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n runsaasti retoriikkaa, jonka avulla poliittisia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n teke-m\u00e4\u00e4n uskottavimmiksi. 2000-luvun hallitusohjelmien perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 ohjausty\u00f6n rooli yhteiskunnassa on koko ajan laajenemassa ja sen vuoksi siihen tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-22T11:43:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-22T11:43:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "151", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoruuden k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "poliittinen retoriikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kiinnitet\u00e4\u00e4n nuoriin erityist\u00e4 huomiota\" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006224311", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuorisopolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (hallinta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuorisohallinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hallitusohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuorisoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70119
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/445df813-2a28-46fd-a997-f790872d750c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006224311.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvikangas, Iida "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista nuoruuden käsitykset poliittinen retoriikka Yhteiskuntapolitiikka Social Policy Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 209 1031 nuorisopolitiikka ohjaus (hallinta) nuorisohallinto nuoret syrjäytyminen hallitusohjelmat nuoruus osallistuminen nuorisotyö osallisuus koulutuspolitiikka hyvinvointi
title "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista
title_full "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista
title_fullStr "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista
title_full_unstemmed "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista
title_short "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota"
title_sort kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000 luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista
title_sub teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista
title_txtP "Kiinnitetään nuoriin erityistä huomiota" : teemoittelu ja retorinen diskurssianalyysi 2000-luvun hallitusohjelmien nuorisoteemoista
topic nuoruuden käsitykset poliittinen retoriikka Yhteiskuntapolitiikka Social Policy Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 209 1031 nuorisopolitiikka ohjaus (hallinta) nuorisohallinto nuoret syrjäytyminen hallitusohjelmat nuoruus osallistuminen nuorisotyö osallisuus koulutuspolitiikka hyvinvointi
topic_facet 1031 209 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Social Policy Yhteiskuntapolitiikka hallitusohjelmat hyvinvointi koulutuspolitiikka nuoret nuorisohallinto nuorisopolitiikka nuorisotyö nuoruuden käsitykset nuoruus ohjaus (hallinta) osallistuminen osallisuus poliittinen retoriikka syrjäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70119 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006224311
work_keys_str_mv AT järvikangasiida kiinnitetäännuoriinerityistähuomiotateemoittelujaretorinendiskurssianalyysi2000l