Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä esimerkkinä it-ala

Suomalaisissa it-alan yrityksissä on pulaa osaavista työntekijöistä. Tämä on johtanut siihen, että yritykset pyrkivät etsimään uusia keinoja osaajien houkutteluun. Työnantajabrändäys voidaan nähdä yhtenä keinona houkuttelevuuden rakentamiseen. Tässä markkinoinnin pro gradu -tutkielmassa tutkitaan ty...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Karppinen, Elli, Niemelä, Leena
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70086
_version_ 1826225683524747264
author Karppinen, Elli Niemelä, Leena
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karppinen, Elli Niemelä, Leena Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karppinen, Elli Niemelä, Leena Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karppinen, Elli
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisissa it-alan yrityksissä on pulaa osaavista työntekijöistä. Tämä on johtanut siihen, että yritykset pyrkivät etsimään uusia keinoja osaajien houkutteluun. Työnantajabrändäys voidaan nähdä yhtenä keinona houkuttelevuuden rakentamiseen. Tässä markkinoinnin pro gradu -tutkielmassa tutkitaan työnantajan houkuttelevuutta työnantajabrändäämisen näkökulmasta it-alalla. Tutkimuksen tavoitteena on luoda ajankohtainen katsaus työnantajabrändäämiseen ja syventää ymmärrystä työnantajan houkuttelevuudesta it-alalla. Tutkimusongelmana on ymmärtää, miten työnantajan houkuttelevuutta rakennetaan työnantajabrändäämisen keinoin it-alan yrityksissä ja mitkä organisaation ominaisuudet ovat houkuttelevia työnhakijalle. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineiston keruussa käytettiin harkinnanvaraista otantaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työnantajabrändin houkuttelevuuteen vaikuttavat organisaation ominaisuudet sekä käytettävät viestintäkanavat. Työnantajabrändin houkuttelevuuteen vaikuttavat organisaation ominaisuudet voidaan jaotella symbolisiin ja funktionaalisiin ominaisuuksiin. Tutkimuksen tulosten mukaan organisaatiokulttuuri on merkittävin työnantajan houkuttelevuuteen vaikuttava ominaisuus. Houkuttelevan työnantajabrändin rakentamisessa tärkeimmät viestintäkanavat ovat sähköiset kanavat, sosiaalinen media sekä word-of-mouth. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että avoin ja kannustava organisaatiokulttuuri on tärkeä osa houkuttelevan työnantajabrändin rakentamista. Vuorovaikutus työnhakijoiden ja yrityksen välisessä viestinnässä lisää työnantajan houkuttelevuutta. Houkuttelevuuden kannalta on tärkeää, että yrityksen brändiviesti on todellisuutta vastaava.
first_indexed 2020-06-22T20:05:01Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppinen, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemel\u00e4, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-22T08:28:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-22T08:28:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70086", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisissa it-alan yrityksiss\u00e4 on pulaa osaavista ty\u00f6ntekij\u00f6ist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on johtanut siihen, ett\u00e4 yritykset pyrkiv\u00e4t etsim\u00e4\u00e4n uusia keinoja osaajien houkutteluun. Ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4ys voidaan n\u00e4hd\u00e4 yhten\u00e4 keinona houkuttelevuuden rakentamiseen. T\u00e4ss\u00e4 markkinoinnin pro gradu -tutkielmassa tutkitaan ty\u00f6nantajan houkuttelevuutta ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta it-alalla. Tutkimuksen tavoitteena on luoda ajankohtainen katsaus ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4\u00e4miseen ja syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ty\u00f6nantajan houkuttelevuudesta it-alalla. Tutkimusongelmana on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten ty\u00f6nantajan houkuttelevuutta rakennetaan ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4\u00e4misen keinoin it-alan yrityksiss\u00e4 ja mitk\u00e4 organisaation ominaisuudet ovat houkuttelevia ty\u00f6nhakijalle. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla. Aineiston keruussa k\u00e4ytettiin harkinnanvaraista otantaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin houkuttelevuuteen vaikuttavat organisaation ominaisuudet sek\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t viestint\u00e4kanavat. Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin houkuttelevuuteen vaikuttavat organisaation ominaisuudet voidaan jaotella symbolisiin ja funktionaalisiin ominaisuuksiin. Tutkimuksen tulosten mukaan organisaatiokulttuuri on merkitt\u00e4vin ty\u00f6nantajan houkuttelevuuteen vaikuttava ominaisuus. Houkuttelevan ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin rakentamisessa t\u00e4rkeimm\u00e4t viestint\u00e4kanavat ovat s\u00e4hk\u00f6iset kanavat, sosiaalinen media sek\u00e4 word-of-mouth.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 avoin ja kannustava organisaatiokulttuuri on t\u00e4rke\u00e4 osa houkuttelevan ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin rakentamista. Vuorovaikutus ty\u00f6nhakijoiden ja yrityksen v\u00e4lisess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4 lis\u00e4\u00e4 ty\u00f6nantajan houkuttelevuutta. Houkuttelevuuden kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 yrityksen br\u00e4ndiviesti on todellisuutta vastaava.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-22T08:28:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-22T08:28:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Houkuttelevuuden rakentaminen ty\u00f6nantajabr\u00e4nd\u00e4\u00e4misess\u00e4 : esimerkkin\u00e4 it-ala", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006224293", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nhakijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rekrytointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nhaku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70086
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppinen, Elli Niemelä, Leena Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala Markkinointi Marketing 20423 brändäys yritykset työnhakijat rekrytointi työnhaku brändit
title Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala
title_full Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala
title_fullStr Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala
title_full_unstemmed Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala
title_short Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä
title_sort houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä esimerkkinä it ala
title_sub esimerkkinä it-ala
title_txtP Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala
topic Markkinointi Marketing 20423 brändäys yritykset työnhakijat rekrytointi työnhaku brändit
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit brändäys rekrytointi työnhakijat työnhaku yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70086 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006224293
work_keys_str_mv AT karppinenelli houkuttelevuudenrakentaminentyönantajabrändäämisessäesimerkkinäitala