Summary: | Tutkielmassani selvitän opettajien kokemuksia B1-ruotsin päättöarvioinnista uuden opetussuunnitelman mukaan. Keskityn tutkimaan opettajien näkemyksiä päättöarviointikriteereistä, tavoista arvioida oppilaan osaamista kriteereiden osa-alueilla sekä haasteista, joita opettajat ovat kohdanneet päättöarvioinnissa.
Tutkimuksen teoriaosuus keskittyy määrittelemään arviointikäytänteitä sekä opetussuunnitelman antamia ohjeita oppilasarvioinnin toteutukseen. Lisäksi teoriaosuudessa otetaan esille erilaiset arvioinnin apuna käytettävät tehtävämuodot ja aiemmat tutkielman kannalta oleelliset tutkimukset. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa on neljän B1-ruotsin opettajan haastattelut, joista jokainen on jo suorittanut oppilaiden päättöarvioinnin uuden opetussuunnitelman mukaan tai tulee suorittamaan sen lukuvuoden 2019–2020 aikana.
Tutkimus osoittaa, että opettajat eivät miellä kaikkia arviointikriteereitä sopivaksi ajatellen B1- ruotsin arviointia peruskoulun päättövaiheessa. Opettajilla on vaihtelevia tapoja kerätä näyttöä oppilaan osaamisesta kriteereiden määrittämiltä osa-alueilta, joista merkittävimpänä esille nousee tuntityöskentely. Opettajat ovat kohdanneet haasteita päättöarvioinnin toteuttamisessa kriteerien antamien ohjeistusten vuoksi. Arvioinnin haasteena on opettajien mukaan vertailukelpoisen päättöarvosanan antaminen, johon he kaipaavat enemmän tukea.
|