Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin

Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille samaistuttavia ja kuin julkisuudenhenkilöitä, joita ihailla. Yhä nuoremmat omistavat ä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkarinen, Mira
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70068
_version_ 1826225809281515520
author Pekkarinen, Mira
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pekkarinen, Mira Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pekkarinen, Mira Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pekkarinen, Mira
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille samaistuttavia ja kuin julkisuudenhenkilöitä, joita ihailla. Yhä nuoremmat omistavat älypuhelimen ja seuraavat eri sosiaalisen median palveluja. Samalla herää kysymys siitä, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla sekä vaikuttajien jakamalla sisällöllä ja markkinoinnilla on nuoriin. Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millä tavoin nuoriin vaikutetaan, mitkä tekijät heihin vaikuttavat ja millainen vaikutus sosiaalisen median vaikuttajien julkaisemalla sisällöllä on nuorten terveyteen, hyvinvointiin, ostopäätöksiin ja asenteisiin. Tutkielmassa sivutaan hieman myös yleisesti sosiaalisen median vaikutuksia nuoriin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tämän myötä saatiin selville, että erityisesti sosiaalisella medialla ja vaikuttajalla on merkitystä nuorten ostopäätöksiin ja asenteisiin. Lisäksi vanhemmilla ja ystäväporukoilla on suuri merkitys nuoriin vaikuttaessa. Siitä, miten sosiaalinen media ja vaikuttajien tuottama sisältö vaikuttaa nuoriin, havaittiin, että nuorten keskeneräisen kehityksen ja vajaan medialukutaidon takia he ovat erityisen herkkiä markkinointitoimenpiteille, eivätkä välttämättä ymmärrä mainosten sisältöä oikealla tavalla. Lisäksi huomattiin, että nuorten kyky hahmottaa, onko jokin asia sosiaalisessa mediassa välttämättä totta vai ei, ei ole samalla tasolla aikuisten kanssa. Toisaalta vaikuttajilla on potentiaalia vaikuttaa myös positiivisesti nuorten asenteisiin ja ostopäätöksiin, sillä nuoret kokevat vaikuttajat luotettavana tahona ja saattavat ottaa heiltä myös hyviä vaikutteita. Social media and social media influencers play an important role in the lives of young people nowadays. By using social media people can get entertainment and stay connected with each other. Young people relate to influencers and treat them like celebrities. More and more young people own a smartphone and use different kinds of social media services. That raises a question about what kind of effects social media, and content and marketing published by influencers have on young people. This thesis examines how young people are affected, kind of things affecting them, and how influencers content and marketing affect young people’s health, well-being, purchasing decisions and attitudes. In addition, the thesis examines a bit of how social media affects young people. The form of this thesis is a literature review and it was found that especially social media and influencers influences on young people’s purchasing decisions and attitudes. Also, parents and friends play an important role when talking about how to influence young people. The study also found that because young people are not so developed than adults, and they lack media literacy they are very vulnerable for marketing actions. It can be that they do not understand the advertisement the right way and understand what is real and what is staged on social media. On the other hand, since young people view social media influencers as reliable and trustworthy, there is potential for influencers to affect young people’s attitudes and purchasing decisions positively.
first_indexed 2020-06-18T20:00:37Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riekkinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkarinen, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-18T08:33:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-18T08:33:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70068", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 t\u00e4rke\u00e4 merkitys nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Sosiaalinen media viihdytt\u00e4\u00e4 ja sen avulla voi olla yhteydess\u00e4 muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille samaistuttavia ja kuin julkisuudenhenkil\u00f6it\u00e4, joita ihailla. Yh\u00e4 nuoremmat omistavat \u00e4lypuhelimen ja seuraavat eri sosiaalisen median palveluja. Samalla her\u00e4\u00e4 kysymys siit\u00e4, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla sek\u00e4 vaikuttajien jakamalla sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 ja markkinoinnilla on nuoriin. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkitaan sit\u00e4, mill\u00e4 tavoin nuoriin vaikutetaan, mitk\u00e4 tekij\u00e4t heihin vaikuttavat ja millainen vaikutus sosiaalisen median vaikuttajien julkaisemalla sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 on nuorten terveyteen, hyvinvointiin, ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin ja asenteisiin. Tutkielmassa sivutaan hieman my\u00f6s yleisesti sosiaalisen median vaikutuksia nuoriin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja t\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 saatiin selville, ett\u00e4 erityisesti sosiaalisella medialla ja vaikuttajalla on merkityst\u00e4 nuorten ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin ja asenteisiin. Lis\u00e4ksi vanhemmilla ja yst\u00e4v\u00e4porukoilla on suuri merkitys nuoriin vaikuttaessa. Siit\u00e4, miten sosiaalinen media ja vaikuttajien tuottama sis\u00e4lt\u00f6 vaikuttaa nuoriin, havaittiin, ett\u00e4 nuorten keskener\u00e4isen kehityksen ja vajaan medialukutaidon takia he ovat erityisen herkki\u00e4 markkinointitoimenpiteille, eiv\u00e4tk\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ymm\u00e4rr\u00e4 mainosten sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 oikealla tavalla. Lis\u00e4ksi huomattiin, ett\u00e4 nuorten kyky hahmottaa, onko jokin asia sosiaalisessa mediassa v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 totta vai ei, ei ole samalla tasolla aikuisten kanssa. Toisaalta vaikuttajilla on potentiaalia vaikuttaa my\u00f6s positiivisesti nuorten asenteisiin ja ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin, sill\u00e4 nuoret kokevat vaikuttajat luotettavana tahona ja saattavat ottaa heilt\u00e4 my\u00f6s hyvi\u00e4 vaikutteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Social media and social media influencers play an important role in the lives of young people nowadays. By using social media people can get entertainment and stay connected with each other. Young people relate to influencers and treat them like celebrities. More and more young people own a smartphone and use different kinds of social media services. That raises a question about what kind of effects social media, and content and marketing published by influencers have on young people. This thesis examines how young people are affected, kind of things affecting them, and how influencers content and marketing affect young people\u2019s health, well-being, purchasing decisions and attitudes. In addition, the thesis examines a bit of how social media affects young people. The form of this thesis is a literature review and it was found that especially social media and influencers influences on young people\u2019s purchasing decisions and attitudes. Also, parents and friends play an important role when talking about how to influence young people. The study also found that because young people are not so developed than adults, and they lack media literacy they are very vulnerable for marketing actions. It can be that they do not understand the advertisement the right way and understand what is real and what is staged on social media. On the other hand, since young people view social media influencers as reliable and trustworthy, there is potential for influencers to affect young people\u2019s attitudes and purchasing decisions positively.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-18T08:33:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-18T08:33:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median vaikuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "somevaikuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaikuttajamarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sis\u00e4ll\u00f6n ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006184279", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70068
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pekkarinen, Mira Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin sosiaalisen median vaikuttaja somevaikuttaja vaikuttajamarkkinointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sosiaalinen media nuoret markkinointi vaikuttaminen
title Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
title_full Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
title_fullStr Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
title_full_unstemmed Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
title_short Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
title_sort sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
title_txtP Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
topic sosiaalisen median vaikuttaja somevaikuttaja vaikuttajamarkkinointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sosiaalinen media nuoret markkinointi vaikuttaminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede markkinointi nuoret somevaikuttaja sosiaalinen media sosiaalisen median vaikuttaja vaikuttajamarkkinointi vaikuttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70068 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006184279
work_keys_str_mv AT pekkarinenmira sosiaalisenmedianvaikuttajientuottamansisällönjamarkkinoinninvaikutuksetnuoriin