Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin

Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille samaistuttavia ja kuin julkisuudenhenkilöitä, joita ihailla. Yhä nuoremmat omistavat ä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkarinen, Mira
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70068
Description
Summary:Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille samaistuttavia ja kuin julkisuudenhenkilöitä, joita ihailla. Yhä nuoremmat omistavat älypuhelimen ja seuraavat eri sosiaalisen median palveluja. Samalla herää kysymys siitä, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla sekä vaikuttajien jakamalla sisällöllä ja markkinoinnilla on nuoriin. Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millä tavoin nuoriin vaikutetaan, mitkä tekijät heihin vaikuttavat ja millainen vaikutus sosiaalisen median vaikuttajien julkaisemalla sisällöllä on nuorten terveyteen, hyvinvointiin, ostopäätöksiin ja asenteisiin. Tutkielmassa sivutaan hieman myös yleisesti sosiaalisen median vaikutuksia nuoriin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tämän myötä saatiin selville, että erityisesti sosiaalisella medialla ja vaikuttajalla on merkitystä nuorten ostopäätöksiin ja asenteisiin. Lisäksi vanhemmilla ja ystäväporukoilla on suuri merkitys nuoriin vaikuttaessa. Siitä, miten sosiaalinen media ja vaikuttajien tuottama sisältö vaikuttaa nuoriin, havaittiin, että nuorten keskeneräisen kehityksen ja vajaan medialukutaidon takia he ovat erityisen herkkiä markkinointitoimenpiteille, eivätkä välttämättä ymmärrä mainosten sisältöä oikealla tavalla. Lisäksi huomattiin, että nuorten kyky hahmottaa, onko jokin asia sosiaalisessa mediassa välttämättä totta vai ei, ei ole samalla tasolla aikuisten kanssa. Toisaalta vaikuttajilla on potentiaalia vaikuttaa myös positiivisesti nuorten asenteisiin ja ostopäätöksiin, sillä nuoret kokevat vaikuttajat luotettavana tahona ja saattavat ottaa heiltä myös hyviä vaikutteita. Social media and social media influencers play an important role in the lives of young people nowadays. By using social media people can get entertainment and stay connected with each other. Young people relate to influencers and treat them like celebrities. More and more young people own a smartphone and use different kinds of social media services. That raises a question about what kind of effects social media, and content and marketing published by influencers have on young people. This thesis examines how young people are affected, kind of things affecting them, and how influencers content and marketing affect young people’s health, well-being, purchasing decisions and attitudes. In addition, the thesis examines a bit of how social media affects young people. The form of this thesis is a literature review and it was found that especially social media and influencers influences on young people’s purchasing decisions and attitudes. Also, parents and friends play an important role when talking about how to influence young people. The study also found that because young people are not so developed than adults, and they lack media literacy they are very vulnerable for marketing actions. It can be that they do not understand the advertisement the right way and understand what is real and what is staged on social media. On the other hand, since young people view social media influencers as reliable and trustworthy, there is potential for influencers to affect young people’s attitudes and purchasing decisions positively.