fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4pp\u00e4ri, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-18T06:36:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-18T06:36:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70057", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa siirtym\u00e4 peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lis\u00e4\u00e4 vastuuta ja mahdollisuuden tehd\u00e4 omia opintojaan koskevia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi noin kuusi prosenttia opiskelijoista p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 keskeytt\u00e4\u00e4 koulutuksensa. Samalla yleinen keskustelu nuorten yksin\u00e4isyydest\u00e4 on yh\u00e4 vilkkaampaa. T\u00e4m\u00e4 Pro gradu -tutkielma on osa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimushanketta, ja sen tarkoituksena on tuoda lis\u00e4\u00e4 tietoa toisella asteella opiskelevien nuorten keskeytt\u00e4misriskin, yksin\u00e4isyyden ja emotionaalisen kouluun kiinnittymisen v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4. Aineisto (N = 1721) on ker\u00e4tty nelj\u00e4lt\u00e4 eri paikkakunnalta kyselylomakkeilla vuosina 2017-2019 tutkittavien opiskellessa toisella asteella.\nPitkitt\u00e4istutkimuksena toteutetun tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten yksin\u00e4isyys on yhteydess\u00e4 koulun keskeytt\u00e4misriskiin ja toimiiko emotionaalinen kouluun kiinnittyminen v\u00e4litt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 yksin\u00e4isyyden sek\u00e4 koulun keskeytt\u00e4misriskin v\u00e4lill\u00e4. Yksin\u00e4isyyden kokemusta ja emotionaalinen kouluun kiinnittymist\u00e4 mittaava kysely tehtiin tutkittavien opiskellessa ensimm\u00e4ist\u00e4 vuottaan toisella asteella. Koulun keskeytt\u00e4misriski arvioitiin kaksi vuotta my\u00f6hemmin, jolloin tavoiteajassa valmistuvien olisi pit\u00e4nyt valmistua. Tutkimuksessa vertailimme riippumattomien otosten t-testill\u00e4 keskeytt\u00e4misriskiss\u00e4 olevien ja tyypillisten opiskelijoiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja yksin\u00e4isyyden kokemuksessa. Lis\u00e4ksi tarkastelimme sukupuolen, yksin\u00e4isyyden sek\u00e4 niist\u00e4 muodostetun yhdysvaikutustermin yhteytt\u00e4 koulun keskeytt\u00e4misriskiin logistisella regressiolla. Mediaattorimallilla tutkimme emotionaalisen kouluun kiinnittymisen vaikutusta yksin\u00e4isyyden ja koulun keskeytt\u00e4misriskin v\u00e4liseen yhteyteen.\nTutkimustulosten mukaan kolmantena vuotena keskeytt\u00e4misriskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvat opiskelijat olivat kokeneet tyypillisi\u00e4 opiskelijoita merkitsev\u00e4sti enemm\u00e4n yksin\u00e4isyytt\u00e4 toisen asteen opintojen ensimm\u00e4isen\u00e4 vuonna. Lis\u00e4ksi mediaattorimalli osoitti, ett\u00e4 yksin\u00e4isyys ensimm\u00e4isen opintovuoden aikana oli yhteydess\u00e4 heikompaan emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen, mik\u00e4 ennakoi korkeampaa koulun keskeytt\u00e4misriski\u00e4. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 nuorten kokema yksin\u00e4isyys on yksi keskeinen koulun keskeytt\u00e4misriski\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4, ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen v\u00e4litt\u00e4\u00e4 osin t\u00e4t\u00e4 yhteytt\u00e4. Sukupuolten v\u00e4lilt\u00e4 emme l\u00f6yt\u00e4neet eroja yksin\u00e4isyyden kokemuksessa tai koulun keskeytt\u00e4misriskiss\u00e4. Saadut tulokset korostavat nuorten sosiaalisten suhteiden sek\u00e4 koulussa koetun yhteenkuuluvuuden tunteen t\u00e4rkeytt\u00e4 koulutuksen loppuun saattamisen kannalta. T\u00e4m\u00e4n ja aiempien tutkimustulosten valossa nuorten ryhm\u00e4ytymiseen kouluissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-18T06:36:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-18T06:36:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun keskeytt\u00e4misriski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediaattorimalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksin\u00e4isyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeytt\u00e4misriski\u00e4 ennakoivina tekij\u00f6in\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006184268", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkayhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|