Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä

Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi noin kuusi prosenttia opiskelijoista päättää keskeyttää koulutuksensa. Samalla yl...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Häppäri, Salla, Pulkkinen, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70057
_version_ 1826225754321453056
author Häppäri, Salla Pulkkinen, Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Häppäri, Salla Pulkkinen, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Häppäri, Salla Pulkkinen, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Häppäri, Salla
datasource_str_mv jyx
description Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi noin kuusi prosenttia opiskelijoista päättää keskeyttää koulutuksensa. Samalla yleinen keskustelu nuorten yksinäisyydestä on yhä vilkkaampaa. Tämä Pro gradu -tutkielma on osa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimushanketta, ja sen tarkoituksena on tuoda lisää tietoa toisella asteella opiskelevien nuorten keskeyttämisriskin, yksinäisyyden ja emotionaalisen kouluun kiinnittymisen välisistä yhteyksistä. Aineisto (N = 1721) on kerätty neljältä eri paikkakunnalta kyselylomakkeilla vuosina 2017-2019 tutkittavien opiskellessa toisella asteella. Pitkittäistutkimuksena toteutetun tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yksinäisyys on yhteydessä koulun keskeyttämisriskiin ja toimiiko emotionaalinen kouluun kiinnittyminen välittävänä tekijänä yksinäisyyden sekä koulun keskeyttämisriskin välillä. Yksinäisyyden kokemusta ja emotionaalinen kouluun kiinnittymistä mittaava kysely tehtiin tutkittavien opiskellessa ensimmäistä vuottaan toisella asteella. Koulun keskeyttämisriski arvioitiin kaksi vuotta myöhemmin, jolloin tavoiteajassa valmistuvien olisi pitänyt valmistua. Tutkimuksessa vertailimme riippumattomien otosten t-testillä keskeyttämisriskissä olevien ja tyypillisten opiskelijoiden välisiä eroja yksinäisyyden kokemuksessa. Lisäksi tarkastelimme sukupuolen, yksinäisyyden sekä niistä muodostetun yhdysvaikutustermin yhteyttä koulun keskeyttämisriskiin logistisella regressiolla. Mediaattorimallilla tutkimme emotionaalisen kouluun kiinnittymisen vaikutusta yksinäisyyden ja koulun keskeyttämisriskin väliseen yhteyteen. Tutkimustulosten mukaan kolmantena vuotena keskeyttämisriskiryhmään kuuluvat opiskelijat olivat kokeneet tyypillisiä opiskelijoita merkitsevästi enemmän yksinäisyyttä toisen asteen opintojen ensimmäisenä vuonna. Lisäksi mediaattorimalli osoitti, että yksinäisyys ensimmäisen opintovuoden aikana oli yhteydessä heikompaan emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen, mikä ennakoi korkeampaa koulun keskeyttämisriskiä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että nuorten kokema yksinäisyys on yksi keskeinen koulun keskeyttämisriskiä lisäävä tekijä, ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen välittää osin tätä yhteyttä. Sukupuolten väliltä emme löytäneet eroja yksinäisyyden kokemuksessa tai koulun keskeyttämisriskissä. Saadut tulokset korostavat nuorten sosiaalisten suhteiden sekä koulussa koetun yhteenkuuluvuuden tunteen tärkeyttä koulutuksen loppuun saattamisen kannalta. Tämän ja aiempien tutkimustulosten valossa nuorten ryhmäytymiseen kouluissa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota.
first_indexed 2020-06-18T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4\u00e4tt\u00e4, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4pp\u00e4ri, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-18T06:36:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-18T06:36:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70057", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa siirtym\u00e4 peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lis\u00e4\u00e4 vastuuta ja mahdollisuuden tehd\u00e4 omia opintojaan koskevia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi noin kuusi prosenttia opiskelijoista p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 keskeytt\u00e4\u00e4 koulutuksensa. Samalla yleinen keskustelu nuorten yksin\u00e4isyydest\u00e4 on yh\u00e4 vilkkaampaa. T\u00e4m\u00e4 Pro gradu -tutkielma on osa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimushanketta, ja sen tarkoituksena on tuoda lis\u00e4\u00e4 tietoa toisella asteella opiskelevien nuorten keskeytt\u00e4misriskin, yksin\u00e4isyyden ja emotionaalisen kouluun kiinnittymisen v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4. Aineisto (N = 1721) on ker\u00e4tty nelj\u00e4lt\u00e4 eri paikkakunnalta kyselylomakkeilla vuosina 2017-2019 tutkittavien opiskellessa toisella asteella.\nPitkitt\u00e4istutkimuksena toteutetun tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten yksin\u00e4isyys on yhteydess\u00e4 koulun keskeytt\u00e4misriskiin ja toimiiko emotionaalinen kouluun kiinnittyminen v\u00e4litt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 yksin\u00e4isyyden sek\u00e4 koulun keskeytt\u00e4misriskin v\u00e4lill\u00e4. Yksin\u00e4isyyden kokemusta ja emotionaalinen kouluun kiinnittymist\u00e4 mittaava kysely tehtiin tutkittavien opiskellessa ensimm\u00e4ist\u00e4 vuottaan toisella asteella. Koulun keskeytt\u00e4misriski arvioitiin kaksi vuotta my\u00f6hemmin, jolloin tavoiteajassa valmistuvien olisi pit\u00e4nyt valmistua. Tutkimuksessa vertailimme riippumattomien otosten t-testill\u00e4 keskeytt\u00e4misriskiss\u00e4 olevien ja tyypillisten opiskelijoiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja yksin\u00e4isyyden kokemuksessa. Lis\u00e4ksi tarkastelimme sukupuolen, yksin\u00e4isyyden sek\u00e4 niist\u00e4 muodostetun yhdysvaikutustermin yhteytt\u00e4 koulun keskeytt\u00e4misriskiin logistisella regressiolla. Mediaattorimallilla tutkimme emotionaalisen kouluun kiinnittymisen vaikutusta yksin\u00e4isyyden ja koulun keskeytt\u00e4misriskin v\u00e4liseen yhteyteen.\nTutkimustulosten mukaan kolmantena vuotena keskeytt\u00e4misriskiryhm\u00e4\u00e4n kuuluvat opiskelijat olivat kokeneet tyypillisi\u00e4 opiskelijoita merkitsev\u00e4sti enemm\u00e4n yksin\u00e4isyytt\u00e4 toisen asteen opintojen ensimm\u00e4isen\u00e4 vuonna. Lis\u00e4ksi mediaattorimalli osoitti, ett\u00e4 yksin\u00e4isyys ensimm\u00e4isen opintovuoden aikana oli yhteydess\u00e4 heikompaan emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen, mik\u00e4 ennakoi korkeampaa koulun keskeytt\u00e4misriski\u00e4. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 nuorten kokema yksin\u00e4isyys on yksi keskeinen koulun keskeytt\u00e4misriski\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4, ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen v\u00e4litt\u00e4\u00e4 osin t\u00e4t\u00e4 yhteytt\u00e4. Sukupuolten v\u00e4lilt\u00e4 emme l\u00f6yt\u00e4neet eroja yksin\u00e4isyyden kokemuksessa tai koulun keskeytt\u00e4misriskiss\u00e4. Saadut tulokset korostavat nuorten sosiaalisten suhteiden sek\u00e4 koulussa koetun yhteenkuuluvuuden tunteen t\u00e4rkeytt\u00e4 koulutuksen loppuun saattamisen kannalta. T\u00e4m\u00e4n ja aiempien tutkimustulosten valossa nuorten ryhm\u00e4ytymiseen kouluissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-18T06:36:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-18T06:36:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun keskeytt\u00e4misriski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediaattorimalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksin\u00e4isyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeytt\u00e4misriski\u00e4 ennakoivina tekij\u00f6in\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006184268", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkayhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70057
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d005901-fa09-4680-b3dc-c99b3fa223ef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006184268.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häppäri, Salla Pulkkinen, Sofia Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä koulun keskeyttämisriski emotionaalinen kouluun kiinnittyminen mediaattorimalli Psykologia Psychology 202 toisen asteen koulutus yksinäisyys nuoret keskeyttäminen opiskelijat syrjäytyminen sosiaaliset suhteet luokkayhteisö
title Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
title_full Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
title_fullStr Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
title_full_unstemmed Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
title_short Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
title_sort yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
title_txtP Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
topic koulun keskeyttämisriski emotionaalinen kouluun kiinnittyminen mediaattorimalli Psykologia Psychology 202 toisen asteen koulutus yksinäisyys nuoret keskeyttäminen opiskelijat syrjäytyminen sosiaaliset suhteet luokkayhteisö
topic_facet 202 Psychology Psykologia emotionaalinen kouluun kiinnittyminen keskeyttäminen koulun keskeyttämisriski luokkayhteisö mediaattorimalli nuoret opiskelijat sosiaaliset suhteet syrjäytyminen toisen asteen koulutus yksinäisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70057 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006184268
work_keys_str_mv AT häppärisalla yksinäisyysjaheikkoemotionaalinenkiinnittyminentoisenasteenkoulutuksenkeskeyttämisr