Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kestävän kehityksen ja ekokriisin kontekstista, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy. Aiheen tarkastelua halusin tehdä henkilökohtaisesta motiivistani ympäristöasioihin ja huomioista siitä, että ympäristön tila heikkene...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkala, Johannes
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70050
_version_ 1828193072994844672
author Honkala, Johannes
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Honkala, Johannes Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Honkala, Johannes Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Honkala, Johannes
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kestävän kehityksen ja ekokriisin kontekstista, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy. Aiheen tarkastelua halusin tehdä henkilökohtaisesta motiivistani ympäristöasioihin ja huomioista siitä, että ympäristön tila heikkenee hälyttävästi. Huomio siitä, että seuraavat sukupolvet, joiden symboliseksi edustajaksi olen ottanut myös ympäristöaktivisti Greta Thunbergin, tulevat nykytiedon valossa kärsimään ympäristöongelmista ja niiden aiheuttamasta ekokriisistä, huomattavasti meitä edellisiä polvia enemmän. Tästä lähtökohdasta halusin selvittää, miten opetussuunnitelma (2014), joka on opetusta ohjaava ylin asiakirja, tunnistaa ekokriisin ja ohjaa kestävään kehitykseen. Tutkimuksen teoria ammentaa luonnontieteellisestä paradigmasta ja havainnoi ihmisen toiminnan monitahoisuutta sekä peilaa sitä klassisiin inhimillisiin vietteihin. Nämä aiheuttavat epäsymmetrisiä ja vaikeasti käsiteltäviä viheliäisiä ongelmia, joita myös hyperobjekteiksi kutsutaan. Ne kuvaavat maailmaa, johon koululaitoksen perusopetus kasvavaa lasta opetussuunnitelman avulla valmistaa. Opetussuunnitelman (2014) filosofinen ja teoreettinen tarkastelu oli metodina luontevin, koska se sallii pohdinnalle laajaa roolia vaikeaan ja monisyiseen aiheeseen. Opetussuunnitelmasta välittyy monien tahojen motiiveja, jotka ovat ristiriidassa keskenään, kuten kestävän elämäntavan välttämättömyys ja talouskasvuun tähtäävä elinikäinen oppiminen. Ekokriisi tunnistetaan opetussuunnitelmassa, mutta maininnat asian vaatimalla vakavuudella jäävät enemmän lukijan tulkittaviksi kuin selväksi puheeksi. Ne ikään kuin istuvat rivien välissä, mutta eivät tarjoa juuri konkreettisia keinoja niiden toteuttamiseen. Opetussuunnitelma (2014) myös lanseeraa uuden käsitteen: ekososiaalinen sivistys, joka on raskassisältöinen, mutta jonka tarpeellisuus jää hieman epäselväksi. Opetussuunnitelman (2014) runsaat ympäristö-, luonto-, ja kestävä kehitysteemat uhkaavat jäädä puheiksi käsitetasolla, mutta viesti siitä, että jotakin pitäisi tehdä tulee kuitenkin ilmi selvästi. Tutkimuksessa pohdin myös kasvavaa jännitettä sukupolvien välillä, joka on opetusnäkökulmasta hyvin huomionarvoinen asia.
first_indexed 2020-06-18T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkala, Johannes", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-18T06:04:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-18T06:04:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70050", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ja ekokriisin kontekstista, millaisia tekij\u00f6it\u00e4 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 l\u00f6ytyy. Aiheen tarkastelua halusin tehd\u00e4 henkil\u00f6kohtaisesta motiivistani ymp\u00e4rist\u00f6asioihin ja huomioista siit\u00e4, ett\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6n tila heikkenee h\u00e4lytt\u00e4v\u00e4sti. Huomio siit\u00e4, ett\u00e4 seuraavat sukupolvet, joiden symboliseksi edustajaksi olen ottanut my\u00f6s ymp\u00e4rist\u00f6aktivisti Greta Thunbergin, tulevat nykytiedon valossa k\u00e4rsim\u00e4\u00e4n ymp\u00e4rist\u00f6ongelmista ja niiden aiheuttamasta ekokriisist\u00e4, huomattavasti meit\u00e4 edellisi\u00e4 polvia enemm\u00e4n. T\u00e4st\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdasta halusin selvitt\u00e4\u00e4, miten opetussuunnitelma (2014), joka on opetusta ohjaava ylin asiakirja, tunnistaa ekokriisin ja ohjaa kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kehitykseen.\nTutkimuksen teoria ammentaa luonnontieteellisest\u00e4 paradigmasta ja havainnoi ihmisen toiminnan monitahoisuutta sek\u00e4 peilaa sit\u00e4 klassisiin inhimillisiin vietteihin. N\u00e4m\u00e4 aiheuttavat ep\u00e4symmetrisi\u00e4 ja vaikeasti k\u00e4sitelt\u00e4vi\u00e4 viheli\u00e4isi\u00e4 ongelmia, joita my\u00f6s hyperobjekteiksi kutsutaan. Ne kuvaavat maailmaa, johon koululaitoksen perusopetus kasvavaa lasta opetussuunnitelman avulla valmistaa.\nOpetussuunnitelman (2014) filosofinen ja teoreettinen tarkastelu oli metodina luontevin, koska se sallii pohdinnalle laajaa roolia vaikeaan ja monisyiseen aiheeseen.\nOpetussuunnitelmasta v\u00e4littyy monien tahojen motiiveja, jotka ovat ristiriidassa kesken\u00e4\u00e4n, kuten kest\u00e4v\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntavan v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys ja talouskasvuun t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4 elinik\u00e4inen oppiminen.\nEkokriisi tunnistetaan opetussuunnitelmassa, mutta maininnat asian vaatimalla vakavuudella j\u00e4\u00e4v\u00e4t enemm\u00e4n lukijan tulkittaviksi kuin selv\u00e4ksi puheeksi. Ne ik\u00e4\u00e4n kuin istuvat rivien v\u00e4liss\u00e4, mutta eiv\u00e4t tarjoa juuri konkreettisia keinoja niiden toteuttamiseen. Opetussuunnitelma (2014) my\u00f6s lanseeraa uuden k\u00e4sitteen: ekososiaalinen sivistys, joka on raskassis\u00e4lt\u00f6inen, mutta jonka tarpeellisuus j\u00e4\u00e4 hieman ep\u00e4selv\u00e4ksi. Opetussuunnitelman (2014) runsaat ymp\u00e4rist\u00f6-, luonto-, ja kest\u00e4v\u00e4 kehitysteemat uhkaavat j\u00e4\u00e4d\u00e4 puheiksi k\u00e4sitetasolla, mutta viesti siit\u00e4, ett\u00e4 jotakin pit\u00e4isi tehd\u00e4 tulee kuitenkin ilmi selv\u00e4sti. Tutkimuksessa pohdin my\u00f6s kasvavaa j\u00e4nnitett\u00e4 sukupolvien v\u00e4lill\u00e4, joka on opetusn\u00e4k\u00f6kulmasta hyvin huomionarvoinen asia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-18T06:04:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-18T06:04:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekokriisi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekososiaalinen sivistys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006184261", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmastokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70050
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6acb6d8b-97f4-41a0-a8d9-618a41489cb9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006184261.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkala, Johannes Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014 ekokriisi ekososiaalinen sivistys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat kestävä kehitys ympäristökasvatus ilmastokasvatus
title Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
title_full Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
title_fullStr Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014 Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
title_full_unstemmed Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014 Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
title_short Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
title_sort ekokriisi perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
title_txtP Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
topic ekokriisi ekososiaalinen sivistys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat kestävä kehitys ympäristökasvatus ilmastokasvatus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ekokriisi ekososiaalinen sivistys ilmastokasvatus kestävä kehitys opetussuunnitelmat ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70050 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006184261
work_keys_str_mv AT honkalajohannes ekokriisiperusopetuksensuunnitelmanperusteissa2014