Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat merkittävimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen ja kuinka asiakaskokemusta voidaan parantaa ympäristöhuoltoalan yrityksessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin teoreettisena viitekehyksenä usean eri tutkijan näkökulmia. Tutkimuksen kan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vähäkangas, Iida
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70048
_version_ 1826225713422794752
author Vähäkangas, Iida
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vähäkangas, Iida Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vähäkangas, Iida Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vähäkangas, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat merkittävimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen ja kuinka asiakaskokemusta voidaan parantaa ympäristöhuoltoalan yrityksessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin teoreettisena viitekehyksenä usean eri tutkijan näkökulmia. Tutkimuksen kannalta merkittävimpiä näkökulmia teoriasta löytyi yhteensä 16, joista tiivistettiin esille kolme tärkeintä pääkategoriaa. Nämä pääkategoriat ovat hyvä asiakaskokemus, yhteistyö ja vuorovaikutus sekä haasteet ja ongelmat. Näistä pääkategorioista muodostettiin tutkimuksen toteutukseen tarvittavat kysymykset, jotka esitettiin case-yrityksen asiakkaille teemahaastatteluilla. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 22 kappaletta. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jotta haastateltavista saadaan ihmisten todelliset tunteet ja kokemukset esille. Laadullisella tutkimusmenetelmällä voidaan myös varmistaa se, että haastateltavilta saadaan mahdollisimman oikeanlaista tietoa sekä kuullaan asiakkaiden omia kokemuksia asiakaskokemuksesta. Case-yrityksen asiakkaat löysivät yrityksen toiminnasta paljon hyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen. Keskeisimmät tekijät, jotka vaikuttavat hyvään asiakaskokemukseen ovat asiakkaan kuunteleminen ja huomioon ottaminen, sekä asiakkaan ongelmien ratkaisu. Asiakkaat myös arvostavat, jos asiakaskokemus on joustavaa, henkilökohtaista, luotettavaa sekä asiantuntevaa. Ongelmakohdat, jotka ilmenivät haastatteluissa ovat vähäinen vuorovaikutus, kommunikoinnin puute sekä sähköpostiviestien kuittauksien puute. Nämä ongelmakohdat ovat kuitenkin sellaisia, mitkä ovat korjattavissa. Asiakaskokemusta voidaan yrityksessä parantaa keskittymällä juuri näihin yrityksen ongelmakohtiin. Jatkotutkimusehdotuksena case-yritykselle on, että samankaltaista tutkimusta voisi toteuttaa yrityksessä säännöllisesti tai syventymällä kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen sijaan rajatumpaan tutkimukseen, esimerkiksi asiakaspalveluun.
first_indexed 2020-06-18T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4h\u00e4kangas, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-18T05:42:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-18T05:42:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70048", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat merkitt\u00e4vimpi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat hyv\u00e4\u00e4n asiakaskokemukseen ja kuinka asiakaskokemusta voidaan parantaa ymp\u00e4rist\u00f6huoltoalan yrityksess\u00e4.\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin teoreettisena viitekehyksen\u00e4 usean eri tutkijan n\u00e4k\u00f6kulmia. Tutkimuksen kannalta merkitt\u00e4vimpi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia teoriasta l\u00f6ytyi yhteens\u00e4 16, joista tiivistettiin esille kolme t\u00e4rkeint\u00e4 p\u00e4\u00e4kategoriaa. N\u00e4m\u00e4 p\u00e4\u00e4kategoriat ovat hyv\u00e4 asiakaskokemus, yhteisty\u00f6 ja vuorovaikutus sek\u00e4 haasteet ja ongelmat. N\u00e4ist\u00e4 p\u00e4\u00e4kategorioista muodostettiin tutkimuksen toteutukseen tarvittavat kysymykset, jotka esitettiin case-yrityksen asiakkaille teemahaastatteluilla. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteens\u00e4 22 kappaletta.\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4, jotta haastateltavista saadaan ihmisten todelliset tunteet ja kokemukset esille. Laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4 voidaan my\u00f6s varmistaa se, ett\u00e4 haastateltavilta saadaan mahdollisimman oikeanlaista tietoa sek\u00e4 kuullaan asiakkaiden omia kokemuksia asiakaskokemuksesta.\nCase-yrityksen asiakkaat l\u00f6ysiv\u00e4t yrityksen toiminnasta paljon hyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat hyv\u00e4\u00e4n asiakaskokemukseen. Keskeisimm\u00e4t tekij\u00e4t, jotka vaikuttavat hyv\u00e4\u00e4n asiakaskokemukseen ovat asiakkaan kuunteleminen ja huomioon ottaminen, sek\u00e4 asiakkaan ongelmien ratkaisu. Asiakkaat my\u00f6s arvostavat, jos asiakaskokemus on joustavaa, henkil\u00f6kohtaista, luotettavaa sek\u00e4 asiantuntevaa. Ongelmakohdat, jotka ilmeniv\u00e4t haastatteluissa ovat v\u00e4h\u00e4inen vuorovaikutus, kommunikoinnin puute sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6postiviestien kuittauksien puute. N\u00e4m\u00e4 ongelmakohdat ovat kuitenkin sellaisia, mitk\u00e4 ovat korjattavissa. Asiakaskokemusta voidaan yrityksess\u00e4 parantaa keskittym\u00e4ll\u00e4 juuri n\u00e4ihin yrityksen ongelmakohtiin. Jatkotutkimusehdotuksena case-yritykselle on, ett\u00e4 samankaltaista tutkimusta voisi toteuttaa yrityksess\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti tai syventym\u00e4ll\u00e4 kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen sijaan rajatumpaan tutkimukseen, esimerkiksi asiakaspalveluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-18T05:42:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-18T05:42:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelukokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakaskokemuksen muodostuminen ymp\u00e4rist\u00f6huoltoalan yrityksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006184259", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70048
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/170720a6-9dff-4f47-9cca-418189c996cb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006184259.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vähäkangas, Iida Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä palvelukokemus Markkinointi Marketing 20423 asiakaskokemus asiakkaat asiakaspalvelu yritykset
title Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä
title_full Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä
title_fullStr Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä
title_full_unstemmed Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä
title_short Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä
title_sort asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä
title_txtP Asiakaskokemuksen muodostuminen ympäristöhuoltoalan yrityksessä
topic palvelukokemus Markkinointi Marketing 20423 asiakaskokemus asiakkaat asiakaspalvelu yritykset
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakaskokemus asiakaspalvelu asiakkaat palvelukokemus yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70048 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006184259
work_keys_str_mv AT vähäkangasiida asiakaskokemuksenmuodostuminenympäristöhuoltoalanyrityksessä