Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sitä, miten kamppailulajit soveltuvat lukion liikuntatuntien sisällöksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää voidaanko lukiossa toteutettujen kamppailutuntien avulla edistää opiskelijoiden sosiaalista, fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä. Tutkimuskysymysten avu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vauhkonen, Miika
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70046
_version_ 1826225720369610752
author Vauhkonen, Miika
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vauhkonen, Miika Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vauhkonen, Miika Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vauhkonen, Miika
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sitä, miten kamppailulajit soveltuvat lukion liikuntatuntien sisällöksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää voidaanko lukiossa toteutettujen kamppailutuntien avulla edistää opiskelijoiden sosiaalista, fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä. Tutkimuskysymysten avulla tarkasteltiin opiskelijoiden merkityksellisimpiä kokemuksia ja mielipiteitä tuntien sisällöistä, ryhmän sosiaalisista suhteista ja kamppailulajien soveltuvuudesta koululiikuntaan. Lisäksi tutkimuksessa arvioitiin, miten tutkija-opettaja koki kamppailulajikurssin tavoitteiden toteutuneen sosiaalisen, fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn näkökulmasta. Tutkimus oli laadullinen ja määrällinen tapaustutkimus, joka toteutettiin Jyväskylän lyseon lukiossa. Kamppailulajitunnit pidettiin Jyväskylän monitoimitalon budosaleissa 13.3 – 23.3.2017 välisenä aikana. Tutkimusjoukko koostui neljästä ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoista koostuvasta ryhmästä, joista kaksi oli tyttöjen ryhmiä ja kaksi poikaryhmiä. Jokaiselle ryhmälle opetettiin kaksi kaksoistuntia kamppailua, joista ensimmäisellä tunnilla oli teemana judo ja paini, ja viimeisellä tunnilla potkunyrkkeily. Tutkimukseen osallistui yhteensä 54 opiskelijaa, joista 28 oli tyttöjä ja 26 poikia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja osallistuvalla havainnoinnilla ja tukiaineistona toimi tutkijaopettajan tutkimuspäiväkirja. Videotallenteita sekä opettajien ja opiskelijoiden kanssa käytyjä keskusteluita käytettiin muistin ja havainnoinnin tukena. Kamppailulajituntien arviointi perustui opiskelijoilta kerättyyn palautteeseen ja tutkijaopettajan päiväkirjamerkintöihin. Laadullisen aineiston analyysimenetelmä oli sisällönanalyysi. Tuloksista kävi ilmi, että enemmistön opiskelijoiden mielestä kamppailulajit soveltuvat hyvin lukion liikuntaan. Parhaiten lukion liikuntaan soveltui opiskelijoiden mielestä potkunyrkkeily, jonka 96 % opiskelijoista koki soveltuvan hyvin lukion liikuntaan. Seuraavaksi pidetyin kamppailulaji oli judo ja viimeiseksi paini. Suurimmaksi syyksi lajien kokemiselle epämiellyttäväksi nousi lähikontakti, kosketus ja vieraan parin kanssa harjoittelu. Tytöistä 64 % ja pojista 7 % koki judoon ja painiin liittyvän lähikontaktin epämiellyttävänä. Opiskelijat kokivat, että kamppailulajeilla on mahdollista kehittää itseluottamusta, itsetuntoa ja toisen ihmisen kunnioitusta. Pareittain työskentely opetti opiskelijoiden välistä luottamusta, toisen ihmisen kohtaamista ja huomioon ottamista. Kamppailutaidoista koettiin olevan apua muun muassa itsepuolustukseen uhkaavissa tilanteissa, jolla voi olla itseluottamusta ja itsetuntoa kohottava vaikutus. Enemmistö opiskelijoista koki ryhmän sosiaaliset suhteet hyviksi ja lähes kaikki opiskelijoista viihtyivät hyvin ryhmässä. Muutaman kamppailutunnin aikana ei opi puolustamaan itseään tehokkaasti, mutta itseluottamuksen lisäämiseen, ryhmäytymiseen ja toisen ihmisen kunnioituksen opettamiseen se soveltuu kouluun hyvin. Kamppailulajien avulla koulun liikuntatunneilla voidaan edistää myös opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta. This study focuses on how the combat sports are suitable for the content of physical education in high school. The aim was to find out whether the combat sports classes can be used to promote students’ social, physical and mental functioning. The research questions were used to examine the students’ most relevant experiences and opinions about the content of the lessons, the social relations of the group and the suitability of combat sports for physical education classes. In addition, the study assessed how the teacher-researcher felt that the goals of the combat sports course were achieved from the perspective of social, physical, and mental functioning. The study was a qualitative and quantitative case study conducted at Jyväskylä Lyseo High School. Combat sport classes were held in the budo halls of the Jyväskylä monitoimitalo between March 13 and March 23, 2017. The study population consisted of four groups of first- and second-year students, of which two were groups of girls and two groups of boys. Each group was taught two two-hour combat sport lessons, the first lesson with the theme of judo and wrestling, and the last lesson with kickboxing. A total of 54 students participated in the study, 28 of whom were girls and 26 boys. The research material was collected with a questionnaire and participatory observation, and the teacher researcher’s diary served as supporting material. Video recordings as well as discussions with teachers and students were used to support memory and observation. The evaluation of combat sport lessons was based on feedback collected from students and the researcher teacher’s diary entries. The method of analysis of the qualitative data was content analysis. The results show that the majority of students think that combat sports are well suited for high school physical education. According to the students, kickboxing was the most suitable for high school exercise, which 96 % of the students felt was well suited for high school sport lessons. The next most popular combat sport was judo and the last was wrestling. The main reason for experiencing the combat sport as unpleasant was close contact, touching and training with a unfamiliar person. Two third (64 %) of the girls and 7 % of the boys found the close contact related to judo and wrestling uncomfortable. Students felt that combat sports have the potential to develop self-confidence, self-esteem, and respect for another person. Working in pairs taught trust between students, meeting another person and being considered. Combat sports were perceived to be helpful in situations that threaten self-defense, among other things, which can have a self-confidence and self-esteem-boosting effect. The majority of students felt the social relationships in the group were good and almost all of the students enjoyed training in this group. During a few combat sports lessons, you don’t learn to use techniques effectively, but for building self-confidence, grouping, and teaching another person’s respect, it’s well suited for school. With the help of combat sports, teacher could also promote interaction between students in physical education lessons.
first_indexed 2020-06-18T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vauhkonen, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-18T05:32:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-18T05:32:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sit\u00e4, miten kamppailulajit soveltuvat lukion liikuntatuntien sis\u00e4ll\u00f6ksi. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 voidaanko lukiossa toteutettujen kamppailutuntien avulla edist\u00e4\u00e4 opiskelijoiden sosiaalista, fyysist\u00e4 ja psyykkist\u00e4 toimintakyky\u00e4. Tutkimuskysymysten avulla tarkasteltiin opiskelijoiden merkityksellisimpi\u00e4 kokemuksia ja mielipiteit\u00e4 tuntien sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4, ryhm\u00e4n sosiaalisista suhteista ja kamppailulajien soveltuvuudesta koululiikuntaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa arvioitiin, miten tutkija-opettaja koki kamppailulajikurssin tavoitteiden toteutuneen sosiaalisen, fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimus oli laadullinen ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen tapaustutkimus, joka toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n lyseon lukiossa. Kamppailulajitunnit pidettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n monitoimitalon budosaleissa 13.3 \u2013 23.3.2017 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Tutkimusjoukko koostui nelj\u00e4st\u00e4 ensimm\u00e4isen ja toisen vuoden opiskelijoista koostuvasta ryhm\u00e4st\u00e4, joista kaksi oli tytt\u00f6jen ryhmi\u00e4 ja kaksi poikaryhmi\u00e4. Jokaiselle ryhm\u00e4lle opetettiin kaksi kaksoistuntia kamppailua, joista ensimm\u00e4isell\u00e4 tunnilla oli teemana judo ja paini, ja viimeisell\u00e4 tunnilla potkunyrkkeily. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 54 opiskelijaa, joista 28 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 26 poikia. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella ja osallistuvalla havainnoinnilla ja tukiaineistona toimi tutkijaopettajan tutkimusp\u00e4iv\u00e4kirja. Videotallenteita sek\u00e4 opettajien ja opiskelijoiden kanssa k\u00e4ytyj\u00e4 keskusteluita k\u00e4ytettiin muistin ja havainnoinnin tukena. Kamppailulajituntien arviointi perustui opiskelijoilta ker\u00e4ttyyn palautteeseen ja tutkijaopettajan p\u00e4iv\u00e4kirjamerkint\u00f6ihin. Laadullisen aineiston analyysimenetelm\u00e4 oli sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\n\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 enemmist\u00f6n opiskelijoiden mielest\u00e4 kamppailulajit soveltuvat hyvin lukion liikuntaan. Parhaiten lukion liikuntaan soveltui opiskelijoiden mielest\u00e4 potkunyrkkeily, jonka 96 % opiskelijoista koki soveltuvan hyvin lukion liikuntaan. Seuraavaksi pidetyin kamppailulaji oli judo ja viimeiseksi paini. Suurimmaksi syyksi lajien kokemiselle ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4ksi nousi l\u00e4hikontakti, kosketus ja vieraan parin kanssa harjoittelu. Tyt\u00f6ist\u00e4 64 % ja pojista 7 % koki judoon ja painiin liittyv\u00e4n l\u00e4hikontaktin ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4n\u00e4. Opiskelijat kokivat, ett\u00e4 kamppailulajeilla on mahdollista kehitt\u00e4\u00e4 itseluottamusta, itsetuntoa ja toisen ihmisen kunnioitusta. Pareittain ty\u00f6skentely opetti opiskelijoiden v\u00e4list\u00e4 luottamusta, toisen ihmisen kohtaamista ja huomioon ottamista. Kamppailutaidoista koettiin olevan apua muun muassa itsepuolustukseen uhkaavissa tilanteissa, jolla voi olla itseluottamusta ja itsetuntoa kohottava vaikutus. Enemmist\u00f6 opiskelijoista koki ryhm\u00e4n sosiaaliset suhteet hyviksi ja l\u00e4hes kaikki opiskelijoista viihtyiv\u00e4t hyvin ryhm\u00e4ss\u00e4. Muutaman kamppailutunnin aikana ei opi puolustamaan itse\u00e4\u00e4n tehokkaasti, mutta itseluottamuksen lis\u00e4\u00e4miseen, ryhm\u00e4ytymiseen ja toisen ihmisen kunnioituksen opettamiseen se soveltuu kouluun hyvin. Kamppailulajien avulla koulun liikuntatunneilla voidaan edist\u00e4\u00e4 my\u00f6s opiskelijoiden v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study focuses on how the combat sports are suitable for the content of physical education in high school. The aim was to find out whether the combat sports classes can be used to promote students\u2019 social, physical and mental functioning. The research questions were used to examine the students\u2019 most relevant experiences and opinions about the content of the lessons, the social relations of the group and the suitability of combat sports for physical education classes. In addition, the study assessed how the teacher-researcher felt that the goals of the combat sports course were achieved from the perspective of social, physical, and mental functioning.\n\nThe study was a qualitative and quantitative case study conducted at Jyv\u00e4skyl\u00e4 Lyseo High School. Combat sport classes were held in the budo halls of the Jyv\u00e4skyl\u00e4 monitoimitalo between March 13 and March 23, 2017. The study population consisted of four groups of first- and second-year students, of which two were groups of girls and two groups of boys. Each group was taught two two-hour combat sport lessons, the first lesson with the theme of judo and wrestling, and the last lesson with kickboxing. A total of 54 students participated in the study, 28 of whom were girls and 26 boys. The research material was collected with a questionnaire and participatory observation, and the teacher researcher\u2019s diary served as supporting material. Video recordings as well as discussions with teachers and students were used to support memory and observation. The evaluation of combat sport lessons was based on feedback collected from students and the researcher teacher\u2019s diary entries. The method of analysis of the qualitative data was content analysis.\n\nThe results show that the majority of students think that combat sports are well suited for high school physical education. According to the students, kickboxing was the most suitable for high school exercise, which 96 % of the students felt was well suited for high school sport lessons. The next most popular combat sport was judo and the last was wrestling. The main reason for experiencing the combat sport as unpleasant was close contact, touching and training with a unfamiliar person. Two third (64 %) of the girls and 7 % of the boys found the close contact related to judo and wrestling uncomfortable. Students felt that combat sports have the potential to develop self-confidence, self-esteem, and respect for another person. Working in pairs taught trust between students, meeting another person and being considered. Combat sports were perceived to be helpful in situations that threaten self-defense, among other things, which can have a self-confidence and self-esteem-boosting effect. The majority of students felt the social relationships in the group were good and almost all of the students enjoyed training in this group. During a few combat sports lessons, you don\u2019t learn to use techniques effectively, but for building self-confidence, grouping, and teaching another person\u2019s respect, it\u2019s well suited for school. With the help of combat sports, teacher could also promote interaction between students in physical education lessons.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-18T05:32:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-18T05:32:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006184257", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kosketus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kamppailulajit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "potkunyrkkeily", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "paini", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "judo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "budolajit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70046
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a6b96940-b5eb-4fdd-acd7-2bb17e2b6ffa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006184257.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vauhkonen, Miika Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opetus kosketus lukio kamppailulajit liikunta koululiikunta potkunyrkkeily paini judo liikuntakasvatus budolajit
title Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
title_full Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
title_fullStr Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
title_short Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
title_sort tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
title_txtP Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
topic liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opetus kosketus lukio kamppailulajit liikunta koululiikunta potkunyrkkeily paini judo liikuntakasvatus budolajit
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education budolajit judo kamppailulajit kosketus koululiikunta liikunnanopetus liikunta liikuntakasvatus lukio opetus paini potkunyrkkeily
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70046 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006184257
work_keys_str_mv AT vauhkonenmiika tapaustutkimuskamppailulajienopetuksestalukionliikuntatunneilla