Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka suuri osuus liikuntatunnilla ja vapaa-ajan aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on suomalaisten viidennen luokan oppilaiden viikoittaisesta kokonaisaktiivisuudesta. Tutkimuksessa oli mukana 491 lasta 37:ltä luokalta 17:stä alakoulusta Keski- ja E...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suhonen, Sami, Valtanen, Leevi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70044
_version_ 1828193072981213184
author Suhonen, Sami Valtanen, Leevi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suhonen, Sami Valtanen, Leevi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suhonen, Sami Valtanen, Leevi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suhonen, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka suuri osuus liikuntatunnilla ja vapaa-ajan aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on suomalaisten viidennen luokan oppilaiden viikoittaisesta kokonaisaktiivisuudesta. Tutkimuksessa oli mukana 491 lasta 37:ltä luokalta 17:stä alakoulusta Keski- ja Etelä-Suomesta. Tutkimukseen osallistuneista poikia oli 216 ja tyttöjä 275. Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden määrää ja intensiteettiä mitattiin ActiGraph wGT3X-BT -aktiivisuusmittarilla. Oppilaat jaettiin ryhmiin sukupuolen ja keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden kokonaismäärän perusteella. Tutkimus toteutettiin vertailemalla keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden sekä MET-minuuttien osuutta niiden viikottaisesta kokonaisarvosta. Vertailu tehtiin sekä liikuntatunnin että vapaa-ajan fyysisen aktiivisuuden osalta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että fyysisesti aktiivisimpien oppilaiden liikuntatunnin aikana saavutettu osuus viikottaisesta kokonaisaktiivisuudesta oli tilastollisesti erittäin merkitsevästi pienempi kuin fyysisesti inaktiivisimpien oppilaiden vastaava osuus. Ero oli samansuuntainen keskiraskasta ja raskasta fyysistä aktiivisuutta sekä MET-minuutteja tarkasteltaessa. Vapaa-ajan osalta fyysisesti aktiivisimman oppilasneljänneksen osuus fyysisestä aktiivisuudesta oli tilastollisesti erittäin merkitsevästi fyysisesti inaktiivisinta oppilasneljännestä suurempi. Ero oli samansuuntainen sekä keskiraskasta ja raskasta fyysistä aktiivisuutta että MET-minuutteja tarkasteltaessa. Fyysisesti aktiivisten oppilaiden osalta vapaa-ajalla on merkittävin vaikutus oppilaiden liikuttajana. Myös inaktiivisilla oppilailla vapaa-ajan osuus fyysisestä aktiivisuudesta oli merkittävin, mutta liikuntatunnilla on huomattavampi osuus heidän liikuttajanaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ettei sukupuolten välillä ollut merkitsevää eroa liikuntatunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden osuudessa kokonaisaktiivisuudesta keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden, eikä MET-minuuttien osalta. Keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden osuudessa vapaa-ajalla ei ollut sukupuolten välistä eroa. MET-minuutteja tarkasteltaessa sukupuolten välillä oli kuitenkin tilastollisesti melkein merkitsevä (p=.024) ero. Tytöt liikkuivat vapaa-ajalla poikia enemmän. Ero selittyy todennäköisesti tyttöjen vapaa-ajan aikaisella poikia runsaammalla kevyellä fyysisellä aktiivisuudella. Tutkimuksemme fyysisen aktiivisuuden kerääntymisestä liikuntatunnin ja vapaa-ajan aikana osoitti liikuntatunnin merkityksen erityisesti fyysisesti inaktiivisten nuorten liikuttajana. Tutkimuksen tulosten perusteella on myös aiheellista miettiä, olisiko MET-minuuttien käytöllä edellytyksiä fyysisen kokonaisaktiivisuuden mittarina lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta tutkittaessa. Etenkin sukupuolten välisiä kokonaisaktiivisuuden eroja tutkittaessa MET-minuutteja käyttämällä lasten fyysisen aktiivisuuden luonteesta voi löytyä uutta tietoa. Tarkempi jatkotutkimus fyysisen kokonaisaktiivisuuden mittareiden käytöstä lapsilla ja lasten fyysisen aktiivisuuden jakaantumisesta kouluviikolle on tarpeellista. The aim of this study was to find out how much physical activity do Finnish fifth grade students have during their physical education classes and leisure time. The physical activity was measured as a share out of their weekly total values. The sample consisted out of 491 children from 37 classes in 17 different primary schools in Southern and Central Finland. The sample consisted of 216 boys and 275 girls. Students’ physical activity was measured using ActiGraph wGT3X-BT accelerometer. The study was conducted by comparing moderate to vigorous physical activity and MET-minutes to their weekly total values. The comparison was made on physical education and leisure time physical activity. The results of this study showed that students’ activity class was related to the physical activity levels during both physical education and leisure time. Physically active students had a statistically lower share of their weekly physical activity during physical education classes than their physically inactive counterparts. The findings were similar in both moderate to vigorous physical activity and METminutes. During leisure time, the students with higher overall physical activity had a bigger percentage achieved out of their total physical activity levels than the physically less active group. The findings were again similar in both moderate to vigorous physical activity and MET-minutes. Leisure time seemed to have a more significant role in physical activity on most overall active students. The inactive group also had a significant amount of their physical activity achieved during leisure time. Still, physical education plays a more significant role on increasing their overall physical activity levels. According to this study, sex does not have a significant role in physical activity levels during physical education classes on either moderate to vigorous physical activity or MET-minutes. The difference in moderate to vigorous physical activity during leisure time between sexes was not significant. Examining MET-minutes shows a statistically significant (p=.024) difference in physical activity levels during leisure time activity between sexes. The girls had a bigger share of their weekly total physical activity achieved during leisure time than boys. Previous study suggests the difference may be caused by the girls achieving significantly more light physical during leisure time than boys. According to this study, physical activity classes play a significant role in especially moving the physically more inactive students. The results of this study indicate that it is necessary to consider using MET-minutes as a value on measuring children’s total physical activity levels. Especially focusing on differences between sexes, it might help find new information on habitual differences between physical activity routines. Further study on ways to measure total activity levels on children and information considering the distribution of children’s physical activity during the school week, is needed.
first_indexed 2020-06-18T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salin, Kasper", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suhonen, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valtanen, Leevi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-18T05:17:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-18T05:17:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka suuri osuus liikuntatunnilla ja vapaa-ajan aikaisella fyysisell\u00e4 aktiivisuudella on suomalaisten viidennen luokan oppilaiden viikoittaisesta kokonaisaktiivisuudesta. Tutkimuksessa oli mukana 491 lasta 37:lt\u00e4 luokalta 17:st\u00e4 alakoulusta Keski- ja Etel\u00e4-Suomesta. Tutkimukseen osallistuneista poikia oli 216 ja tytt\u00f6j\u00e4 275. Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja intensiteetti\u00e4 mitattiin ActiGraph wGT3X-BT -aktiivisuusmittarilla. Oppilaat jaettiin ryhmiin sukupuolen ja keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4n perusteella. Tutkimus toteutettiin vertailemalla keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden sek\u00e4 MET-minuuttien osuutta niiden viikottaisesta kokonaisarvosta. Vertailu tehtiin sek\u00e4 liikuntatunnin ett\u00e4 vapaa-ajan fyysisen aktiivisuuden osalta.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 fyysisesti aktiivisimpien oppilaiden liikuntatunnin aikana saavutettu osuus viikottaisesta kokonaisaktiivisuudesta oli tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti pienempi kuin fyysisesti inaktiivisimpien oppilaiden vastaava osuus. Ero oli samansuuntainen keskiraskasta ja raskasta fyysist\u00e4 aktiivisuutta sek\u00e4 MET-minuutteja tarkasteltaessa. Vapaa-ajan osalta fyysisesti aktiivisimman oppilasnelj\u00e4nneksen osuus fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta oli tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti fyysisesti inaktiivisinta oppilasnelj\u00e4nnest\u00e4 suurempi. Ero oli samansuuntainen sek\u00e4 keskiraskasta ja raskasta fyysist\u00e4 aktiivisuutta ett\u00e4 MET-minuutteja tarkasteltaessa. Fyysisesti aktiivisten oppilaiden osalta vapaa-ajalla on merkitt\u00e4vin vaikutus oppilaiden liikuttajana. My\u00f6s inaktiivisilla oppilailla vapaa-ajan osuus fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta oli merkitt\u00e4vin, mutta liikuntatunnilla on huomattavampi osuus heid\u00e4n liikuttajanaan.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ettei sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ollut merkitsev\u00e4\u00e4 eroa liikuntatunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden osuudessa kokonaisaktiivisuudesta keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden, eik\u00e4 MET-minuuttien osalta. Keskiraskaan tai raskaan fyysisen aktiivisuuden osuudessa vapaa-ajalla ei ollut sukupuolten v\u00e4list\u00e4 eroa. MET-minuutteja tarkasteltaessa sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 oli kuitenkin tilastollisesti melkein merkitsev\u00e4 (p=.024) ero. Tyt\u00f6t liikkuivat vapaa-ajalla poikia enemm\u00e4n. Ero selittyy todenn\u00e4k\u00f6isesti tytt\u00f6jen vapaa-ajan aikaisella poikia runsaammalla kevyell\u00e4 fyysisell\u00e4 aktiivisuudella.\nTutkimuksemme fyysisen aktiivisuuden ker\u00e4\u00e4ntymisest\u00e4 liikuntatunnin ja vapaa-ajan aikana osoitti liikuntatunnin merkityksen erityisesti fyysisesti inaktiivisten nuorten liikuttajana. Tutkimuksen tulosten perusteella on my\u00f6s aiheellista mietti\u00e4, olisiko MET-minuuttien k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 edellytyksi\u00e4 fyysisen kokonaisaktiivisuuden mittarina lasten ja nuorten fyysist\u00e4 aktiivisuutta tutkittaessa. Etenkin sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 kokonaisaktiivisuuden eroja tutkittaessa MET-minuutteja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 lasten fyysisen aktiivisuuden luonteesta voi l\u00f6yty\u00e4 uutta tietoa. Tarkempi jatkotutkimus fyysisen kokonaisaktiivisuuden mittareiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 lapsilla ja lasten fyysisen aktiivisuuden jakaantumisesta kouluviikolle on tarpeellista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to find out how much physical activity do Finnish fifth grade students have\nduring their physical education classes and leisure time. The physical activity was measured as a\nshare out of their weekly total values. The sample consisted out of 491 children from 37 classes in 17\ndifferent primary schools in Southern and Central Finland. The sample consisted of 216 boys and 275\ngirls. Students\u2019 physical activity was measured using ActiGraph wGT3X-BT accelerometer. The\nstudy was conducted by comparing moderate to vigorous physical activity and MET-minutes to their\nweekly total values. The comparison was made on physical education and leisure time physical\nactivity.\nThe results of this study showed that students\u2019 activity class was related to the physical activity levels\nduring both physical education and leisure time. Physically active students had a statistically lower\nshare of their weekly physical activity during physical education classes than their physically inactive\ncounterparts. The findings were similar in both moderate to vigorous physical activity and METminutes. During leisure time, the students with higher overall physical activity had a bigger\npercentage achieved out of their total physical activity levels than the physically less active group.\nThe findings were again similar in both moderate to vigorous physical activity and MET-minutes.\nLeisure time seemed to have a more significant role in physical activity on most overall active\nstudents. The inactive group also had a significant amount of their physical activity achieved during\nleisure time. Still, physical education plays a more significant role on increasing their overall physical\nactivity levels.\nAccording to this study, sex does not have a significant role in physical activity levels during physical\neducation classes on either moderate to vigorous physical activity or MET-minutes. The difference\nin moderate to vigorous physical activity during leisure time between sexes was not significant.\nExamining MET-minutes shows a statistically significant (p=.024) difference in physical activity\nlevels during leisure time activity between sexes. The girls had a bigger share of their weekly total\nphysical activity achieved during leisure time than boys. Previous study suggests the difference may\nbe caused by the girls achieving significantly more light physical during leisure time than boys.\nAccording to this study, physical activity classes play a significant role in especially moving the\nphysically more inactive students. The results of this study indicate that it is necessary to consider\nusing MET-minutes as a value on measuring children\u2019s total physical activity levels. Especially\nfocusing on differences between sexes, it might help find new information on habitual differences\nbetween physical activity routines. Further study on ways to measure total activity levels on children\nand information considering the distribution of children\u2019s physical activity during the school week,\nis needed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-18T05:17:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-18T05:17:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiihtyvyysmittari", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006184255", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaa-aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70044
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:09Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/48fc6bc7-d0b5-4c98-853c-b49b28d4d4c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006184255.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suhonen, Sami Valtanen, Leevi Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla kiihtyvyysmittari Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus liikunta nuoret aktiivisuus liikuntakasvatus vapaa-aika koululiikunta
title Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla
title_full Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla
title_fullStr Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla
title_full_unstemmed Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla
title_short Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla
title_sort suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa ajalla
title_txtP Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla
topic kiihtyvyysmittari Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus liikunta nuoret aktiivisuus liikuntakasvatus vapaa-aika koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aktiivisuus fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysmittari koululiikunta liikunta liikuntakasvatus nuoret vapaa-aika
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70044 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006184255
work_keys_str_mv AT suhonensami suomalaistenviidennenluokanoppilaidenfyysinenaktiivisuusliikuntatunneillajavapaaajal