Taidekokemus muuttuu kuvaksi taidemuseon työpajassa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytila ja mahdollisuudet

Tutkielmassani selvitän taidemuseokontekstissa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tarkastelun keskiössä on museoiden tarjoama työpajatoiminta, jonka yhteydessä taidetta syntyy. Tarkastelen työpajaa taiteen tekemisen ympäristönä John H. Falkin ja Lynn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kirsi, Verna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70043
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassani selvitän taidemuseokontekstissa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tarkastelun keskiössä on museoiden tarjoama työpajatoiminta, jonka yhteydessä taidetta syntyy. Tarkastelen työpajaa taiteen tekemisen ympäristönä John H. Falkin ja Lynn D. Dierkingin museokokemuksen kokonaisvaltaisuutta kuvaavan teorian kautta sosiokulttuurisen, fyysisen ja henkilökohtaisen viitekehyksen muodostamana kokonaisuutena. Viitekehykset tarjoavat näkökulmia siihen, minkälaisen aineiston museoissa syntyvä lasten taide muodostaa sekä nostavat esiin tallennettavan lasten taiteen yhteyteen liitettävän kontekstitiedon merkityksen informatiivisen kokoelman muodostumisessa. Tutkielman aineisto muodostuu museoiden yleisötyön ammattilaisten haastatteluista Ateneumin taidemuseossa, nykytaiteen museo Kiasmassa, HAM Helsingin taidemuseossa ja Moderna Museetissa. Aineisto tuo esiin sen, että Suomessa työpajoissa syntyvää lasten taidetta tallennetaan tällä hetkellä vain satunnaisesti, eikä järjestelmällisemmälle tallentamiselle ole museoiden näkökulmasta selkeitä perusteita. Aineiston syvempi tarkastelu lasten taiteen tutkimuksen näkökulmasta tuo esiin tallentamisen tulevaisuuden mahdollisuuksia osoittaen, että museo on ainutlaatuinen taiteen tekemisen ympäristö, jossa taiteen synnyttämiä yksilöllisiä kokemuksia käsitellään ammattilaisten ohjauksessa oman kuvallisen ilmaisun kautta. Museossa syntyvä lasten taiteen aineisto, jonka yhteyteen tallennetaan riittävän monipuolisesti kontekstitietoa, voi tarjota mielekästä informaatiota lasten suhteesta taiteeseen, kulttuuriin ja ympäristöönsä.